Bøger af Erich Karsholt
-
613,95 kr. Dette er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om produktion, handel, markedsføring og foretagsomhed. Udkommer medio NOVEMBER Erich Karsholt: Dansk bilproduktionBil- og samlefabrikker i det 20. århundrede. BILHISTORIE - INDUSTRIHISTORIE - KULTURHISTORIE - SAMFUNDSHISTORIE Det er en udbredt opfattelse, at der ikke er produceret biler i Danmark… Men det omvendte er realiteterne: Næsten en million biler er det blevet til! Nu kommer bogen der belyser denne side af dansk industrihistorie og bilkultur. Årets julegave til især mænd der interesserer sig for teknik og historie! I de to første årtier af 1900-tallet skete en revolutionerende udvikling af ikke blot selve bilen, men også omkring fremstillingen, der gik fra håndværksmæssig tilvirkning af få enheder til masseproduktion. De danske forsøg på en bilindustri kom ikke over begynderstadiet, før de udenlandske bilfabrikker viste deres styrke. Til gengæld betød bilernes voksende udbredelse at der opstod fordele ved at samle bilerne lokalt. De første var Ford Motor Company (1919) og General Motors (1924). Gennem årene er mere end 40 forskellige bilmærker samlet i Danmark. Samlefabrikkerne havde betydning for industriens udvikling gennem inspiration af amerikansk organisering, men de udenlandske fabrikker måtte også tilpasse sig de danske vilkår, herunder vores arbejdsmarkedsforhold. I mellemkrigsårene blev hovedparten af alle biler til det danske marked samlet herhjemme. Under besættelsen holdt fabrikkerne beskæftigelsen oppe gennem bl.a. fremstilling af gasgeneratorer - og arbejde for besættelsesmagten. I efterkrigstiden voksede produktionen gennem 1950'erne, hvor der også var toldfordele ved at samle bilerne herhjemme, men fabrikkerne var i længden for små og urentable. Samle-fabrikkerne lukkede én efter én op gennem 1960’erne. Den sidste og største dog først i 1974. Der blev i Danmark samlet ca. 920.000 biler. Til sammenligning blev der i sidste århundrede fremstillet ca. 10.000 biler af danske bilmærker. Der er tale om et stykke industrihistorie, der endnu ikke er blevet analyser og beskrevet. Bogen baserer på et stort antal kilder. Bogen indeholder desuden mere end 750 foto og illustrationer.Erich Karsholt: Dansk bilproduktion. Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede.456 sider, vejl. udsalgspris 499 kr. Niels Nørgaard Telefon 4052 0021 niels@strandbergsforlag.dk www.strandbergsforlag.dk
- Bog
- 613,95 kr.
-
- Mennesker, biler og markedsføring
498,95 kr. I 2011 er det 125 år siden at bilen blev opfundet. Både Daimler og Benz lancerede i 1886 deres første automobil. Langt senere blev de to mærket slået sammen til Daimler-Benz og kaldte deres biler for Mercedes. Bogen her handler mere om mennesker og historier end om specifikke tal om mål, vægt og HK. Med op i mod 500 illustrationer, hvoraf mange aldrig har været offentliggjort før, har forfatteren Erich Karsholt ydet en monumental indsats i sine bestræbelser på at afdække og beskrive historien om Mercedes i Danmark. Bogen tiltaler både bil-entusiasten og den historieinteresserede, idet man faktisk gennemgår Danmarks-historien med en rød trød i form af Mercedes. Bogen er lavet i opslagsafsnit, så den kan læses i vilkårlige afsnit når man har tid og lyst.Den har modtaget fine anmeldelser og er på vej i andet oplag.
- Bog
- 498,95 kr.
-
- Mennesker, biler og markedsføring
498,95 kr. Renault har en lang og stolt historie i Danmark. For første gang nogensinde har man her en samlet fremstilling af mærkets historie i Danmark, og navnlig de mennesker der har været med på Renault-vognen gennem de lidt over 100 år hvor Renault har været i Danmark. Med ca. 700 illustrationer og billeder, hvoraf mange stammer fra private arkiver og ikke har været offentliggjort før, er her tale om en særdeles underholdende og letlæst bog. Det er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om handel, markedsføring og foretagsomhed.
- Bog
- 498,95 kr.
-
383,95 kr. Den mangeårige direktør for reklamebureauernes brancheforening, DRB, Børge O. Madsen, skrev i 1998 bogen med titlen Det var bare reklame, der omhandlede 25 års historie om den klassiske betalte reklame, dens virkemidler, bureauer, organisering, kunder og mediekanaler.Ambitionen bag denne bog er at fortælle om 25 år i reklame- og mediebranchen i bred forstand og beskrive, hvordan den har forandret sig fra 1998 til 2024. Digitalisering er det gennemgående træk i forandringerne. Nye onlinemedier- og platforme er kommet til, kunderejsen er blevet transformeret, markedsførernes værktøjskasse er blevet betragteligt udvidet, traditionelle bladhuse er blevet til medievirksomheder, og amerikanske onlinegiganter får nu over halvdelen af danske annoncørers reklameinvesteringer.Beskrivelsen og analysen sker med tre fokusområder – medier, bureauer og markedsførere. Inden for hvert område findes en omfattende beskrivelse og analyse af udviklingen 1998-2023/24, suppleret af interessante begivenheder i perioden og historier om markedets forskellige aktører. Indholdet er baseret på tilgængelige og sammenlignelige data, informationer fra relevante medier,udvalgte eksperter og forfatternes egne erfaringer og oplevelser.Desuden indgår beskrivelse og illustrationer af en lang række kampagnecases og omtaler af fremtrædende personer samt beskrivelse af andre områder med relevans for branchen: lovgivning, uddannelse, analyser samt branchensforeninger, medier og awards.Bogen er udgivet i tilknytning til Dansk Markedsførings 100-års jubilæum 2024.
- Bog
- 383,95 kr.