DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus
- Indbinding:
- Indbundet
- Sideantal:
- 208
- Udgivet:
- 17. juli 2017
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 214x303x18 mm.
- Vægt:
- 1114 g.
- 1-3 hverdage.
- 31. december 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus
I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.
Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.
I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.
Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.
Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.
I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.
Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.
Brugerbedømmelser af DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus
-
Jeg gav bogen om DSB-rutebilerne som en fødselsdagsgave til en pensioneret chauffør, der faktisk har kørt DSB-rutebil i sit arbejdsliv, og den gave faldt i rigtig god jord.
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus findes i følgende kategorier:
- Business og læring
- Historie og samfund
- Hobby og fritid
- Teknologi, ingeniørvidenskab og landbrug > Transportteknologi og transporterhverv > Motorteknik og erhverv
- Livsstil, hobby og fritid > Transport: for alment interesserede > Vejtrafikmidler og motorkøretøjer: for alment interesserede > Biler: for alment interesserede
- Livsstil, hobby og fritid > Transport: for alment interesserede > Vejtrafikmidler og motorkøretøjer: for alment interesserede > Busser, sporvogne og taxier: for alment interesserede
- Livsstil, hobby og fritid > Transport: for alment interesserede > Tog og jernbaner: for alment interesserede
- Livsstil, hobby og fritid > Lokalhistorie og slægtshistorie > Minder: generelt
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621