Bøger af Jens H. Lund
-
- en studiebog
338,95 kr. Tværprofessionelt samarbejde mellem socialrådgivere, pædagoger og lærere om udsatte børn og unge har længe været en vigtig del af professionel praksis. Grunduddannelserne har samtidig skærpet fokus på Det Tværprofessionelle Element, som i dag er en fast del af uddannelsen til pædagog, lærer og socialrådgiver. Denne antologi introducerer den studerende til en række teoretiske perspektiver på tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge. Begreber som tværprofessionelt samarbejde, udsathed, børneperspektiv, sporing, radikalisering og overgange behandles grundigt i bogens første del. I bogens anden del præsenterer erfarne praktikere eksempler og cases fra tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge i bl.a. boligforeninger, idrætsliv, på det kulturelle område, i det kommunale system og i en række forskellige institutionstyper. Casene repræsenterer forskellige typer af udsathed blandt børn og unge i forskellige aldersgrupper. Bogen retter sig mod Det Tværprofessionelle Element, men kan også anvendes i de øvrige moduler på uddannelserne til socialrådgiver, pædagog og lærer. Der lægges op til kobling, kritisk refleksion og diskussion mellem fagpositioner, og antologien kan derfor bidrage som en fælles reference for studerende ved de tre uddannelser. Desuden er bogen oplagt for institutioner og praktikere som oplæg til inspiration og diskussion af det tværprofessionelle samarbejde om udsathed i praksis. Med bidrag af: Line Svoldgaard Berg, Preben Bertelsen, Rasmus Just Christensen, Mogens Nygaard Christoffersen, Lars Borst Hansen, Lise Lotte Helm, Kirstine Karmsteen, Anette Boye Koch, Jens H. Lund, Mette Meisner, Alex Vejby Nielsen, Kirsten Elisa Petersen, Jan Toftegaard Støckel, Karin Ji Tøttenborg, Anne Marie Villumsen og Lise Ørskov
- Bog
- 338,95 kr.
-
- Status, viden og styring
458,95 kr. Professioner under pres indeholder både refleksioner over og analyser af status som selvstændigt fænomen, men også analyser af samspillet mellem en intensiveret politisk og administrativ styring samt de professionelle statuspositioner.Det centrale spørgsmål i bogen er, hvad der grundlæggende konstituerer den status, en profession i praksis kan gøre krav på, samt hvorvidt og hvorledes denne status udfordres gennem nye former for styring af den professionelle praksis. For at besvare dette spørgsmål kræves der både teorier om professioner og samtidig empiriske analyser på tværs af forskellige professioner og institutionelle kontekster. Derfor rummer bogen en variation af bidrag, lige fra rene teoretiske artikler om professioner til detaljerede empiriske studier af konkrete problemstillinger i den professionelle praksis.Bogens bidrag falder overordnet i to dele. Første del stiller skarpt på professionernes status, såvel generelt og teoretisk som for specifikke professioner. Et afgørende spørgsmål er her, hvilken rolle professionelle vidensformer spiller i den proces, hvorved en profession adskiller sig fra andre tilgrænsende faggrupper. Den anden del tager mere direkte fat i spørgsmålet om styring af professioner, herunder hvorledes professionel praksis udvikler sig i lyset af – og i visse tilfælde i kontrast til – nye statslige styringsformer.
- Bog
- 458,95 kr.