Fagsprog i naturfag
indgår i Didaktik serien
indgår i Didaktikserien serien
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 200
- Udgivet:
- 1. maj 2020
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 175x240x13 mm.
- Vægt:
- 438 g.
- 1-2 hverdage.
- 25. november 2024
Normalpris
Abonnementspris
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Fagsprog i naturfag
Fagsprog i naturfag gennemgår de naturfaglige genrer (undersøgelse, klassifikation, argumentation osv.) og viser, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Det indebærer for eksempel:
analyser af naturfaglige teksters struktur, sprog og visuelle udtryk
præsentation af den systemisk-funktionelle sprogmodel som teoretisk grundlag for elevers aktive brug af fagsprog
stilladsering på makro-, meso- og mikroniveau.
Bogen gennemgår dernæst de sproglige ressourcer, eleverne skal beherske for at kunne skrive fagtekster i naturfagene. Desuden giver den læreren konkrete pædagogiske værktøjer til undervisning i læse- og skrivefaglighed.
Fagsprog i naturfag henvender sig til læreruddannere og lærerstuderende, som skal planlægge, gennemføre eller deltage i naturfagsdidaktisk undervisning. Herudover kan naturfagslærere, læse- og naturfagsvejledere i grundskolen og lærere i gymnasiet finde inspiration til, hvordan de kan styrke elevernes greb om naturfagene med et øget fokus på fagsprog.
Brugerbedømmelser af Fagsprog i naturfag
-
En ensidig, men grundig bog, der kommer vidt omkring de sproglige problemstillinger der er i forhold til fagsproget i naturfagene. Bogen er fyldt med mange fine eksempler, ikke mindst er der teksteksempler der er gennemgået helt slavisk og farvekodet, det er meget nyttigt. Der er dog et par minusser ved bogen. Bogen har et meget ensidigt fokus på genrepædagogik. Dette fremgår dog ikke af bogens beskrivelse eller cover. Det burde stå meget tydeligt, især når man tager bogens beskrevne sigte i betragtning. Her er det at man kun ser tingene fra EN vinkel, på et bredt emne og med mange tilgange; noget man burde annoncere med. Dernæst vil jeg sige at bogen indeholder meget ubeskrevet sprogteori, og en nærmest selvfølgelig forventning om at læseren er ganske velbevandret i sprogteori. Nu er jeg sproglærer, så det gik fint for mig, men mange af mine kolleger og tidligere undervisere ville have svært ved at gennemskue dele af bogens materiale, forfatterens sprogsyn og den bagvedliggende teori. Så hvis du er velbevandret i sprogtilegnelse og søger inspiration eller indsigt til undervisningen i fagsprog i naturfag er bogen glimrende, men dog med det forbehold at løsningerne er baseret i genrepædagogikken. Så er det ikke lige en læringsteori du er tilhænger af skal du selv oversætte bogens løsninger. Har du et funktionalistisk og konstruktivistisk udgangspunkt, så går det nok også.
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621