De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Individ, institution og samfund

- pædagogiske perspektiver

Bag om Individ, institution og samfund

Individ, institution og samfund er et nyt og obligatorisk grundfag i den nye pædagoguddannelse. Denne bog er en helhedsorienteret og sammenhængende introduktion til fagets kerneområder og centrale begreber, med tæt forbindelse til de berøringsflader faget har til de andre fag og faglige elementer i uddannelsen, til den pædagogiske profession, og til nyere forsknings- og udviklingsarbejde. Bogen fremstiller faget, dets muligheder og relevans uden at miste forbindelsen til central viden fra den gamle uddannelse. Bogen indeholder dels reviderede og opdaterede kapitler fra forfatterens tidligere udgivelse, Den pædagogiske kultur, og dels helt nye kapitler. Begge dele er målrettet det nye fags bestemmelser. Hovedpointen er som tidligere, at pædagogisk arbejde foregår i en kontekst, som er helt unik. Det betyder, at den viden og de redskaber, faget indeholder, ikke skal betragtes isoleret men må omsættes og forbindes til hverdagslivet i de pædagogiske institutioner. Og at arbejdet i institutionerne omvendt må bidrage til nye teoretiske konstruktioner og forståelser. Bogen er fyldt med eksempler og referencer, der kan skabe en sådan forbindelse. Den er derfor relevant ikke kun for pædagogstuderende, men også for pædagogen i praksis. Med sit fokus på kulturer, samarbejde og konflikter, udvikling, roller og positioner, er bogen desuden relevant for tværprofessionelle forløb i mellemlange videregående uddannelser. Forfatteren er cand. psych. og lektor ved Jydsk Pædagog-Seminarium. Hun har skrevet, redigeret og oversat en række bøger med relevans for pædagogisk arbejde. Forfatteren har desuden deltaget i det undervisningsministerielle arbejde, der har dannet baggrund for formuleringerne for faget i den nye bekendtgørelse om uddannelse af pædagoger som professionsbachelor.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788776755010
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 360
  • Udgivet:
  • 1. august 2007
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 172x241x26 mm.
  • Vægt:
  • 611 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Individ, institution og samfund

Individ, institution og samfund er et nyt og obligatorisk grundfag i den nye pædagoguddannelse. Denne bog er en helhedsorienteret og sammenhængende introduktion til fagets kerneområder og centrale begreber, med tæt forbindelse til de berøringsflader faget har til de andre fag og faglige elementer i uddannelsen, til den pædagogiske profession, og til nyere forsknings- og udviklingsarbejde. Bogen fremstiller faget, dets muligheder og relevans uden at miste forbindelsen til central viden fra den gamle uddannelse.
Bogen indeholder dels reviderede og opdaterede kapitler fra forfatterens tidligere udgivelse, Den pædagogiske kultur, og dels helt nye kapitler. Begge dele er målrettet det nye fags bestemmelser. Hovedpointen er som tidligere, at pædagogisk arbejde foregår i en kontekst, som er helt unik. Det betyder, at den viden og de redskaber, faget indeholder, ikke skal betragtes isoleret men må omsættes og forbindes til hverdagslivet i de pædagogiske institutioner. Og at arbejdet i institutionerne omvendt må bidrage til nye teoretiske konstruktioner og forståelser. Bogen er fyldt med eksempler og referencer, der kan skabe en sådan forbindelse. Den er derfor relevant ikke kun for pædagogstuderende, men også for pædagogen i praksis. Med sit fokus på kulturer, samarbejde og konflikter, udvikling, roller og positioner, er bogen desuden relevant for tværprofessionelle forløb i mellemlange videregående uddannelser.
Forfatteren er cand. psych. og lektor ved Jydsk Pædagog-Seminarium. Hun har skrevet, redigeret og oversat en række bøger med relevans for pædagogisk arbejde. Forfatteren har desuden deltaget i det undervisningsministerielle arbejde, der har dannet baggrund for formuleringerne for faget i den nye bekendtgørelse om uddannelse af pædagoger som professionsbachelor.

Brugerbedømmelser af Individ, institution og samfund



Find lignende bøger
Bogen Individ, institution og samfund findes i følgende kategorier: