De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Birgitte Holm Sørensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Birgitte Holm Sørensen & Karin Twedell Levinsen
    185,95 kr.

    Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng:A. Fagfaglige undervisningsforløbB. Tværfaglige projekterC. Individuelle fordybelsesprojekterForfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse.Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.Bogen er henvendt til lærerstuderende og lærere i praksis.

  • af Birgitte Holm Sørensen & Karin Tweddell Levinsen
    248,95 kr.

    Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng:A. Fagfaglige undervisningsforløb B. Tværfaglige projekterC. Individuelle fordybelsesprojekterForfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform. Bogen er henvendt til lærerstuderende og lærere i praksis.

  • - Mediedidaktik 2.0
    af Johannes Fibiger, Bo Kampmann Walther, Jørgen Asmussen, mfl.
    338,95 kr.

    Medievante børn og unge lærer, trods deres fascination og udstrakte brug af it, ikke af sig selv at omgås medier på en måde, der modsvarer samfundets krav om it-kompetencer. Dansklæreren er katalysator og organisator for elevernes erfaringsdannelse og refleksioner over mediernes muligheder – alt sammen med henblik på styrkelse af fagligheden og opbyggelse af elevkompetencer, der efterspørges i videnssamfundet. Forfatterne beskriver en række karakteristiske mediegenrer, som i større eller mindre grad er forbundet til det interaktive web. Der er således kapitler om computerspil, elektroniske reklamer, film, tv, medieproduktion samt om en række oplagte web 2.0 applikationer. Digitalt dansk henvender sig til læsere, der interesserer sig for den mængde af didaktiske muligheder, der er knyttet til elevers anvendelse af web 2.0, primært lærerstuderende og lærere, men også andre der er beskæftiget med web-baseret læring.

  • af Birgitte Holm Sørensen & Karin Tweddell Levinsen
    278,95 - 363,95 kr.

    It får en større og større betydning i uddannelsessystemet, og derfor er der i de seneste år kommet et voksende fokus på didaktik. It-didaktisk design er dermed blevet et centralt begreb.Denne bog tager udgangspunkt i den digitale teknologi og beskæftiger sig med de forskellige it- og medieretninger, som har præget udviklingen. Forfatterne indkredser it-didaktisk design og præsenterer LEDD-modellen, der lægger op til iterative undervisnings- og læreprocesser og hvor grundideen er, at både lærere og elever er didaktiske designere.Den didaktiske model giver eleverne større indflydelse på deres arbejde i skolen og på design af deres læreprocesser – også ud fra dannelsesperspektivets fokus på teknologiforståelse. Dannelsesbegrebet omfatter således både det at agere i et demokratisk samfund og at fungere livsdueligt i uddannelsessystemet og i arbejdslivet. Modellen anvendes i nogle udvalgte cases og i forhold til at udvælge læringsressourcer og digital teknologi.Karin Tweddell Levinsen er ph.d. og lektor ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet i København. Birgitte Holm Sørensen er ph.d. og professor ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet i København og ved Institut for Læring, Grønlands Universitet.

  • af Birgitte Holm Sørensen & Karin Tweddel Levinsen
    238,95 - 288,95 kr.

    Det er skolens opgave at ruste eleverne til at blive fremtidens livsduelige voksne i et digitaliseret og demokratisk samfund. Men de forandringer, vi ser realisere sig allerede nu og i den nærmeste fremtid, betyder, at denne opgave kommer til at blive anderledes end hidtil antaget og praktiseret. En af de væsentlige forandringer er, at eleverne ikke opfatter det fysiske og det virtuelle som adskilte størrelser, men som flydende rum, på én gang fysiske og digitale – hybride rum. Bogen søger at komme med bud på, hvordan dette vilkår udfordrer skolen og dens rolle i samfundet, de pædagogiske og didaktiske tilgange og praksisser, det faglige indhold og dermed helt grundlæggende, hvad skolen skal uddanne eleverne til at mestre. Men skolen udfordres ikke blot af, at børn og unge som elever i høj grad lever i den sammensmeltede fælleskultur, mens de voksne, der varetager skolens praksis, primært lever i det, vi benævner før-fælleskulturen og for hvem, den fysiske og digitale dimension stadig forstås som adskilte størrelser. Hvor der for blot 10 år siden var en erkendelse af, at digitaliseringen påvirker, hvordan vi forstår og gør uddannelse, demokrati og samfundsmæssig sammenhængskraft, er der i dag således helt anderledes og stærkere kræfter og forandringer i spil. Kræfter, der påvirker og forandrer hvad, der er relevant at lære og mestre i forhold til fremtidens arbejdsliv og samfundsliv.

  • af Birgitte Holm Sørensen, Karin Levinsen, Helle Marie Skovbjerg, mfl.
    323,95 kr.

    Denne bog sætter fokus på digital produktion som en stærk læringsform, der faciliterer og kvalificerer elevernes læring. Eleverne producerer digitale produkter med den hensigt at tilegne sig en fag- og/eller tværfaglighed. Begrebet produktion omfatter både processen og selve artefaktet, der bliver produceret. I digitale produktionsprocesser arbejder eleverne iterativt, de udvikler ejerskab til produktionen og fastholder selv deres læreprocesser.Bogen viser, hvordan eleverne anvender it til at strukturere og organisere deres arbejde, og hvordan it eksternaliserer elevernes viden og refleksioner i flere modaliteter. I bogen fremhæves, hvordan elevernes kollaborative tilgange, videndeling med hinanden og uformelle lege- og læringstilgange kan understøtte læring og kreativitet. Bogens kobling mellem digital produktion og didaktiske tilgange er også brugbar i et inklusionsperspektiv.Bogen præsenterer en række modeller for didaktisk rammedesign og evalueringspraksisser, som lægger op til, at læreren tilrettelægger og agerer, så eleverne lærer at tænke og handle didaktisk og arbejde selvstændigt. Det betyder, at eleverne organiserer og planlægger egne læreprocesser, og de inddrages i målsætning, evaluering og valg af digitale ressourcer. Modellerne for didaktisk rammedesign og evalueringspraksisser er baseret på et omfattende forsknings- og udviklingsprojekt, som er gennemført på fem skoler og med ca. 800 elever.Bogen henvender sig til forskere, lærere i folkeskolen, undervisere på læreruddannelsen, lærerstuderende, skolepædagoger, pædagogiske konsulenter og fagkonsulenter.Omtale af bogen'Kapitlerne indeholder gode beskrivelser af elevers (sam-)arbejdsprocesser og fremstillinger, som ledsages af vedkommende refleksioner elevernes samarbejde, arbejdsformer og læringsudbytte. (...) For en tidligere dansklærer er kapitler som Kollaborative online skriveprocesser og Nye deltagelsesformer - et fagligt inklusionspotentiale særlig inspirerende at læse, og de giver idéer til fornyelse af skrivedidaktikken. I disse afsnit giver bogens forfattere konkrete bud på inddragelse af it-programmer (jeg kendte fx ikke inkle-writer), skriveopgaver (grenfortællinger) og analyseredskaber i forhold til elevernes deltagelsesgrad (elevdeltagelsesprofiler).' - Læsepædagogen

  • af Birgitte Holm Sørensen, Lone Audon & Karin Tweddell Levinsen
    198,95 kr.

    ‘Skole 2.0’ beskriver vidensamfundets skole i en tid, hvor web 2.0 er et begreb, man må forholde sig til. Samfundet forandrer sig med stigende hast, og industrisamfundet udfases, mens fremtidens virksomheder og organisationer baserer sig på vidensamfundets krav til produktion, viden og innovation.Den teknologiske udvikling er ligeledes accelereret, og en række ændringer beror på de muligheder, som det digitale netværk og de mobile teknologier medfører.Forfatterne tager afsæt i forholdet mellem skolen og samfundets transformation. De sætter fokus på, hvad det giver af ændringer med hensyn til:- Undervisning og læreprocesser- Skolens aktører – deres roller og relationer- Læremidler og deres brug- Didaktisk design og faglig læring- Projekter og formidling- Skolens fysiske indretning og dens forhold til verdenNogle skoler har været hurtige til at tage de nye samfunds- og mediemæssige udfordringer op. Det er disse skoler, der har dannet grundlag for bogen. Alle tre forfattere er tilknyttet forskningsprogrammet ‘Medier og IT i Læringsperspektiv’. Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Universitet, hvor de har arbejdet med de projekter, der udgør bogens rammesætning."Den bør læses af alle lærere og andre, der beskæftiger sig med de krav, der stilles til fremtidens skole."- Jytte Bræmer, lektørudtalelse

  • af Birgitte Holm Sørensen, Lone Dirckinck-Holmfeld, Janni Nielsen, mfl.
    133,95 kr.

    ICT plays an increasingly important role in the educational field, but often the focus is more on technology than on pedagogy. Learning and Narrativity in Digital Media focuses on the pedagogical aspects before the technical aspects.  The underlying paradigm is a student or learner centred learning philosophy. Here importance is attached to the learning processes and to the development of problem solving strategies, creativity and critical thinking. The contributions are based on a common theoretical approach to learning related to constructivism, collaborative learning, and situated learning.  The anthology is organised around two themes. The first is "ICT and Learning" and the second is "Meaning Construction and Narrativity". The first theme consists of four chapters, which present and discuss different ways of using ICT in learning as well as in pedagogical processes. The second theme consists of five chapters on cognition and the use of narratives in education, learning and design processes involving media.  Learning and Narrativity in Digital Media is the result of mutual engagement in the Danish Research Network on Learning and Multimedia. The network has also published the book Learning in Virtual Environments.

  • - Kommunikation og læring
    af Carsten Jessen, Birgitte Holm Sørensen, Anne Birgitte Ravn Olesen, mfl.
    158,95 kr.

    Børns brug af (inter)nettet er stigende, og børn anvender nettet til forskellige aktiviteter: chat, onlinespil, produktion af hjemmesider, informationssøgning og kommunikation mellem skolen og hjemmet. "Børn på nettet" sætter fokus på, hvornår, hvorfor og hvordan børn bruger nettet samt hvilken kommunikationsform og hvilke relationer, der kommer ud af det. Bogen tager udgangspunkt i forskningsprojektet: "Børns brug af interaktive medier - i et fremtidsperspektiv", hvor det undersøges, hvorledes børn mellem 7 og 15 år anvender interaktive medier i deres hverdagsliv, og hvilken betydning disse medier har og vil få for børns dannelse, socialisation og kultur.