(Farve)blinde vinkler
- om racialisering, ulighed og andetgørelse i pædagogisk praksis
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 364
- Udgivet:
- 19. juni 2023
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 175x242x23 mm.
- Vægt:
- 714 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af (Farve)blinde vinkler
Danmark har gennem de sidste 50 år udviklet og ændret sig i en mere mangfoldig retning i forhold til etniske, religiøse og kulturelle mindretal. Det kommer også til udtryk i det danske institutionsliv. Mange praktikere, studerende og forskere inden for det pædagogiske felt oplever i forlængelse heraf et behov for at håndtere og forstå de spørgsmål og dilemmaer om diversitet, som det implicerer. Denne antologi ønsker at forløse nogle af disse ved at bidrage med viden, indblik og handleanvisninger til praksis.
Eksisterende forskning om diversitet og inklusion i en dansk sammenhæng har i overvejende grad fokuseret på skoler og etniske minoritetselever og i mindre grad på forskellige pædagogiske institutioner som daginstitutioner, ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser. Denne antologi bidrager med et tværkontekstuelt fokus og inddrager forskellige pædagogiske læringssammenhænge: fra daginstitutioner over skoler og gymnasier til videregående uddannelser.
Samlet set pointerer antologien de væsentlige forskelle i betingelserne for arbejdet med mangfoldighed i forskellige pædagogiske praksisser, ligesom den bidrager med et blik på fællestrækkene i de strukturelle rammer omkring racialisering og andetgørelse på tværs af disse sammenhænge.
Antologien er sammensat af centrale bidrag fra forskere og praktikere, der arbejder med etnisk, racialiseret og kønnet diversitet i forskellige pædagogiske og uddannelsesmæssige sammenhænge. De forskellige kapitler bidrager med forskningsbaseret viden til praksis og aktuelle analyser af, hvordan andetgørelse og racialisering kan være på spil på tværs af uddannelsessystemet. Antologien henvender sig til en bred gruppe af læsere: studerende, forskere og professionelle, herunder pædagoger lærere, PPR-psykologer og ledere, som arbejder inden for feltet.
Eksisterende forskning om diversitet og inklusion i en dansk sammenhæng har i overvejende grad fokuseret på skoler og etniske minoritetselever og i mindre grad på forskellige pædagogiske institutioner som daginstitutioner, ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser. Denne antologi bidrager med et tværkontekstuelt fokus og inddrager forskellige pædagogiske læringssammenhænge: fra daginstitutioner over skoler og gymnasier til videregående uddannelser.
Samlet set pointerer antologien de væsentlige forskelle i betingelserne for arbejdet med mangfoldighed i forskellige pædagogiske praksisser, ligesom den bidrager med et blik på fællestrækkene i de strukturelle rammer omkring racialisering og andetgørelse på tværs af disse sammenhænge.
Antologien er sammensat af centrale bidrag fra forskere og praktikere, der arbejder med etnisk, racialiseret og kønnet diversitet i forskellige pædagogiske og uddannelsesmæssige sammenhænge. De forskellige kapitler bidrager med forskningsbaseret viden til praksis og aktuelle analyser af, hvordan andetgørelse og racialisering kan være på spil på tværs af uddannelsessystemet. Antologien henvender sig til en bred gruppe af læsere: studerende, forskere og professionelle, herunder pædagoger lærere, PPR-psykologer og ledere, som arbejder inden for feltet.
Brugerbedømmelser af (Farve)blinde vinkler
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen (Farve)blinde vinkler findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621