Bøger af Susanne Dau
-
208,95 kr. Sygeplejerskestuderende vil tidligt i uddannelsen stifte bekendtskab med den kompleksitet, der er i sundhedsvæsenet, og fokus er generelt skærpet på sygeplejerskens rolle og ansvar i ledelse og samarbejde. Klinisk lederskab er derfor et uomgængeligt element i den nye sygeplejerskeuddannelse,og begrebet indgår i både den nye bekendtgørelse og studieordningen. Denne grundbog giver dig det fundament, du har brug for i arbejdet med klinisk lederskab i både teori og praksis. Bogen indrammer, hvad klinisk lederskab dækker over, og præsenterer centrale begreber, som knytter sig til klinisk lederskab, f.eks. professionalisme, beslutningstagen, patientinvolvering, forandringsledelse, konfliktløsning og etik. Den forbinder de teoretiske aspekter med konkrete dele af sygeplejerskens arbejde. Kapitlernes forfattere har en stor faglig bredde, fra nyuddannede til professorer. De bidrager i kraft af deres forskellige arbejdsområder med en lang række forskellige vinkler på klinisk lederskab fra teoretisk kontekst til klinisk praksis. SUSANNE DAU er docent (associate professor) og programleder for forskningsprogrammet Professionsudvikling og Uddannelsesforskning ved UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Susanne har i flere år arbejdet som uddannelseskoordinator for Psykiatrien i Nordjyllands Amt og som underviser på sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring ved UCN. Susanne har en ph.d. indenfor Human Centered Communication and Informatics fra Aalborg Universitet. Hun er forfatter på flere internationale og nationale publikationer og indgår i forskellige nationale og internationale forskningsnetværk. ULLA NIELSBY er lektor og projektleder på sygeplejerskeuddannelsen i Campus Hjørring, UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Ulla har erfaring som underviser, afdelingssygeplejerske og uddannelsesleder. Hun er cand.cur., BA i filosofi og har gennemført flere moduler på masteruddannelsen i offentlig ledelse.
- Bog
- 208,95 kr.
-
- Veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse
219,95 - 314,95 kr. Bogen Bedre overgange – veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse giver et indblik i, hvordan overgange kan forstås i relation til uddannelsesforløb, som strækker sig fra indgangen til uddannelsen til det videre arbejdsliv som sygeplejerske.Formålet med bogen er dels at give sygeplejersker og undervisere på professionshøjskoler samt andre sundhedsprofessionelle indsigt i og viden om overgange, dels at sætte fokus på de overgangsproblematikker, som kan opstå for sygeplejestuderende igennem uddannelsesforløbet.Igennem konkrete eksempler fra projekter hentet fra landets professionshøjskoler tilbyder bogen en buket af pædagogiske muligheder for at arbejde videre i egen praksis med at bedre overgangene for de studerende. Bogen er således egnet som inspirationsgrundlag for at arbejde videre med udvikling af fremtidens sygeplejerskeuddannelse på tværs af teoretisk og klinisk undervisning.Bogens forfattere er Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring, Susanne Dau, Helle Elisabeth Andersen, Lisbeth Støvring Andersen, Malene Bruun, Anders Buch, Gitte Bunkenborg, Lotte Evron, Anne Provstgaard Fogh, Jesper Frederiksen, Karin Højbjerg, Anne Højgaard, Carsten Juul Jensen, Helle Palmelund Jessen, Karin Bæk Knudsen, Jette Kristiansen, Eva Lykkegaard, Daniel Krag Nielsen, Cathrine Sand Nielsen, Ulla Nielsby, Jytte Pahus, Stinna Bibi Pedersen, Gitte Thybo Pihl, Mia Sommer, Louise Støier, Jette Sørensen, Anna Smed Sørensen, Kamilla Petschnig & Annemarie Ginnerup Toubøl.
-
- En grundbog i sygeplejen
398,95 kr. Sygeplejerskestuderende vil tidligt i uddannelsen stifte bekendtskab med den kompleksitet, der er i sundhedsvæsenet, og fokus er generelt skærpet på sygeplejerskens rolle og ansvar som leder og samarbejder. Klinisk lederskab er derfor et uomgængeligt element i sygeplejerskeuddannelsen, og begrebet indgår i både bekendtgørelser og studieordninger.Denne grundbog giver dig det fundament, du har brug for i arbejdet med klinisk lederskab i både teori og praksis. Bogen indrammer, hvad klinisk lederskab dækker over, og præsenterer centrale begreber, som knytter sig til klinisk lederskab, f.eks. professionalisme, beslutningstagen, patientinvolvering, forandringsledelse, kommunikation og etik.I denne 2. udgave er tre nye kapitler tilføjet: den dobbelte kompetence, evidensbasering fra et studerendes perspektiv samt relationel koordinering.Kapitlernes forfattere har en stor faglig bredde, fra studerende og nyuddannede til professorer. De bidrager i kraft af deres forskellige arbejdsområder med en lang række forskellige vinkler på klinisk lederskab fra teoretisk kontekst til klinisk praksis.Susanne Dau er docent (associate professor) og programleder for forskningsprogrammet Professionsudvikling og Uddannelsesforskning ved UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Susanne har i flere år arbejdet som uddannelseskoordinator for Psykiatrien i Nordjyllands Amt og som underviser på sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring ved UCN. Susanne har en ph.d. indenfor Human Centered Communication and Informatics fra Aalborg Universitet. Hun er forfatter på flere internationale og nationale publikationer og indgår i forskellige nationale og internationale forskningsnetværk.Ulla Nielsby er lektor og projektleder på sygeplejerskeuddannelsen i Campus Hjørring, UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Ulla har erfaring som underviser, afdelingssygeplejerske og uddannelsesleder. Hun er cand.cur., BA i filosofi og har gennemført flere moduler på masteruddannelsen i offentlig ledelse.
- Bog
- 398,95 kr.
-
188,95 kr. Formålet med Videnskabsteoretiske perspektiver på sygeplejepraksis er dels at give sygeplejestuderende viden om, hvilken betydning videnskabsteori og forsknings- og udviklingsaktiviteter har for udviklingen af sygeplejeprofessionen. Dels at få læseren til at reflektere over valg og fravalg af de forskellige beskrevne metoder.Bogen tager afsæt i konkrete forsknings- og udviklingsprojekter, der undersøger aktuelle sygeplejefaglige problemstillinger. De enkelte kapitler beskriver, hvordan valget af et videnskabsteoretisk ståsted påvirker valget af forskningsmetoder og dermed har betydning for den evidensbaserede viden, der udvikles og anvendes inden for sygepleje.Bogen henvender sig primært til sygeplejestuderende, deres undervisere og vejledere i klinisk praksis. Bogen kan bruges bredt i uddannelsen fra 1. til 7. semester i såvel den teoretiske som den praksisorienterende undervisning. Bogen kan ligeledes anvendes i eftervidereuddannelsesregi og i øvrige sundhedsfaglige uddannelser.Bogens forfattere er Susanne Dau, Bibi Gram, Rikke Guldager, Carrinna Hansen, Britt Egeris Jørgensen, Mia Ingerslev Loft, Ann Katrine Bønnelykke Miranda, Maria Kjøller Pedersen, Ingrid Poulsen, Ulla Nielsby & Diana Schack Thoft.
- E-bog
- 188,95 kr.
-
- Lessons from Inclusive and Empowering Participation with Emerging Technologies
547,95 - 1.776,95 kr. - Bog
- 547,95 kr.
-
- Vidensgrundlag mangfoldighed og utydelighed
508,95 - 533,95 kr. Forsknings- og udviklingsprojektet undersøger og diskuterer vidensgrundlaget i professionsbacheloruddannelser. Diktonomitænkningen bag teori og praksis udfordres og udfoldes. Der er tale om undersøgelser foretaget i sygeplejerskeuddannelsens regi. Undersøgelsen illustrerer en mangfoldighed i vidensopfattelser og manglende anerkendelse af bestemte vidensformer til fordel for andre. Bogen består af såvel et litteraturstudie som en empirisk undersøgelse af hvilke opfattelser der er, af hvad der kan og skal læres i henholdsvis klinisk og teoretisk undervisning. Metodisk er der anvendt en kritisk hermeneutisk tilgang, med anvendelse af bla. Gadamer og Ricæur. Undersøgelsens fagdidaktiske implikationer diskuteres og perspektiveres i herværende udviklings- og forskningprojekt, hvor en utydelighed i vidensformerne og opfattelserne heraf problematiseres i forhold til studerendes muligheder for læring og dermed videnstilegnelse.
- Bog
- 508,95 kr.
-
- Fleksible tankegange om studier og undervisning efter to år med FlexVid
83,95 - 343,95 kr. ”Flexvidere” har som arbejdstitel haft ”FlexVid Bog 2”, fordi det er en opfølgning på den tekstantologi, viudsendte i første fase af projekt FlexVid, et forsknings og udviklingsprojekt om fleksible arbejdsformeri videregående uddannelser med udstrakt anvendelse af digitale medier. Udgivelsen fra oktober 2012kaldte vi som undertitel ”– Skitser fra tegnebrættet”, og her beskrev vi, hvad vi gerne ville nå frem tilgenerelt og med fire uddannelser på UCN som eksempel. Uddannelserne til bygningskonstruktør,folkeskolelærer, markedsføringsøkonom og radiograf har fra august 2012 til juni 2014 arbejdet på atimplementere de modeller for fleksible arbejdsformer, som blev beskrevet i Bog 1 på hvert af de fireførsteårs hold, som begyndte i august 2012, kaldet FlexVid-hold.Med udgangspunkt i FlexVid-holdene har vi undervejs arbejdet på at anvende de vigtigste principperfor arbejdet på andre hold og i andre uddannelser, og denne bog indeholder, foruden overvejelserom de første to års arbejde på FlexVid-holdene, eksempler på, hvordan man på andre hold og i andreuddannelser arbejder med blended learning, forhåbentlig til inspiration for endnu flere undervisereog studerende i og uden for UCN. Håbet er, at de konkrete eksempler, erfaringer og overvejelser kanbruges af undervisere og ledere, ikke bare på UCN, men på videregående uddannelser i det hele taget.
-
- Status og perspektiver fra et igangværende forsknings- og udviklingsprojekt i UCN.
38,95 - 88,95 kr. Artiklerne i dette seriehæfte er blevet til som første led i forsknings- og udviklingsprojektet "Digitalt uddannelseslaboratorium", DUIT, på professionshøjskolen University College Nordjylland. Initiativet til projektet blev taget allerede i 2012, og efter mange møder med repræsentanter for UCN’s forskellige uddannelsesområder og med Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet i løbet af 2013, løb projektet for alvor af stablen i det sene efterår 2013.Projekt DUIT er en nyskabelse på flere områder i forhold til de projekter, vi sædvanligvis arbejder med på UCN. Dels har projektet fra starten været tænkt inden for rammerne af et integreret samarbejde mellem professionshøjskole og universitet, således at f.eks. de to ph.d. studerende, der er tilknyttet DUIT, arbejder tæt sammen med både projektets tre FoU-grupper på UCN og med ph.d. studerende og forskere ved forskerskolen D4Learning ved AAU. Dels har UCN deltagere fra 11 forskellige uddannelser og fra alle faglige hovedområder.