Bøger af Jens Christian Jacobsen
-
548,95 kr. "Vil man lære noget om pædagogik uden at få påduttet den helt rigtige metode, så er her bogen [...] Her rejses så mange spørgsmål, at man kan risikere at blive klogere." Jens Bydam, Sygeplejersken Klassisk og moderne pædagogisk teori er en indføring i pædagogikkens centrale teorier, personer, temaer og begreber. Den består af i alt 29 kapitler skrevet af førende danske pædagogiske teoretikere. Bogens kapitler er tematisk opdelt i følgende seks dele: Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse Del 2: Nationalstat og globalisering Del 3: Fag, viden og undervisning Del 4: Kulturelle og sociale forskelle Del 5: Perspektiver og deres betydning Del 6: Socialt og pædagogisk samspil. Herudover rummer bogen en selvstændig opslagsdel, del 7, med introduktioner til en række centrale pædagogiske teoretikere og teoretiske hovedretninger. Personintroduktionerne er forsynet med fyldige bibliografier. Bogen er velegnet både som grundbog i pædagogik på universitets- og seminarieniveau og som opslagsværk. Peter Østergaard Andersen er ph.d. og lektor i pædagogik ved Institut for medier, erkendelse og formidling på Københavns Universitet. Tomas Ellegaard er ph. d., cand.mag. i pædagogik og lektor i pædagogisk psykologi ved Institut for psykologi og uddannelsesforskning på RUC. Lars Jakob Muschinsky er magister i kultursociologi og rektor for Zahles Seminarium i København.
- Bog
- 548,95 kr.
-
- Social retfærdighed for børn og unge
228,95 kr. Kritisk pædagogik for pædagoger giver et bud på, hvordan pædagoger kan identificere de kulturelle og strukturelle uretfærdigheder i børn og unges liv. De to forfattere giver pædagogen teoretiske begreber og metoder til at udfordre status quo og fremme social retfærdighed for børn og unge i institutionerne, i lokalområdet - og i verden. Bogen understøtter og giver konkrete anvisninger til, hvordan pædagoger kan kombinere en kritisk pædagogik med engageret aktivisme i samfundet, så de kan bidrage til at mindske den fremmedgørelse, som mange børn og unge oplever i deres liv.Bogen er bygget op om aktuelle dilemmaer i pædagogens hverdag og er relevant og umiddelbart anvendelig både for praktiserende pædagoger og pædagogstuderende. Også lærere og socialrådgivere vil oplagt have udbytte af bogen.
- Bog
- 228,95 kr.
-
- Vidensøkonomiens indtog i de videregående uddannelser
63,95 - 238,95 kr. Bogen sætter fokus på, hvordan de videregående uddannelser i disse år forandrersig med nye styringsmekanismer, organiseringsprincipper,kvalitetssikringstiltag og krav til indhold og output.I kølvandet på masseuddannelse og international konkurrence erfulgt målstyring og effektivisering, såvel som markedsgørelse ogliberalisering,som mål for uddannelsernes finansiering og organisering.I dag handler uddannelse mindre om dannelse og social kritikog mere om anvendelighed og umiddelbar relevans.Globaliseringen har medført et forstærket ønske om at kunne sammenligneuddannelser og udveksle studerende og kandidater påtværs af landegrænser. Denne sammenligning sker gennem akkreditering,auditering, ranking, benchmarking og andre former fordeklarering og dokumentation. Det er vanskeligt at afvise behovet fordisse tiltag, men de medfører også en risiko for forfladigelse og overadministration.Uddannelseskvalitet i en globaliseret verden er en debatbog.Forfatterne repræsenterer forskellige fagligheder, synspunkterpå globaliseringen og kritiske vinkler på videregående uddannelser.Bogen er henvendt til studerende og undervisere på de videregåendeuddannelser, såvel som studieledere, uddannelsesudviklere,politikere,embedsmænd, lobbyister og udviklingskonsulenter,der arbejdermed højere videregående uddannelser. Målet med bogen er atskabe indsigt i uddannelsernes vilkår og udfordringer i globaliseringenstidsalder – som udgangspunkt for debat og udvikling.Uddannelseskvalitet i en globaliseret verden.
-
214,95 kr. Hvad betyder det at gennemføre en analyse? Hvilke metoder findes der, og hvordan vælger man de bedst egnede?Det er nogle af de spørgsmål, pædagogstuderende stiller sig selv og hinanden, når de bliver bedt om at lave en analyse.Denne bog støtter den studerende i at udvikle sine analytiske kompetencer. Bogen præsenterer forskellige forskningstilgange og teorier, der kan inddrages i analysedelen i de forskellige opgaver i løbet af studiet. Den introducerer brugbare analysemetoder, og forklarer, hvilke typer af analyser de hver især er egnet til. Det hele konkretiseres med praktiske eksempler på analyser af data, som er indhentet fra den pædagogiske praksis.Den studerende får altså både redskaberne til forskellige analyser og eksempler på, hvordan de kan anvendes trin for trin.
- Bog
- 214,95 kr.
-
278,95 kr. Denne lærebog retter sig imod faget pædagogik i læreruddannelsen og beskriver fagets tretten centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF) ud fra en række forskellige faglige perspektiver. Mange af bogens kapitler anlægger et historisk blik og udreder lærerens handlemuligheder under forskellige betingelser. Et gennemgående tema i bogen er en opfattelse af pædagogik som en søgning mod ’at finde det sted, hvor vi er’. Dette sker gennem anerkendelse af hver enkelt elevs forudsætninger, gennem inklusion i klassefællesskaber og gennem elevens egne erfaringer med læreprocesser, der forandrer og udvikler, og det er bogens præmis, at sådanne tilgange kan styrke elevernes lyst til at lære og til nysgerrigt at opspore viden. Pædagogik er imidlertid også en afvisning af fordomme og stigmatisering, kritik af social nød og et sigte om at fremme af demokratiske relationer mellem voksne og børn, hvilket kan ses som et andet gennemgående tema gennem bogens kapitler.
- E-bog
- 278,95 kr.