Bøger af Jette Benn
-
- Historie, filosofi og didaktik
298,95 kr. ”Kvindelig husgerning” eller ”Madkundskab”. Skal man uddanne husholdere, håndværkere, hyggespredere eller gastronomer? Faget har været på skoleskemaet i mere end 100 år, og undervisningens form, indhold, teknik og metode har ændret sig radikalt undervejs. I dag er husmødrenes skåneærmer lagt på hylden.Madkundskab er både for piger og drenge, faget opleves med hånden og munden gennem praktiske og teoretiske øvelser, stimulerer til erkendelse om ernæring, forbrug, ressourcer og miljø. I den grad et fag, der er værdigt for et skoleprojekt og en længerevarende uddannelse.Jette Benn yder det første betydelige forskningsbidrag til madundervisningens danske historie. Bogen kan læses samlet, bruges som opslagsværk over fagets udvikling, åbne døre til andre kilder til viden i og uden for Danmark og danne baggrund for faglige tiltag og nydannelser i fremtiden.
- Bog
- 298,95 kr.
-
- tværfaglige perspektiver
323,95 kr. Ernæring, mad og måltider er på menuen i en række kapitler, hvor børn er i fokus. Bogen rummer både ernærings-, samfunds- og humanvidenskabelige perspektiver på temaet mad i relation til børn.Første del giver indblik i børns ernæring og kostvaner, og i hvordan smagspræferencer udvikles og påvirkes. Fedmeproblematikken belyses gennem aktuelle forebyggelsestiltag, den fysiologiske baggrund for overvægt og det offentliges ansvar og indflydelse.Børns møde med mad i hjemmet, institutioner og skoler belyses i bogens anden del. Udviklingen af nye måltidsmønstre og børns relation til disse belyses i forhold til begreberne familie og institution, ligesom et folkesundhedsperspektiv bliver bragt i spil. Maddannelse, pædagogik og æstetik bliver italesat i bogens sidste del med konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med børn og mad i forskellige settings.Børn, ernæring og måltider – tværfaglige perspektiverhenvender sig til studerende på professionsuddannelsen i ernæring og sundhed, til studerende på læreruddannelsen og pædagoguddannelsen samt til alle færdiguddannede med interesse for børn, ernæring og måltider.
- Bog
- 323,95 kr.
-
247,95 - 398,95 kr. Sundhedspædagogik i sundhedsfremme kan også anvendes på diplom-, master- og kandidatuddannelser inden for pædagogik og sundhedsvidenskab.Bogen diskuterer udvalgte kernebegreber og synsvinkler i sundhedspædagogikken, som har essentiel betydning for sundhedsfremmende interventioner og aktiviteter, hvor målet er at opbygge ressourcer og skabe sundhed og trivsel for forskellige målgrupper. Den giver således det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme.Kritisk sundhedspædagogik er en nøglefaktor i arbejdet med sundhedsfremme. Den kritiske sundhedspædagogik tager sit udgangspunkt i et positivt og holistisk sundhedsbegreb og refererer til social og individuel empowerment og udvikling af handlekompetence gennem dialog mellem sundhedsprofessionelle og borgere situeret i en specifik kontekst.Når man arbejde med sundhedsfremme navigeres mellem to komplekse felter: det pædagogiske felt og det sundhedsfaglige felt, som har forskellige målsætninger, metoder og evalueringsmodeller, som gør det vanskeligt at svare på de centrale spørgsmål, som praktikerne stilles over for i deres hverdag, fx: ”Hvad er den bedste måde at forbedre sundheden på?”, ”Hvordan involveres brugerne i sundhedsfremme?” eller ”Hvordan skabes der viden om, hvad der virker?”Meningen med denne bog er ikke at give entydige svar på disse og lignende spørgsmål, men forfatterne inviterer læserne til refleksion på baggrund af det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme, som bogen præsenterer.