Bøger af Lars Ulriksen
-
- Eleverfaringer – social baggrund – fagligt udbytte
48,95 kr. Når gymnasiet er en fremmed verden handler om at leve og lære i gymnasiet. På baggrund af interview med 135 elever fra det almene gymnasium, hhx, htx og hf giver den et usædvanligt indblik i, hvordan hverdagen i gymnasiet opleves af eleverne: undervisningen, lektierne, det sociale liv.Bogen sætter særligt fokus på de gymnasieelever, hvis forældre ikke selv har gået i gymnasiet – de gymnasiefremmede elever. Den belyser de vanskeligheder, disse elever har med gymnasiet, ikke mindst vanskeligheder med at forstå, hvilke krav man skal leve op til, med at forstå lærerens sprog, og med at forstå, hvordan man bliver en god gymnasieelev.Når gymnasiet er en fremmed verden giver konkrete anbefalinger til, hvordan lærere, skoleledelse og det politisk-administrative system kan skabe bedre muligheder for, at eleverne – og ikke mindst de gymnasiefremmede elever – kan gennemføre gymnasiet med et godt personligt og fagligt udbytte. Bogen kan give elever og forældre en forståelse af, hvad det er, de unge møder i gymnasiet, mens forskere og studerende inden for pædagogik, uddannelsesforskning og sociologi kan læse den som en konkret analyse af, hvordan reproduktionen af social ulighed opleves af dem, den rammer.
- E-bog
- 48,95 kr.
-
- En forskningsbaseret brugsbog
443,95 kr. Alle kan lære at blive en bedre underviser, og ofte er det ikke nødvendigvis store, forkromede ændringer, der skal til. Det første skridt er at blive opmærksom på betydningen af de små ting.Det er en af pointerne i denne bog, skrevet af professor i universitetspædagogik, Lars Ulriksen.For nogle forskere kan undervisningen være en frustrerende oplevelse – måske fordi de ikke kan fange de studerendes interesse og derfor finder undervisningssituationen svær. Samtidig stiller de store optag på de videregående uddannelser – med tilhørende spredning i interesser og forudsætninger hos de studerende – nye udfordringer.Underviserne skal vide, hvad de kan gøre, men for at det virkelig skal fungere, skal de også vide, hvorfor det er en god idé at gøre det på den måde. Kun ved også at kende baggrunden, forklaringen og forskningen bag, kan underviserne handle selvstændigt i deres undervisningstilrettelæggelse.Forfatteren giver ideer til, hvordan man kan forbedre sin undervisning og samtidig forklarer han, hvordan disse ideer er forankret i forskningsmæssig viden. Læseren får derfor ikke kun tips og tricks – men får også indsigt i, hvorfor de virker. Bogen henvender sig til alle, der planlægger og gennemfører undervisning ved landets universiteter og professionshøjskoler.Lars Ulriksen er professor ved Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet. Han har siden midten af 1990’erne forsket i universitetspædagogik og siden 1999 undervist på adjunktpædagogikum og andre pædagogiske kompetenceudviklingsforløb på forskellige danske universiteter.
- Bog
- 443,95 kr.
-
43,95 kr. God undervisning på universitetet er orienteret mod de studerendes læring. Læringsaktiviteter i undervisningen og mellem undervisningsgangene spiller derfor en stor rolle i universitetspædagogik.Universitetspædagogik rummer erfaringsbaserede og forskningsrelaterede forslag til, hvordan man tilrettelægger, gennemfører, evaluerer og videreudvikler egen undervisningspraksis inden for de rammer som universitetet og forskningsbaseringen danner om undervisningen - hvad enten det drejer sig om traditionelle forelæsnings- og vejledningsaktiviteter, case- og projektarbejde eller e-læring.Forfatterne giver desuden den enkelte underviser redskaber til at overveje sit læringsteoretiske fundament.Bogens hovedafsnit:- Universitet som ramme- Læring og forskningsbaseret undervisning- Planlægning af kurser og lektioner- Gennemførelse af selve undervisningen- Vejledning- Eksamen og evaluering- Undervisningsudvikling for universitetsundervisere.Vi udleverer ikke undervisereksemplarer af denne bog.Universitetspædagogik findes også i engelsk oversættelse: University Teaching and Learning http://samfundslitteratur.dk/bog/university-teaching-and-learning
- E-bog
- 43,95 kr.
-
48,95 kr. University Teaching and Learning is based on the notion that good teaching is focused on student learning. Therefore, the central topic of this book is learning activities, both in and between teaching sessions.The book includes experience- and research-based suggestions for how to plan, conduct, evaluate and develop teaching within the framework provided by the university and research, whether this be traditional lectures and supervision tasks; case- and project work, or e-learning. The book furthermore equips the individual teacher with tools to reflect the theoretical foundation of his or her teaching.University Teaching and Learning is written with university teacher training and other introductions to university teaching and learning in mind. In addition to new lecturers, the book is also aimed at the seasoned lecturer looking for inspiration for his or her own, the team s or department s teaching.University Teaching and Learning is co-authored by a number of lecturers, developers and researchers affiliated with the Danish Network for Educational Development in Higher Education.University Teaching and Learning is available in a Danish translation: http://samfundslitteratur.dk/bog/universitetspædagogik
- E-bog
- 48,95 kr.