Bøger af Bent B. Andresen
-
213,95 kr. I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artikler:- Pedagogisk forsking og pedagogisk praksis i Norge- Dokumentation på dagtilbudsområdet – af hvad og for hvem?- Daginstitutionernes arbejde med at skabe forbedringer- Kommentar: Forskningsbasert kunnskap og data i utdanningssektorenTidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.Udgives af Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SEPU) (Høgskolen i Innlandet), Institut for Kultur og Læring (Aalborg Universitet), RCIW – Research and Capability in Inclusion and Wellfare (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag
- E-bog
- 213,95 kr.
-
238,95 kr. Denne bog giver dig inspiration til, hvordan du som leder eller pædagogisk medarbejder i dagtilbud kan skabe bedre læringsmiljøer gennem evaluering og professionelt samarbejde. På den måde kan I både leve op til forventningerne i nyere lovgivning om den pædagogiske indsats og gøre en reel forskel i hverdagen i dagtilbuddet. Bogen indeholder blandt andet viden og redskaber til at forstå, etablere og fastholde en evalueringskultur, styrke jeres læringsmiljø og organisere et professionelt arbejds- og læringsfællesskab.
- E-bog
- 238,95 kr.
-
388,95 kr. Lærerjobbet er et drømmejob for mange nyuddannede lærere, og de glæder sig til at starte i skolen, når de er færdige med deres uddannelse. Men i de første år som ny lærer oplever mange også, at det kan være en udfordring at finde sine ben i jobbet. Formålet med denne bog er at hjælpe nye lærere godt ind i skolens verden, så de nemmere finder sig til rette i lærerprofessionen. Bogen behandler en række typiske udfordringer, som nye lærere ofte oplever, og giver gode råd og tips til, hvordan man kan håndtere og arbejde med disse udfordringer. Bogen kan bl.a. bruges i forbindelse med overvejelser over spørgsmål som:· hvordan man bevarer motivationen i jobbet· hvordan man klarer de mange nye og ofte svære opgaver· hvordan man håndterer forældresamarbejdet· hvordan man arbejder med inklusionsudfordringer· hvordan man får mest muligt ud af samarbejdet med kollegerne. Bogen henvender sig først og fremmest til nye lærere, men ledere, undervisere, kollegaer og mentorer i skoler, på professionshøjskoler og i andre uddannelsesmæssige sammenhænge kan også have glæde af at læse med.Om forfatterne: Kari Kragh Blume Dahl er ph.d. med en baggrund som psykolog og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Forsker i læreruddannelse, skole, de professionelle og forholdet imellem professionel person og organisation ud fra en teoriintegreret tilgang, der bl.a. trækker på kulturanalyse, socialkonstruktivisme, kritisk psykologi og professionslitteratur. Per Fibæk Laursen er professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet. Har især forsket i folkeskole, læreruddannelse og didaktik og har udgivet en lang række bøger om disse emner. Bent B. Andresen er ph.d. og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Arbejder med og skriver om menneskets læring i forskellige faser af livet og under forskellige vilkår, bl.a. i skoler, pædagogisk udvikling, læreres professionelle udvikling og praksis samt forsknings- og evalueringsmetoder.
- Bog
- 388,95 kr.
-
218,95 kr. Mere end nogensinde har medarbejdere i skoler og pædagogiske dagtilbud behov for kompetencer i forbindelse med praksisudviklingen i institutionerne. I denne publikation præsenteres resultater af forskning om kompetenceudvikling, hvor pædagogiske medarbejdere udvikler deres personlighed og horisont sideløbende med, at de udvikler deres professionelle praksis. Hensigten er således at præsentere viden om, hvordan man kan skabe synergi gennem sideløbende kompetence- og praksisudvikling.Bogen henvender sig til lærere, pædagoger og skoleledere. Bogen kan også anvendes af institutioner som ikke arbejder efter LP-modellen.
- E-bog
- 218,95 kr.
-
218,95 kr. Dette hæfte er bygget op omkring seks nøglespørgsmål vedrørende læseproblemer:1. Hvor udbredte er læseproblemer?2. Hvordan kan man iagttage og indhente information om læseproblemer?3. Hvilke tiltag er egnet til at afhjælpe læseproblemer?4. Hvordan kan man organisere undervisningen?5. Hvordan kan man indrette skolens læringsmiljø?6. Hvordan kan man evaluere undervisningen og elevernes læringsudbytte?Med de seks spørgsmål fungerer hæftet som inspirationsmateriale i forbindelse med analyse af pædagogisk praksis og skolens læringsmiljø. Fokus er dermed på læseproblemer i et socialt eller systemisk perspektiv - og ikke på læseproblemer som et individuelt problem.
- E-bog
- 218,95 kr.
-
193,95 kr. Artiklerne i dette nummer af tidsskriftet giver en række vigtige bidrag til, hvordan inklusion kan forstås og anvendes i pædagogisk praksis.I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artikler:Inklusionsforudsætninger i folkeskolen – hvem tager sig af de tværgående emner?Inkludering – mer än ett specialpedagogiskt spörsmål?Spesialundervisning i praksisKlasseledelse forstået som undervisningsledelse – hvad ved vi?
- E-bog
- 193,95 kr.
-
- - artikel fra tidsskriftet "Paideia 01 - maj 2011"
48,95 kr. Tidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (University College Nordjylland og Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (Høgskolen i Hedmark), Institutionen för pedagogik (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.Se www.paideia.no
- E-bog
- 48,95 kr.
-
- Tema: Praksisorienteret forskningsbaseret tilgang
193,95 kr. I dette nummer kan du læse følgende artikler:- Reduksjon i andel elever som mottar spesialundervisning. Af Thomas Nordahl.- Skoleudvikling og skoleledelse: Hvorfor og hvordan? Af Lars Qvortrup.- Gutters opplevelse av sin skolesituasjon - noe skolen kan påvirke? Af Ann Margareth Aasen.- Tidstypiske oppfatnings- og handlingskriser hos ungdommer. Af Thomas Ziehe.- Disponibel model til analyse og problemløsning - en undersøgelse i pædagogiske dagtilbud. Af Bent B. Andresen.- "Uddannelsespolitiske udfordringer" - man skal høre meget, før ørene falder af. Af Anders HingelTidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (University College Nordjylland og Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (Høgskolen i Hedmark), Institutionen för pedagogik (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.Se www.paideia.no
- E-bog
- 193,95 kr.
-
- LP-modellen, forskningsbaseret viden - vi gør det, der virker
89,95 kr. Forskningsmæssigt belæg for brug af ny og nyttig viden.Det er karakteristisk for den pædagogiske forskning i Danmark, at der hidtil har været relativt få ressourcer til at undersøge de faktorer, der påvirker elevernes adfærd og læring i grundskolen. Via litteraturstudier er det påvist, at lærernes faglighed, lærer-elevrelationer, klasseledelse og feedback på elevernes arbejde præger elevernes udbytte af undervisningen. Sådanne studier følges nu op af forskning i tilknytning til skoleomfattende arbejde med faktorer, der præger elevernes trivsel, adfærd og læring. Det sker med særligt henblik på aktiviteter baseret på LPmodellen for pædagogisk analyse og tiltagsudvikling. Den skoleomfattende indsats baseret på LP-modellen stimulerer en mentalitetsændring, som gør det muligt at tænke nyt om kendte problemer i skolens praksis og læringsmiljø. De deltagende lærere og pædagoger gør nærmere bestemt erfaringer med en systematisk fremgangsmåde, som er tilpasset udfordringer, som de identificerer. Deres indsats fører til øget opmærksomhed på miljøfaktorer, som de har mulighed for at gøre noget ved.LP-modellen er en "social model" med vægt på at identificere og reducere eller helt fjerne faktorer, som skaber afstand mellem ønskede og faktiske situationer i undervisningen og skolens læringsmiljø.Resultaterne af en interviewundersøgelse foretaget på 45 LP-skoler i slutningen af 2008 viser, at denne indsats er relevant.
- E-bog
- 89,95 kr.
-
- - en antologi om mødet mellem mennesker på folkebiblioteket
113,95 kr. Folkebiblioteker er tiltænkt en nøglerolle i vidensamfundet, og det skaber behov for kompetenceudvikling blandt biblioteksansatte. I denne antologi beskrives en sådan udvikling, som er gennemført på fem børnebiblioteker med henblik på at udvikle et kompetent samspil med folkebibliotekets yngre brugere.I fokus er relationskompetencer, som hidtil har fyldt relativt lidt i bibliotekarernes og biblioteksassistenternes grunduddannelser. I antologien defineres relationskompetencer, og der gøres rede for den oplevede nytteværdi heraf blandt biblioteksansatte.Betydningen af relationskompetence ses endvidere i sammenhæng med intentioner om at stimulere unge og voksne brugeres oplevelser på biblioteket.
- E-bog
- 113,95 kr.