De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Hvordan vi tænker

- - en reformulering af forholdet mellem refleksiv tænkning og uddannelsesprocessen

Bag om Hvordan vi tænker

'Hvordan vi tænker' regnes for et af Deweys hovedværker, fordi han heri præsenterer og udfolder begrebet om ‘den refleksive tænkning’, et begreb, som er helt centralt hos ham igennem hele forfatterskabet. Dewey definerer helt kort refleksiv tænkning som “den form for tænkning, der består i at vende et tema i hovedet og underkaste det en alvorlig og sammenhængende overvejelse.” Denne definition udvikler og underbygger Dewey bogen igennem – hele tiden i relation til den refleksive tænknings betydning for uddannelsesprocessen. De studerende må bibringes lyst til at undersøge og reflektere over, hvad de har lært, ud fra en skeptisk, nysgerrig og eftertænksom tilgang. Undersøg et problem, find en løsning, tænk over, hvorfor det lykkedes eller ikke lykkedes og lær af dine successer og fejltagelser. Deweys påstand er, at man kan lære at tænke og lære at værdsætte processen lige så meget som resultatet. Hvordan vi tænker er med sin klare og spændende fremstilling relevant for alle, der interesserer sig for filosofi, pædagogik, sociologi og psykologi. Og naturligvis for praktikere inden for professionerne, hvad enten det drejer sig om lærere, pædagoger, sygeplejersker – eller personaleudviklere, medarbejdere og ledere.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788779556225
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 241
  • Udgivet:
  • 16. oktober 2009
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 174x240x20 mm.
  • Vægt:
  • 598 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 26. november 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Hvordan vi tænker

'Hvordan vi tænker' regnes for et af Deweys hovedværker, fordi han heri præsenterer og udfolder begrebet om ‘den refleksive tænkning’, et begreb, som er helt centralt hos ham igennem hele forfatterskabet.
Dewey definerer helt kort refleksiv tænkning som “den form for tænkning, der består i at vende et tema i hovedet og underkaste det en alvorlig og sammenhængende overvejelse.” Denne definition udvikler og underbygger Dewey bogen igennem – hele tiden i relation til den refleksive tænknings betydning for uddannelsesprocessen. De studerende må bibringes lyst til at undersøge og reflektere over, hvad de har lært, ud fra en skeptisk, nysgerrig og eftertænksom tilgang. Undersøg et problem, find en løsning, tænk over, hvorfor det lykkedes eller ikke lykkedes og lær af dine successer og fejltagelser. Deweys påstand er, at man kan lære at tænke og lære at værdsætte processen lige så meget som resultatet.
Hvordan vi tænker er med sin klare og spændende fremstilling relevant for alle, der interesserer sig for filosofi, pædagogik, sociologi og psykologi. Og naturligvis for praktikere inden for professionerne, hvad enten det drejer sig om lærere, pædagoger, sygeplejersker – eller personaleudviklere, medarbejdere og ledere.

Brugerbedømmelser af Hvordan vi tænker