Bøger af Morten Blomhøj
-
278,95 - 425,95 kr. Bogen giver matematiklæreren redskaber til at udvikle sin undervisning og identitet som lærer samt at indgå i øget samarbejde med fagkollegaerne. Den diskuterer matematikfagets udvikling i grundskolen og på ungdomsuddannelserne med udgangspunkt i både undervisningspraksis og den eksisterende forskning. Forfatteren viser, hvordan man kan komme ud af den stampe, som faget af og til er præget af. I stedet for at falde tilbage på 'plejer' giver bogen nye ideer og input til undervisningen. Det handler om at gøre sig de nødvendige didaktiske overvejelser i forhold til samspillet i den enkelte klasse og de enkelte elever og herfra udvikle en ny praksis, der på bedst mulige vis støtter op om og fremmer matematiklæringen. Målet med bogen er at give underviseren mere autonomi og øge mulighederne for forskningsbaseret udvikling af matematik i praksis. Morten Blomhøj er lektor i matematik på Roskilde Universitet (RUC). Han forsker og underviser i blandt andet matematikdidaktik, matematisk modellering og statistik og har skrevet flere bøger og artikler om disse emner.
-
248,95 - 360,94 kr. På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav. Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger. Metoden trækker omverdenens praksisformer ind i klasselokalet og introducerer eleverne til de konkrete kompetencer, som kommunikationskonsulenter, byplanlæggere, raketforskere og plejehjemsassistenter bruger i deres dagligdag. Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.
-
- – detektion, diagnosticering og intervention
298,95 kr. Flere og flere elever i gymnasiet har vanskeligt ved at få et ordentligt udbytte af deres matematikundervisning. Derfor er der et stigende krav til underviserne, som samtidig ikke er ordentligt klædt på til at tage sig af elever med vanskeligheder. De matematikspecifikke læringsvanskeligheder bliver stadigt mere udbredte i gymnasiet, og disse vanskeligheder forefindes nu også hos naturvidenskabelige universitetsstuderende. I Udfordringer og muligheder i gymnasial matematikvejledning bidrages der til at identificere og forklare disse problemer. Den indeholder erfaringer, indsigter og praksisbaserede strategier fra uddannede matematikvejledere. Vejledernes erfaringer og deres indflydelse på matematikvejledningen fremlægges og diskuteres gennem cases. Bogen giver dermed lærere redskaber, der kan være med til at gøre noget ved de gennemgående problemer, hvilket i særdeleshed skyldes netop, at størstedelen af bogen er skrevet af praktiserende gymnasielærere, som har gennemført en særlig uddannelse som matematikvejledere.
- E-bog
- 298,95 kr.
-
- detektion, diagnosticering og intervention
343,95 kr. Behovet for kvalificerede matematikvejledere i gymnasierne har aldrig været større. Samtidig er der mere end nogensinde før brug for at belyse både de udfordringer og muligheder, som matematikvejledning rummer.UDFORDRINGER OG MULIGHEDER I GYMNASIAL MATEMATIKVEJLEDNING indeholder indsigter, erfaringer og praksisbaserede strategier fra uddannede matematikvejledere. Bogen belyser, hvordan vejlederne har anvendt detektion til at identificere elever medmatematikspecifikke læringsudfordringer, diagnosticering til at analysere og forstå årsagerne til disse udfordringer og intervention til at designe og implementere strategier og tiltag, der hjælper eleverne med at modvirke og i bedste fald overvinde deres vanskeligheder.Gennem cases fremlægges og diskuteres vejledernes erfaringer og disses indflydelse på matematikvejledningen. Herigennem belyses det, hvordan matematikvejlederuddannelsen også har formet og styrket undervisernes egen praksis. Bogen viser, at matematikspecifikke læringsvanskeligheder bliver stadigt mere udbredte i gymnasiet, og det sidste kapitel peger på, at disse vanskeligheder nu også forefindes hos naturvidenskabelige universitetsstuderende.Bogen er det fjerde og sidste bind i serien, der formidler indsigter og resultater fra RUC’s matematikvejlederuddannelse. Første bind Fra snublesten til byggesten udkom i 2016, andet bind Læringsvanskeligheder i matematik i 2017 og tredje bind Matematikvejledning i gymnasiet i 2020.Mogens Niss er professor emiritus ved Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet. Uffe Thomas Jankvist er professor ved Didaktikuddannelserne på DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Morten Blomhøj er professor ved Didaktikuddannelserne på DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.
- Bog
- 343,95 kr.