Dannelse i uddannelsessystemet
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 256
- Udgivet:
- 1. november 2017
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 158x232x16 mm.
- Vægt:
- 384 g.
- 1-2 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Dannelse i uddannelsessystemet
Dannelse bruges ofte som et kritisk begreb for alt det, der også er vigtigt at lære og kunne, men som ikke lader sig beskrive under uddannelsers indhold og mål. Hvis dannelse skal fremmes i uddannelse, kræver det imidlertid en afklaring af dannelse som begreb og en bestemmelse af dannelsesprocesserne på de forskellige niveauer af uddannelsessystemet.
I Dannelse i uddannelsessystemet forstås dannelse som den tredje dimension af uddannelse, der ikke angår viden og kompetencer, men derimod måden, man forholder sig på. Tendenser i samtiden peger på, at dannelse bliver afgørende fremover både for det at blive menneske i samfundet og for det at blive arbejdskraft på arbejdsmarkedet. Det sidste handler om at forholde sig professionelt i sin profession og betegnes professionsdannelse, hvilket omfatter professionel dømmekraft, vilje til arbejde, kreativitet og innovation.
I denne bog forsøger forfatteren at bestemme, hvad almendannelse og professionsdannelse er i uddannelsessystemet: I dagtilbud er legen central for det lille barns dannelse. I skolen er humor det større barns måde at være kreativ på. På ungdomsuddannelser er personlig smag og udtryk vigtig for den unges personlighedsdannelse. På videregående uddannelser bliver social, økonomisk, teknisk eller kognitiv innovation afgørende i fremtiden.
Bogen henvender sig til bachelor-, kandidat- og masterstuderende på professionshøjskoler og universiteter samt til forskere og praktikere inden for uddannelsesverdenen.
Lars Geer Hammershøj er cand.mag. i idéhistorie, ph.d. i sociologi og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Bogen udgør sidste del i forfatternes trilogi om dannelse.
I Dannelse i uddannelsessystemet forstås dannelse som den tredje dimension af uddannelse, der ikke angår viden og kompetencer, men derimod måden, man forholder sig på. Tendenser i samtiden peger på, at dannelse bliver afgørende fremover både for det at blive menneske i samfundet og for det at blive arbejdskraft på arbejdsmarkedet. Det sidste handler om at forholde sig professionelt i sin profession og betegnes professionsdannelse, hvilket omfatter professionel dømmekraft, vilje til arbejde, kreativitet og innovation.
I denne bog forsøger forfatteren at bestemme, hvad almendannelse og professionsdannelse er i uddannelsessystemet: I dagtilbud er legen central for det lille barns dannelse. I skolen er humor det større barns måde at være kreativ på. På ungdomsuddannelser er personlig smag og udtryk vigtig for den unges personlighedsdannelse. På videregående uddannelser bliver social, økonomisk, teknisk eller kognitiv innovation afgørende i fremtiden.
Bogen henvender sig til bachelor-, kandidat- og masterstuderende på professionshøjskoler og universiteter samt til forskere og praktikere inden for uddannelsesverdenen.
Lars Geer Hammershøj er cand.mag. i idéhistorie, ph.d. i sociologi og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Bogen udgør sidste del i forfatternes trilogi om dannelse.
Brugerbedømmelser af Dannelse i uddannelsessystemet
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Dannelse i uddannelsessystemet findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621