Danmark i det globale turismebillede
- Erfaringer, tendenser og muligheder
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Danmark i det globale turismebillede
Lars Erik Jønsson er uddannet cand. scient. pol. og viceadministrerende direktør i VisitDenmark. Han har været ansat i organisationen siden 1998, først som styrelseschef og siden som afdelingschef og udviklingsdirektør, inden han blev viceadministrerende direktør. Han er bl.a. censor ved Aalborg Universitet
på Kandidatuddannelsen i Turisme, næstformand i bestyrelsen for Center for Regional- og Turismeforskning og bestyrelsesmedlem i Arbejdsmarkedets Feriefond.
Henrik Halkier er professor i turisme og regional udvikling ved Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Globale Studier. Han er dr. phil. fra Aalborg Universitet og forsker og underviser i turisme og destinationsudvikling,
herunder turismepolitik, erhvervsfremme, fødevareturisme og branding. Medlem af bestyrelsen for VisitNordjylland 2007-14, og formand for TiD – Turismeforskere i Danmark.
Turismen er i dag Danmarks 3. største eksporterhverv, der beskæftiger 120.000 mennesker og omsætter for 82 mia. kr. om året. Hertil kommer alle de ikke-materielle aktiver, turismen skaber i Danmark, i form af at øge vores forståelse for andre kulturer, at gøre vores land mere interessant at leve i m.v.
Den 14. januar 2014 var det 125 år siden, at turismen blev organiseret i Danmark i ”Turistforeningen For Danmark”. I løbet af de sidste 125 år er turismen blevet et erhverv, og igennem de sidste 25 år har verden åbnet sig, og turismen er – også i Danmark – blevet globaliseret. I slutningen af 1980’erne
kom de udenlandske gæster til Danmark næsten udelukkende fra de nære markeder Sverige, Norge og Tyskland. I dag er også Kina ved at blive et centralt marked for dansk turisme.
Denne bog beskriver og analyserer udviklingen af turismen i Danmark med fokus på de seneste 25 år. Hvordan har den internationale markedsføring af Danmark udviklet sig? Hvad er der sket med erhvervsstrukturen? Hvordan har den politiske diskurs forandret sig? Hvilke centrale innovationer bør fremhæves? Hvad har den digitale revolution betydet? Og hvordan har udddannelsen og efteruddannelsen til turismens arbejdsmarked mødt den nye virkelighed? Et bud på svarene på disse spørgsmål, og hvilke pejlemærker dette giver for fremtiden, gives i denne bog.
Danmarks afgørende styrke som turismedestination er i dag som for 25 år siden danskerne selv, vores moderne livsform og samfundsindretning. Hvis Danmark skal have vores markante andel af den internationale turisme i de kommende år, kræver det en styrket prioritering af turismen som et
bæredygtigt væksterhverv. Og det forudsætter, at erhvervet, politikerne og turismefremmeorganisationerne har viljen til denne prioritering i fællesskab. Det tror vi på, at de har.
på Kandidatuddannelsen i Turisme, næstformand i bestyrelsen for Center for Regional- og Turismeforskning og bestyrelsesmedlem i Arbejdsmarkedets Feriefond.
Henrik Halkier er professor i turisme og regional udvikling ved Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Globale Studier. Han er dr. phil. fra Aalborg Universitet og forsker og underviser i turisme og destinationsudvikling,
herunder turismepolitik, erhvervsfremme, fødevareturisme og branding. Medlem af bestyrelsen for VisitNordjylland 2007-14, og formand for TiD – Turismeforskere i Danmark.
Turismen er i dag Danmarks 3. største eksporterhverv, der beskæftiger 120.000 mennesker og omsætter for 82 mia. kr. om året. Hertil kommer alle de ikke-materielle aktiver, turismen skaber i Danmark, i form af at øge vores forståelse for andre kulturer, at gøre vores land mere interessant at leve i m.v.
Den 14. januar 2014 var det 125 år siden, at turismen blev organiseret i Danmark i ”Turistforeningen For Danmark”. I løbet af de sidste 125 år er turismen blevet et erhverv, og igennem de sidste 25 år har verden åbnet sig, og turismen er – også i Danmark – blevet globaliseret. I slutningen af 1980’erne
kom de udenlandske gæster til Danmark næsten udelukkende fra de nære markeder Sverige, Norge og Tyskland. I dag er også Kina ved at blive et centralt marked for dansk turisme.
Denne bog beskriver og analyserer udviklingen af turismen i Danmark med fokus på de seneste 25 år. Hvordan har den internationale markedsføring af Danmark udviklet sig? Hvad er der sket med erhvervsstrukturen? Hvordan har den politiske diskurs forandret sig? Hvilke centrale innovationer bør fremhæves? Hvad har den digitale revolution betydet? Og hvordan har udddannelsen og efteruddannelsen til turismens arbejdsmarked mødt den nye virkelighed? Et bud på svarene på disse spørgsmål, og hvilke pejlemærker dette giver for fremtiden, gives i denne bog.
Danmarks afgørende styrke som turismedestination er i dag som for 25 år siden danskerne selv, vores moderne livsform og samfundsindretning. Hvis Danmark skal have vores markante andel af den internationale turisme i de kommende år, kræver det en styrket prioritering af turismen som et
bæredygtigt væksterhverv. Og det forudsætter, at erhvervet, politikerne og turismefremmeorganisationerne har viljen til denne prioritering i fællesskab. Det tror vi på, at de har.
Brugerbedømmelser af Danmark i det globale turismebillede
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Danmark i det globale turismebillede findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621