Hvad stiller vi op med middelklasserne?
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 80
- Udgivet:
- 1. september 2023
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 114x174x8 mm.
- Vægt:
- 73 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Hvad stiller vi op med middelklasserne?
I Hvad stiller vi op med middelklasserne?, som er både
essay, poetik, selvbiografi og programskrift i ét, er det de selvfornægtende
middelklasser hun forsøger at få hold på. Det er særligt middelklassernes
paradokser, f.eks. arbejderen der gik ind på kontoret, blev sit job, og
begyndte at sige ”os” når han egentlig talte om sig selv. Essayet baserer sig
lige dele på research og dokumentation, bakket op af citater fra en række
forfattere (Nietzsche, Debord, Ballard, såvel som Lojkine, Huelin og Brustier).
Resultatet er en finurlig definition af middelklasserne, selvkritisk,
engageret, syrligt lysende og poserende (i øvrigt et klassisk karakteristika;
middelklasserne poserer).
Nathalie Quintane er i bogen en etnolog over det absurde og gør sociologi til
en kampsport, og selvom ”dramaets” udgangspunkt; data, citater og interiør, er
franske, så resonerer teksten særlig godt med den skandinaviske velfærdsmodel,
hvor ”samfundskontrakten” i dag er ved at smuldre, i den paradoksale
kvantificering af omkostninger og udbytte af alt, selv det allerhelligste ”det
gode liv”. Middelklasserne sidder, ifølge Quintane, ubehjælpeligt fast i
flaskehalsen, mens den rigeste 1% fortsætter sin absurde akkumulation, mens
middelklassernes identitet og samfundsorganisationen som helhed udhules og
famler. ”Den Europæiske drøm” er gået fra tro til overtro, hvor vi fortsat
prædiker for vores børn, at hvis de gør det godt i skolen, vil de få "et
godt liv" eller bare ”et job”, til trods for at virkeligheden viser det
modsatte. Det er særligt middelklassernes afstand mellem hvad de siger og hvad
de gør, Quintane undersøger, middelklassernes benægtelser og vrede, der ender
med at ”straffe virkeligheden”, blandt andet ved at inkriminere demokratiet,
som gøres ansvarlig for vores strukturelle mangel på opstigning og nydelse.
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1
{page:WordSection1;}
essay, poetik, selvbiografi og programskrift i ét, er det de selvfornægtende
middelklasser hun forsøger at få hold på. Det er særligt middelklassernes
paradokser, f.eks. arbejderen der gik ind på kontoret, blev sit job, og
begyndte at sige ”os” når han egentlig talte om sig selv. Essayet baserer sig
lige dele på research og dokumentation, bakket op af citater fra en række
forfattere (Nietzsche, Debord, Ballard, såvel som Lojkine, Huelin og Brustier).
Resultatet er en finurlig definition af middelklasserne, selvkritisk,
engageret, syrligt lysende og poserende (i øvrigt et klassisk karakteristika;
middelklasserne poserer).
Nathalie Quintane er i bogen en etnolog over det absurde og gør sociologi til
en kampsport, og selvom ”dramaets” udgangspunkt; data, citater og interiør, er
franske, så resonerer teksten særlig godt med den skandinaviske velfærdsmodel,
hvor ”samfundskontrakten” i dag er ved at smuldre, i den paradoksale
kvantificering af omkostninger og udbytte af alt, selv det allerhelligste ”det
gode liv”. Middelklasserne sidder, ifølge Quintane, ubehjælpeligt fast i
flaskehalsen, mens den rigeste 1% fortsætter sin absurde akkumulation, mens
middelklassernes identitet og samfundsorganisationen som helhed udhules og
famler. ”Den Europæiske drøm” er gået fra tro til overtro, hvor vi fortsat
prædiker for vores børn, at hvis de gør det godt i skolen, vil de få "et
godt liv" eller bare ”et job”, til trods for at virkeligheden viser det
modsatte. Det er særligt middelklassernes afstand mellem hvad de siger og hvad
de gør, Quintane undersøger, middelklassernes benægtelser og vrede, der ender
med at ”straffe virkeligheden”, blandt andet ved at inkriminere demokratiet,
som gøres ansvarlig for vores strukturelle mangel på opstigning og nydelse.
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1
{page:WordSection1;}
Brugerbedømmelser af Hvad stiller vi op med middelklasserne?
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Hvad stiller vi op med middelklasserne? findes i følgende kategorier:
- Biografier
- Skønlitteratur > Digte
- Skønlitteratur > Skønlitteratur: generelt > Moderne skønlitteratur. Samtidslitteratur
- Skønlitteratur > Skønlitteratur: specielle litterære former > Oversat skønlitteratur
- Litteratur og litteraturstudier > Poesi
- Litteratur og litteraturstudier > Litterære essays
- Filosofi og religion > Filosofi
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621