Gaveøkonomi
- ny vej til bedre velfærd
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 300
- Udgivet:
- 2. marts 2020
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 142x220x27 mm.
- Vægt:
- 415 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Gaveøkonomi
Vi tror som regel, at pengeøkonomien er den eneste økonomi, hvormed vi kan skabe fremtidens velfærd. Men hvis vi holder krampagtigt fast i en pengeøkonomi fremfor at tænke i et grundlæggende alternativ, vil velfærden svinde ind.
Alternativet hedder gaveøkonomi. Det er først og fremmest et økonomisk princip. Og det består i at give en gave til en anden, som er forpligtet til at give igen. Pointen er, at udvekslingen og forpligtelsen er noget værd, både for alle og for den enkelte. Med andre ord: Man bliver rig ved at gi’. Og endda rigere, end hvis man følger et pengeøkonomisk princip om kun at lede ud fra sit eget driftsbudget eller ligefrem at rage til sig.
Gaveøkonomien er gammel. Den var et bærende økonomisk princip i tidlige samfund. Men i dag bliver den genaktualiseret i nye former. Resultaterne er dybt overraskende og flere steder nærmest eksplosive.
I Thy kæmper Naturstyrelsen med for mange bjergfyr i et bestemt område af nationalparken. Det får lokale borgere glæde af. De kan frit hente et gratis juletræ, pynt til juledekorationen eller vinterdække til haven, hvis Naturstyrelsen har markeret et træ med en rød snor. Naturstyrelsen sparer dermed medarbejderressourcer til træfældning, og de lokale borgere får gratis gran. Hver part giver en gave i form af et stykke arbejde. Og hver part modtager meget mere end det, de gav. Begge parter vinder i værdi, når de får adgang til hinandens ressourcer. Thy Nationalpark er et godt eksempel på en mindre gaveøkonomi.
Bogen kommer omkring mange flere initiativer og viser, at gaveøkonomien har et enormt potentiale.
Alternativet hedder gaveøkonomi. Det er først og fremmest et økonomisk princip. Og det består i at give en gave til en anden, som er forpligtet til at give igen. Pointen er, at udvekslingen og forpligtelsen er noget værd, både for alle og for den enkelte. Med andre ord: Man bliver rig ved at gi’. Og endda rigere, end hvis man følger et pengeøkonomisk princip om kun at lede ud fra sit eget driftsbudget eller ligefrem at rage til sig.
Gaveøkonomien er gammel. Den var et bærende økonomisk princip i tidlige samfund. Men i dag bliver den genaktualiseret i nye former. Resultaterne er dybt overraskende og flere steder nærmest eksplosive.
I Thy kæmper Naturstyrelsen med for mange bjergfyr i et bestemt område af nationalparken. Det får lokale borgere glæde af. De kan frit hente et gratis juletræ, pynt til juledekorationen eller vinterdække til haven, hvis Naturstyrelsen har markeret et træ med en rød snor. Naturstyrelsen sparer dermed medarbejderressourcer til træfældning, og de lokale borgere får gratis gran. Hver part giver en gave i form af et stykke arbejde. Og hver part modtager meget mere end det, de gav. Begge parter vinder i værdi, når de får adgang til hinandens ressourcer. Thy Nationalpark er et godt eksempel på en mindre gaveøkonomi.
Bogen kommer omkring mange flere initiativer og viser, at gaveøkonomien har et enormt potentiale.
Brugerbedømmelser af Gaveøkonomi
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Gaveøkonomi findes i følgende kategorier:
- Business og læring > Økonomi og finans
- Historie og samfund > Politik
- Samfund og samfundsvidenskab > Politik og regering > Offentlig administration
- Økonomi, finans, erhvervsliv og ledelse > Økonomi > Politisk økonomi
- Økonomi, finans, erhvervsliv og ledelse > Økonomi > Specifikke sektorers økonomi > Velfærdsøkonomi
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621