Entertainmentretten
- Se nu også 9788761945457
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 275
- Udgivet:
- 4. november 2021
- Udgave:
- 2
- Størrelse:
- 164x238x38 mm.
- Vægt:
- 825 g.
- 1-3 hverdage.
- 26. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Entertainmentretten
Nu kommer 2. udgave af Entertainmentretten, som beskæftiger sig med endnu flere juridiske problemstillinger!
Hvordan er reguleringen af musik- og filmrettigheder? Hvor går grænsen mellem ytringsfriheden og retten til eget navn og billede m.v.? Hvordan reguleres e-sport og gaming? Må fodboldspillere, sponsorer og ejere af fodboldstadions overhovedet vise deres støtte til regnbuefarverne under EM?
Ovenstående er blot et udklip af de spørgsmål, som bogen besvarer, og samtidig illustrerer de bogens emnemæssige bredde. Da bogen udkom for første gang i 2019 afdækkede den et hul, som litteraturen hidtil ikke havde formået. Entertainmentretten råder over et stort område, både internationalt og i Danmark i praksis, og det er samtidig under konstant udvikling. Bogen går derfor i dybden med at undersøge, hvordan lovgivningen påvirker praksis og de sædvaner, som vi ser indenfor underholdningsbranchen.
Nyt i 2. udgave
Ligesom sin forrige udgave har bogen en praktisk indgangsvinkel til de enkelte områder, så læseren får et indblik i de praktiske mekanismer og interesser inden for entertainmentretten. Hvor sidste udgave havde ekstraordinært fokus på internetplatforme som YouTube og Facebook og deres dertilhørende ansvar, arbejder denne udgave også med en række nye emner. Det drejer sig bl.a. om e-sport, online betting/kasino, computerspil og kollektiv forvaltning af ophavsret. Derudover er bogens allerede eksisterende kapitler opdateret som følge af nye retsregler, praksis m.v.
Målgruppe
Bogen henvender sig specifikt til undervisning i Entertainmentret på Københavns Universitet. Herudover er bogen relevant for ikke-studerende, fx advokater, jurister eller andre, der gerne vil have et overblik over reglerne i kultursektoren, da den giver en praktisk indføring i bl.a. film- og musikkontrakter.
Om forfatterne
Jakob Plesner Mathiasen er specialist i IP- og Entertainmentret og sekretær for Dansk Selskab for Ophavsret. Jakob Plesner Mathiasen er uddannet cand.jur. fra Københavns Universitet, blev advokat i 2004 og fik møderet for landsretten i 2008. Jakob Plesner Mathiasen har udgivet en lang række bøger og artikler om immaterialret og er ekstern lektor i Entertainmentret på Københavns Universitet. Jakob Plesner Mathiasen er ansat hos Gorrissen Federspiel.
Lasse Lau Nielsen er cand. jur fra Syddansk Universitet og har siden sin tid i advokatpartnerselskabet Horten arbejdet intensivt med problemstillinger relateret til underholdningsbranchen. Først 7 år i Kulturministeriets ophavsretskontor, hvor han hovedsageligt har været involveret i forhandling af EU-retsakter på ophavsretsområdet, herunder direktivet om kollektiv forvaltning af ophavsret, portabilitetsforordningen og direktiv om ophavsret på det digitale indre marked. Siden 2020 har han beskæftiget sig med licensering af rettigheder til indspillet musik ved IFPI Danmark og Musikproducenternes Forvaltningsorganisation. Herudover har han de seneste år undervist på Københavns Universitet i faget Entertainmentret som ekstern lektor.
Bogens yderligere kapitler er skrevet af eksperter indenfor de pågældende discipliner, og forfatterne har skrevet deres kapitler uafhængigt af hinanden.
Hvordan er reguleringen af musik- og filmrettigheder? Hvor går grænsen mellem ytringsfriheden og retten til eget navn og billede m.v.? Hvordan reguleres e-sport og gaming? Må fodboldspillere, sponsorer og ejere af fodboldstadions overhovedet vise deres støtte til regnbuefarverne under EM?
Ovenstående er blot et udklip af de spørgsmål, som bogen besvarer, og samtidig illustrerer de bogens emnemæssige bredde. Da bogen udkom for første gang i 2019 afdækkede den et hul, som litteraturen hidtil ikke havde formået. Entertainmentretten råder over et stort område, både internationalt og i Danmark i praksis, og det er samtidig under konstant udvikling. Bogen går derfor i dybden med at undersøge, hvordan lovgivningen påvirker praksis og de sædvaner, som vi ser indenfor underholdningsbranchen.
Nyt i 2. udgave
Ligesom sin forrige udgave har bogen en praktisk indgangsvinkel til de enkelte områder, så læseren får et indblik i de praktiske mekanismer og interesser inden for entertainmentretten. Hvor sidste udgave havde ekstraordinært fokus på internetplatforme som YouTube og Facebook og deres dertilhørende ansvar, arbejder denne udgave også med en række nye emner. Det drejer sig bl.a. om e-sport, online betting/kasino, computerspil og kollektiv forvaltning af ophavsret. Derudover er bogens allerede eksisterende kapitler opdateret som følge af nye retsregler, praksis m.v.
Målgruppe
Bogen henvender sig specifikt til undervisning i Entertainmentret på Københavns Universitet. Herudover er bogen relevant for ikke-studerende, fx advokater, jurister eller andre, der gerne vil have et overblik over reglerne i kultursektoren, da den giver en praktisk indføring i bl.a. film- og musikkontrakter.
Om forfatterne
Jakob Plesner Mathiasen er specialist i IP- og Entertainmentret og sekretær for Dansk Selskab for Ophavsret. Jakob Plesner Mathiasen er uddannet cand.jur. fra Københavns Universitet, blev advokat i 2004 og fik møderet for landsretten i 2008. Jakob Plesner Mathiasen har udgivet en lang række bøger og artikler om immaterialret og er ekstern lektor i Entertainmentret på Københavns Universitet. Jakob Plesner Mathiasen er ansat hos Gorrissen Federspiel.
Lasse Lau Nielsen er cand. jur fra Syddansk Universitet og har siden sin tid i advokatpartnerselskabet Horten arbejdet intensivt med problemstillinger relateret til underholdningsbranchen. Først 7 år i Kulturministeriets ophavsretskontor, hvor han hovedsageligt har været involveret i forhandling af EU-retsakter på ophavsretsområdet, herunder direktivet om kollektiv forvaltning af ophavsret, portabilitetsforordningen og direktiv om ophavsret på det digitale indre marked. Siden 2020 har han beskæftiget sig med licensering af rettigheder til indspillet musik ved IFPI Danmark og Musikproducenternes Forvaltningsorganisation. Herudover har han de seneste år undervist på Københavns Universitet i faget Entertainmentret som ekstern lektor.
Bogens yderligere kapitler er skrevet af eksperter indenfor de pågældende discipliner, og forfatterne har skrevet deres kapitler uafhængigt af hinanden.
Brugerbedømmelser af Entertainmentretten
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621