Det flerstemmige klasserum
- skrivning og samtale for at lære
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 255
- Udgivet:
- 21. juli 1997
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 154x230x20 mm.
- Vægt:
- 468 g.
- 1-2 hverdage.
- 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Det flerstemmige klasserum
I ‘Det flerstemmige klasserum’ møder vi tre forskellige klasser, Baywater- og Greyville-klasserne fra USA og Nordby-klassen fra Norge. Klasserne har det til fælles, at lærerne på forskellig måde bruger skrivning og samtale som redskaber for læring, og bogen koncentrerer sig om, hvordan læringsmuligheder skabes. Vi kommer tæt ind på elever fra forskellige samfundslag og etniske kulturer – og på lærere, der har mod til at gå nye veje. Lærere, der styrker læreprocesserne og tilstræber flerstemmighed i klasserne ved at
• gøre lærerens stemme til én af de mange stemmer, der lyttes til
• bringe eleverne i dialog – både med hinanden og med stoffet
• etablere et aktivt samspil mellem mundtligt og skriftligt
• og arbejde bevidst med elevernes brug af sproget, uanset fag.
‘Det flerstemmige klasserum’ bygger på et sociokulturelt og interaktivt syn på undervisning og læring – med teoretisk inspiration fra blandt andre Bakhtin, Vygotsky og Lotman. Men den konkrete hverdag i klasserummet er bogens “forskningsarena”, og lærere og lærerstuderende på alle niveauer vil kunne bruge dens overvejelser og ideer i deres klasserum.
“Bogen er en optimistisk demonstration af, hvordan det er muligt at ændre klasserummet fra enstemmighed til flerstemmighed og frugtbar dialog gennem et sejt og tålmodigt arbejde med at give eleverne stemme i klasserummet ... Det, som Olga Dysthe med Bakhtin som udgangspunkt kan bidrage med i en tid, hvor mange lærere udsættes for kritik og let kan komme til at føle afmagt, er både nogle overordnede betragtninger om sprog og undervisning og nogle yderst konkrete forslag til, hvordan man kan tilrettelægge undervisning.”
– skriver Birte Sørensen i sit forord til bogen.
• gøre lærerens stemme til én af de mange stemmer, der lyttes til
• bringe eleverne i dialog – både med hinanden og med stoffet
• etablere et aktivt samspil mellem mundtligt og skriftligt
• og arbejde bevidst med elevernes brug af sproget, uanset fag.
‘Det flerstemmige klasserum’ bygger på et sociokulturelt og interaktivt syn på undervisning og læring – med teoretisk inspiration fra blandt andre Bakhtin, Vygotsky og Lotman. Men den konkrete hverdag i klasserummet er bogens “forskningsarena”, og lærere og lærerstuderende på alle niveauer vil kunne bruge dens overvejelser og ideer i deres klasserum.
“Bogen er en optimistisk demonstration af, hvordan det er muligt at ændre klasserummet fra enstemmighed til flerstemmighed og frugtbar dialog gennem et sejt og tålmodigt arbejde med at give eleverne stemme i klasserummet ... Det, som Olga Dysthe med Bakhtin som udgangspunkt kan bidrage med i en tid, hvor mange lærere udsættes for kritik og let kan komme til at føle afmagt, er både nogle overordnede betragtninger om sprog og undervisning og nogle yderst konkrete forslag til, hvordan man kan tilrettelægge undervisning.”
– skriver Birte Sørensen i sit forord til bogen.
Brugerbedømmelser af Det flerstemmige klasserum
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Det flerstemmige klasserum findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621