Didaktisk skoleledelse
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 178
- Udgivet:
- 20. oktober 2022
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 155x225x11 mm.
- Vægt:
- 337 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Didaktisk skoleledelse
Skolens kerneopgave er undervisningen og elevernes læring. Ledelsesopgaven for skolelederen og ledelsesteamet har dermed en særlig pædagogisk-didaktisk dimension. Ledelsens faglige ledelse skal både have direkte forbindelse til, hvad der konkret foregår i klasselokalet, og lederne skal tage aktiv del i lærerens didaktiske refleksioner. De skal med andre ord udføre didaktisk skoleledelse.
DIDAKTISK SKOLELEDELSE giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an. Bogen består af to dele, en teoretisk og en praktisk.
Del 1. Teoretisk og empirisk baggrund indeholder seks kapitler med bogens teoretiske afsæt og en lang række cases, modeller, skabeloner og refleksionsspørgsmål til udvikling af en didaktisk skoleledelse, bl.a. redskabet Guideline til didaktisk skoleledelse.
Del 2. Redskabskasse indeholder modeller, dialogbaserede øvelser, skabeloner og taksonomier, bl.a. Grundskabelon til faglig sparring. Øvelserne kan både bruges i den didaktiske samtale mellem leder og lærer og internt i ledelsesteamet.
DIDAKTISK SKOLELEDELSE er skrevet til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs. skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere og teamledere. Den dækker skoleledelse på flere niveauer, både i grundskolen, på FGU og EUD samt i hele gymnasiesektoren.
"Bogen lander på et tørt sted og er noget af det mest konkrete og underbyggede, jeg har læst om emnet. Jeg har lyst til at sætte altandet til side og straks gå i gang med en ledelsesdidaktisk differentieret snak med mine lærere efter bogens guideline!"
– Britta Meyer Larsen, Aarhus Katedralskole, lektor og uddannelsesleder
Om forfatterne
Lea Lund er ph.d., seniorforsker ved Center for Fælles Beslutningstagning, ekstern lektor på Aalborg Universitet på masteruddannelsen i pædagogisk ledelse og på DPU i mastervalgfaget aktionslæring.
Christel Aulkær Moll er cand.mag.pæd., lektor i skoleledelse og underviser på diplomuddannelsen i ledelse ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
DIDAKTISK SKOLELEDELSE giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an. Bogen består af to dele, en teoretisk og en praktisk.
Del 1. Teoretisk og empirisk baggrund indeholder seks kapitler med bogens teoretiske afsæt og en lang række cases, modeller, skabeloner og refleksionsspørgsmål til udvikling af en didaktisk skoleledelse, bl.a. redskabet Guideline til didaktisk skoleledelse.
Del 2. Redskabskasse indeholder modeller, dialogbaserede øvelser, skabeloner og taksonomier, bl.a. Grundskabelon til faglig sparring. Øvelserne kan både bruges i den didaktiske samtale mellem leder og lærer og internt i ledelsesteamet.
DIDAKTISK SKOLELEDELSE er skrevet til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs. skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere og teamledere. Den dækker skoleledelse på flere niveauer, både i grundskolen, på FGU og EUD samt i hele gymnasiesektoren.
"Bogen lander på et tørt sted og er noget af det mest konkrete og underbyggede, jeg har læst om emnet. Jeg har lyst til at sætte altandet til side og straks gå i gang med en ledelsesdidaktisk differentieret snak med mine lærere efter bogens guideline!"
– Britta Meyer Larsen, Aarhus Katedralskole, lektor og uddannelsesleder
Om forfatterne
Lea Lund er ph.d., seniorforsker ved Center for Fælles Beslutningstagning, ekstern lektor på Aalborg Universitet på masteruddannelsen i pædagogisk ledelse og på DPU i mastervalgfaget aktionslæring.
Christel Aulkær Moll er cand.mag.pæd., lektor i skoleledelse og underviser på diplomuddannelsen i ledelse ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Brugerbedømmelser af Didaktisk skoleledelse
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Didaktisk skoleledelse findes i følgende kategorier:
- Business og læring > Ledelse & strategi
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Skoler > Grundskoler og skoler for mellemtrinnet
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Skoler > Videregående skoler
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Skoler > Privatskoler og privatundervisning
- Økonomi, finans, erhvervsliv og ledelse > Erhvervsliv, virksomheder og ledelse > Ledelse og ledelsesteknikker
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621