Elevtekster
- lærerfeedback med fokus på kvaliteter og potentialer
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 212
- Udgivet:
- 15. januar 2025
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 1x1x1 mm.
- Vægt:
- 1 g.
- 1-3 hverdage.
- 12. marts 2025
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Elevtekster
Elevtekster består af principper for og eksempler på, hvordan læreren kan give sine elever feedback på deres skriftlige opgaver, så eleven opnår det bedst mulige resultat af sin tekst.
Bogen indeholder analyser af en række elevtekster fra 2. til 9. klasse, bl.a. besvarelser af prøveopgaver, der tilsammen udgør en vifte af forskellige teksttyper, hvor der er konkrete forslag til, hvordan læreren i sin feedback kan karakterisere tekstens kvaliteter, pege på tekstens potentialer og give forslag til justeringer af indhold, disposition, sprog, syntaks og tegnsætning.
Når elever skriver, har de brug for at få at vide, hvad der er godt i den tekst, de er i gang med, og hvorfor, og hvordan de med overkommelige ændringer kan gøre teksten bedre der, hvor der er svagheder. Forslagene ser teksten i forhold til kommunikationssituationen, og ligger tæt op ad elevens eget valg af indhold og sprog.
Disse principper og forklaringer kan benyttes som inspiration til feedback på egne elevers tekster, og derudover kan eksemplerne bruges som model i samtaler med klassen om skriveprocessen.
Bogen henvender sig primært til lærere, lærerstuderende og vejledere.
Om forfatteren:
Bodil Nielsen har skrevet og udgivet en lang række bøger inden for bl.a. undervisning, didaktik, grammatik og skriftlighed.
Bogen indeholder analyser af en række elevtekster fra 2. til 9. klasse, bl.a. besvarelser af prøveopgaver, der tilsammen udgør en vifte af forskellige teksttyper, hvor der er konkrete forslag til, hvordan læreren i sin feedback kan karakterisere tekstens kvaliteter, pege på tekstens potentialer og give forslag til justeringer af indhold, disposition, sprog, syntaks og tegnsætning.
Når elever skriver, har de brug for at få at vide, hvad der er godt i den tekst, de er i gang med, og hvorfor, og hvordan de med overkommelige ændringer kan gøre teksten bedre der, hvor der er svagheder. Forslagene ser teksten i forhold til kommunikationssituationen, og ligger tæt op ad elevens eget valg af indhold og sprog.
Disse principper og forklaringer kan benyttes som inspiration til feedback på egne elevers tekster, og derudover kan eksemplerne bruges som model i samtaler med klassen om skriveprocessen.
Bogen henvender sig primært til lærere, lærerstuderende og vejledere.
Om forfatteren:
Bodil Nielsen har skrevet og udgivet en lang række bøger inden for bl.a. undervisning, didaktik, grammatik og skriftlighed.
Brugerbedømmelser af Elevtekster
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.