Hattie på dansk
- Evidenstænkningen i et kritisk og konstruktivt perspektiv
- Indbinding:
- Ukendt
- Sideantal:
- 166
- Udgivet:
- 20. januar 2017
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 144x222x12 mm.
- Vægt:
- 228 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Hattie på dansk
Uddannelsesforskeren John Hattie har gjort sit indtog i Danmark, hvor hans metaforskning har slået rod i faglige, politiske og kommercielle miljøer. Herfra er groet en dansk forståelse af Hattie, der bl.a. er blevet omsat til:
politiske initiativer (folkeskolereformen og herunder især forenklede Fælles Mål),
kommunale initiativer (fx konkret 'synlig læring' i stedet for Hatties Visible Learning, der handler om at se hinandens perspektiver i læringsprocessen),
lokale initiativer (skolerne, som pålægges at arbejde videre med de kommunale initiativer).
Hattie på dansk - Evidenstænkningen i et kritisk og konstruktivt perspektiv indfører i Hatties forskning, og hvordan den bruges i og har taget styringen på dansk skolepædagogik. Som Hattie anvendes i Danmark er det i følge bogens forfattere tvivlsomt, hvorvidt der overhovedet er evidens for de initiativer, der bliver taget. Hertil kommer, at initiativerne groft sagt umyndiggør læreren, da Hattiebaserede koncepter og manualer angiver vejen for læring. Man bør derfor diskutere brugen af Hattie kritisk og konstruktivt i bestræbelserne på at udvikle pædagogikken og skolen – og i bestræbelserne på at justere de initiativer af ovennævnte art i den danske folkeskole.
Indhold
Introduktion til Hattie og synlig læring– Per Fibæk Laursen
Forenklingen af Hattie og Fælles Mål – Keld Skovmand
Koncepternes vagtparade: Oversættelsen af synlig læring i praksis – Jørn Bjerre og Niels Møller
Know Thy Impact - blinde vinkler i John Hatties evidens-credo – Steen Nepper Larsen
Et kritisk lys på John Hatties teori om Visible Learning – Thomas Rømer
politiske initiativer (folkeskolereformen og herunder især forenklede Fælles Mål),
kommunale initiativer (fx konkret 'synlig læring' i stedet for Hatties Visible Learning, der handler om at se hinandens perspektiver i læringsprocessen),
lokale initiativer (skolerne, som pålægges at arbejde videre med de kommunale initiativer).
Hattie på dansk - Evidenstænkningen i et kritisk og konstruktivt perspektiv indfører i Hatties forskning, og hvordan den bruges i og har taget styringen på dansk skolepædagogik. Som Hattie anvendes i Danmark er det i følge bogens forfattere tvivlsomt, hvorvidt der overhovedet er evidens for de initiativer, der bliver taget. Hertil kommer, at initiativerne groft sagt umyndiggør læreren, da Hattiebaserede koncepter og manualer angiver vejen for læring. Man bør derfor diskutere brugen af Hattie kritisk og konstruktivt i bestræbelserne på at udvikle pædagogikken og skolen – og i bestræbelserne på at justere de initiativer af ovennævnte art i den danske folkeskole.
Indhold
Introduktion til Hattie og synlig læring– Per Fibæk Laursen
Forenklingen af Hattie og Fælles Mål – Keld Skovmand
Koncepternes vagtparade: Oversættelsen af synlig læring i praksis – Jørn Bjerre og Niels Møller
Know Thy Impact - blinde vinkler i John Hatties evidens-credo – Steen Nepper Larsen
Et kritisk lys på John Hatties teori om Visible Learning – Thomas Rømer
Brugerbedømmelser af Hattie på dansk
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Hattie på dansk findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621