De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Niels Mølgaard Benny Bang Carlsen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Hvad, hvorfor og hvordan?
    af Niels Mølgaard Benny Bang Carlsen
    122,95 kr.

    I dette hæfte præsenterer Anna Karlskov Skyggebjerg en række perspektiver og diskussioner, der relaterer sig til elevers og læreres arbejde med at læse, analysere og fortolke typer af tekster. Formålet er at anspore til refleksion, og efterfølgende vil studerende forhåbentlig være rustet til at diskutere spørgsmål af typen: • Hvilke tekster byder sig til i tekstarbejdet i 4.-10. klasse, og hvorfor har bestemte former for litteratur en særlig forrang, når det gælder danskundervisning? • Hvilken betydning har elevernes alder, faglige formåen og interesser for valget af tekster? • Hvilke formål begrunder tekstlæsningen? • Hvilken sammenhæng er der mellem teksternes egenart og valget af undervisningsmetode(r)?Hæftet stiller skarpt på disse didaktiske spørgsmål med baggrund i en grundig kortlægning af især børne- og ungdomslitteraturens skiftende temaer og synsvinkler i et historisk udviklingsperspektiv. Nyere forståelser af børne- og ungdomslitteraturens genrer introduceres og diskuteres, bl.a. gennem en problematisering af begrebet om den komplekse børne- og ungdomslitteratur. Desuden gøres der rede for udvalgte litteraturvidenskabelige retninger og metoder. Endelig lægges der op til, at de lærerstuderende i dansk selv kan gå på opdagelse i det mangfoldige tekstlandskab, som oprulles. Hæftet afsluttes således med en række litteraturdidaktiske studieopgaver, som er struktureret og nøje afgrænset i forhold til hovedtemaerne i de forskellige afsnit.Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

  • af Niels Mølgaard Benny Bang Carlsen
    58,95 kr.

    Del af serien Lærerprofiler i dansk - nye mål og kompetencerI dette hæfte fremstiller Inger Maibom og Henrik Balle Nielsen dansklærerens kompetencer inden for området Læsning og læseundervisning i 1.-6. klasse. Forfatterne viser, hvordan teoretisk viden om læseprocesser og læseudvikling kan anvendes i den konkrete undervisning i læsning, herunder i krydsfelter mellem læringsmål, metoder og læremidler. Eksempelvis kan dansklæreren med fordel undervise i ordafkodning med nogle læremidler og undervise i sprog- og tekstforståelse med andre læremidler. Ordafkodning og tekstforståelse er hver for sig og i sammenhæng afgørende komponenter i læsning, som der skal undervises eksplicit i.Hæftet formulerer et tilbageblik på udviklingen i teorier om læsning og læseundervisning og fokuserer på formidling af ny, aktuel forskningsviden. Læseundervisningen skal skabe grundlag for, at eleven kan tilegne sig en lang række læsestrategier med udgangspunkt i sprog og kognition. Hæftet diskuterer i øvrigt en række evalueringsformer til brug for vurdering af elevernes læseudvikling, herunder løbende og summativ evaluering. Kapitlet afsluttes med en række studieopgaver inden for relevante områder i læsedidaktik.Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

  • af Niels Mølgaard Benny Bang Carlsen
    122,95 kr.

    Del af serien Lærerprofiler i dansk - nye mål og kompetencerI dette hæfte, som introducerer til Skrivning og skriveundervisning (1.-6. klassetrin), demonstrerer Charlotte Reusch og Solveig Troelsen med udgangspunkt i forskningsbaseret viden om skrivedidaktik veje til god skriveundervisning og skriveudvikling. I hæftet lægges der vægt på at belyse skrivedidaktik ud fra primært to perspektiver. For det første giver hæftet læseren en forståelse af det at arbejde med elevens skriveudvikling set ud fra et elevperspektiv, fx elevens forsøg på at erobre skriftsproget og gøre det til et funktionelt kommunikationsmiddel med en klar hensigt og en veldefineret modtager. For det andet tager hæftet fat på de udfordringer, som læreren står over for i sin konkrete undervisning. Hvad skal en lærerstuderende i dansk vide og kunne for at kunne tilrettelægge hensigtsmæssige rammer om elevernes skrivning? Kapitlet forsøger at besvare de to centrale udfordringer gennem en afbalanceret forståelse af teori og praksis, så praktikeren oplever teorien som en nyttig forståelsesramme, idet begreber gøres praktisk anvendelige uden at give køb på den faglige og videnskabelige substans. Endelig præsenterer hæftet en model til analyse af elevernes tekster efterfulgt af eksemplariske tekstanalyser af forskellige genrer og en didaktisk model til lærerens planlægning af skriveundervisning. Der gives eksempler på opgaver, den studerende kan forfølge i praktik og bruge som studieopgaver.Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye dansk fag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

  • af Niels Mølgaard Benny Bang Carlsen
    122,95 kr.

    Del af serien Lærerprofiler i dansk - nye mål og kompetencerI dette hæfte, som introducerer til kompetenceområdet Sprog og kommunikationsundervisning (4.-10. klassetrin), tager Jeppe Bundsgaard afsæt i forskningsbaseret viden omhandlende sprog og tekster i relation til kommunikativ kompetence. Hæftet er bygget op over en række centrale træk ved vores sproglige omgang med hinanden fra præsentationer af forskellige måder at forstå, hvad en kommunikationssituation er, over undersøgelser af vores mundtlige og kropslige sprogs funktioner til undersøgelser af, hvad kommunikation på nettet giver os af udfordringer. I fremstillingen udpeges især tre sproglige fænomener metafor, deixis og modalitet som det er godt at være opmærksom på i arbejdet med kommunikation. Der er desuden fokus på de kompetencemål, der omhandler kritisk vurdering af sprogbrug i analoge og digitale medier, udvikling af læringsaktiviteter, der understøtter elevers kommunikative kompetence, og vurdering af stemme, mimik og gestik som udtryksmidler i danskundervisning. Endelig lægges der vægt på at skabe en hensigtsmæssig tekst i en given kommunikationssituation på baggrund af valg mellem medier og sproglige virkemidler.Hæftet afrundes med studieopgaver i forskellige kommunikationsgenrer relateret til de centrale temaer, som fremstilles gennem hele hæftet. Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.