Bøger i ProfessionsSerien serien
-
215,95 kr. Hvad betyder det at gennemføre en analyse? Hvilke metoder findes der, og hvordan vælger man de bedst egnede?Det er nogle af de spørgsmål, pædagogstuderende stiller sig selv og hinanden, når de bliver bedt om at lave en analyse.Denne bog støtter den studerende i at udvikle sine analytiske kompetencer. Bogen præsenterer forskellige forskningstilgange og teorier, der kan inddrages i analysedelen i de forskellige opgaver i løbet af studiet. Den introducerer brugbare analysemetoder, og forklarer, hvilke typer af analyser de hver især er egnet til. Det hele konkretiseres med praktiske eksempler på analyser af data, som er indhentet fra den pædagogiske praksis.Den studerende får altså både redskaberne til forskellige analyser og eksempler på, hvordan de kan anvendes trin for trin.
- Bog
- 215,95 kr.
-
- Ved brug af Supported Employment og Individuelt Planlagt job med Støtte
348,95 kr. Arbejdsinkludering er en indføring i socialt arbejde med inkludering af borgere i udsatte positioner på arbejdsmarkedet.Bogen giver en generel introduktion til arbejdsinkludering som faglig tilgang og metode i socialt arbejde. Der er særligt fokus på tilgangene SUPPORTED EMPLOYMENT (SE) og INDIVIDUELT PLANLAGT JOB MED STØTTE (IPS), som udgør et nyt fagligt felt inden for arbejdsinkludering i dansk sammenhæng. SE og IPS bygger på rehabilitering og recovery og har som mål at give borgere i udsatte positioner adgang til job og arbejdsfællesskaber på det ordinære arbejdsmarked. SE og IPS er place-train-tilgange, hvor den professionelle hjælper borgeren med at finde et job på almindelige løn og arbejdsvilkår og derefter støtter og træner dem i jobbet. Tilgangene er udviklet som alternativ til train-place-tilgange, hvor borgeren trænes i beskyttede miljøer til at blive klar til arbejdsmarkedet. Fokus er på den professionelles vigtige rolle med at understøtte borgeren i at nå sine egne mål om job eller uddannelse. Der perspektiveres til virksomhedernes rolle i et arbejdsinkluderingsforløb og borgernes erfaringer. Bogen giver indsigt i udvalgte målgrupper for SE- og IPS-indsatser. Arbejdsinkludering er skrevet af forskere, undervisere og praktikere med mange års indsigt og viden om SE og IPS i en international og dansk sammenhæng. Bogen retter sig mod studerende og professionelle, som arbejder i krydsfeltet mellem beskæftigelses-, sundheds- og socialområdet.
- Bog
- 348,95 kr.
-
- Coaching for AKT-vejledere og andre ressourcepersoner
198,95 kr. Bogen giver AKT-vejledere og andre ressourcepersoner konkrete kommunikationsredskaber til dialogen med elever, forældre og kolleger. Omdrejningspunktet er den coachende dialogform og hvordan denne kan være med til at åbne op for dialogen for derigennem at styrke relationen og finde løsninger på udfordringer og problemstillinger. I bogen tager forfatteren fat i emner som: Coaching og coaching som dialogform, spørgeteknikker, feedback, at lytte, observation, teamcoaching. Hvert kapitel indeholder en kort teoretisk indførelse i kapitlets emne efterfulgt af praktiske eksempler på anvendelse fra AKT-vejlederens hverdag. Bogen henvender sig til AKT-vejledere og andre ressourcepersoner i grundskolen men er tillige relevant for lærere og pædagoger – også på andre uddannelsesniveauer.
- Bog
- 198,95 kr.
-
- Situationel konflikthåndtering i pædagogisk arbejde
227,95 - 248,95 kr. Sådan håndterer du konflikter tilbyder pædagoger og lærere konkrete redskaber til at håndtere konflikter, når de opstår og udvikler sig.Udgangspunktet er situationer fra hverdagen, som kobles til teoretisk viden om konflikthåndtering og omsættes til handlingsorienterede retningslinjer og processer. Målet er at bane vejen for en struktureret tilgang til konflikter, så den professionelle får mulighed for at indtage en mere aktiv, handlende position, når konflikterne opstår. Derudover giver den situationelle konflikthåndtering den professionelle en mere nuanceret indsigt i, hvordan konfliktsituationer kan forstås og dermed håndteres.
- Bog
- 227,95 kr.
-
232,95 kr. Denne bog sætter en ny dagsorden for inklustionsarbedet i skolen. Bogens fokus er, at alle elever skal støttes i at lære at kunne deltage aktivt i de sociale og faglige fællesskaber og derved realisere deres ret til deltagelse. De skal lære at handle og forhandle i forhold til den skolepraksis, som de er en del af, og med de forudsætninger og forskelligheder, de repræsenterer.Hvis det skal kunne lade sig gøre, skal skolens praksis være fleksibel, foranderlig og i stand til at håndtere mangfoldighed. Og den opgave kan lærere ikke løfte alene. De må gøre det i samarbejde med skolens øvrige fagpersoner.Bogen tilbyder en forståelse af samarbejde, som er funderet på mere end klar kommunikation, tillid og gode relationer. 'De gode relationer' vil nemlig ofte neutralisere de forskelle, der netop skal kvalificere samarbejdet. Hvis samarbejde skal være virkningsfuldt, skal det inddrage de involveredes forskellige perspektiver konstruktivt. Netop i kraft af forskellene kan man skabe nye løsninger.Bogen er henvendt til lærere, pædagoger, skoleledere og PPR-konsulenter og andre aktører inden for pædagogisk og organisatorisk udvikling samt lærer- og pædagoguddannelse.
- Bog
- 232,95 kr.
-
- I det pædagogiske arbejdsfelt
231,95 kr. Det at læse til pædagog er blevet et professionelt anliggende. Den tidligere opfattelse af, "at børn er nogle, man bare passer, og det kan alle (kvinder)" er i dag ændret til, at "en pædagog støtter hele barnets udvikling". Uddannelsen bygger på høj grad af faglighed som et udtryk for en samfundsmæssig ændring. Den studerendes opgaveskrivning er en del af denne udvikling, fordi opgaver netop tager udgangspunkt i den studerendes eget selvstændige arbejde med at nœ uddannelsens læringsmœl. Der er derfor god grund til at investere arbejde i at skrive opgaver, fordi den studerende udformer sig eget selvstændige læringsprojekt i arbejdet med opgaven. Denne bog drejer sig om, hvordan man skriver gode opgaver på den pædagogiske professionsuddannelse. Gode opgaver, som kan bruges til at blive klogere på det pædagogiske professionsarbejde. Bogen foregiver ikke, at der kun er en sandhed om, hvordan gode opgaver udformes. Den er henvendt til studerende, som mœske er løbet tør for gode ideer eller som blot vil sikre sig, de er på rette spor. Bogen henvender sig til studerende på de pædagogiske professionsuddannelser, grunduddannelse og diplomuddannelse.
- Bog
- 231,95 kr.
-
- Udfordringer og muligheder
270,94 kr. I Fællesskab i skolen sætter fremtrædende forskere fokus på fællesskabet som et nødvendigt grundlag for børn og unges udvikling, trivsel og læring. Vi har alle brug for fællesskaber, for at vi kan blomstre som individer, men fællesskaberne har ofte trange kår i moderne pædagogik, hvor fokus retter sig mod individuelle læringsstile, intelligensprofiler og ansvar for egen læring. Første del af bogen handler om forskellige typer af fællesskaber i skolen og pædagogiske institutioner. Forfatterne præsenterer en række aktuelle udfordringer og muligheder i forhold til klassefællesskabet, mobning og eksklusion af fællesskabet, kønsfællesskaber, etniske fællesskaber samt voksnes erindringer om klassefællesskabets betydning. I bogens anden del fortolkes tre klassiske pædagogiske tænkeres synspunkter om forholdet mellem individ og fællesskab – det drejer sig om John Dewey, Jürgen Habermas og Jean-Jacques Rousseau.
- Bog
- 270,94 kr.
-
- Læringsledelse, didaktiske opgaver og samarbejde
298,95 kr. Psykologiske forhold spiller ind, når læreren skal løse de helt centrale opgaver: læringsledelse, didaktiske opgaver og samarbejde med elever, forældre, kolleger og sociale myndigheder.13 forfattere med indsigt i og erfaring fra det pædagogiske og psykologiske felt giver hver deres perspektiv på de tre opgaver. Dermed sættes de psykologiske tilgange direkte i relation til læreren konkrete daglige praksis.
- Bog
- 298,95 kr.
-
- Social retfærdighed for børn og unge
228,95 kr. Kritisk pædagogik for pædagoger giver et bud på, hvordan pædagoger kan identificere de kulturelle og strukturelle uretfærdigheder i børn og unges liv. De to forfattere giver pædagogen teoretiske begreber og metoder til at udfordre status quo og fremme social retfærdighed for børn og unge i institutionerne, i lokalområdet - og i verden. Bogen understøtter og giver konkrete anvisninger til, hvordan pædagoger kan kombinere en kritisk pædagogik med engageret aktivisme i samfundet, så de kan bidrage til at mindske den fremmedgørelse, som mange børn og unge oplever i deres liv.Bogen er bygget op om aktuelle dilemmaer i pædagogens hverdag og er relevant og umiddelbart anvendelig både for praktiserende pædagoger og pædagogstuderende. Også lærere og socialrådgivere vil oplagt have udbytte af bogen.
- Bog
- 228,95 kr.
-
314,95 kr. "Inkluderende pædagogik" handler om det, der er afgørende for, at pædagoger kan blive gode praktikere, som gør en positiv forskel for børn.Bogen synliggør, at det er muligt at professionalisere noget af det, der ofte italesættes som personligt engagement, personlighed osv. Den viser betydningen af at have et velfungerende fagsprog og bidrager til diskussionen af, hvori det består.Fokus er rettet mod de børn, som af forskellige grunde befinder sig i udsatte positioner. Men alle kan læse med. Dygtige pædagoger og god pædagogisk praksis har mange træk til fælles, uanset om det handler om almenpædagogik, socialpædagogik eller specialpædagogik.Bogen henvender sig til pædagogstuderende, pædagoger, undervisere på pædagogiske uddannelser, pædagogiske konsulenter, forvaltningsansatte, universitetsstuderende, forskere og andre, som interesserer sig for dagtilbud, for pædagogprofessionenog for børn med særlige behov.
- Bog
- 314,95 kr.
-
- Vejledning i samfundsvidenskabelig forskningsmetode
215,95 kr. Ann Kristin LarsenEn enklere metodeVejledning i samfundsvidenskabelig forskningsmetodeDenne bog vejleder studerende i elementær samfundsvidenskabelig metode. Den guider overskueligt og enkelt den studerende gennem forskningsprocessens faser og centrale begreber. Gennem teori, enkle forklaringer og et gennemgående eksempel viser forfatteren, hvordan studerende i praksis kan gennemføre små undersøgelser og forskningsprojekter. Hun præsenterer kvantitative og kvalitative tilgange i et komparativt perspektiv, der viser styrker og svagheder ved dem hver især. Derudover giver hun gode råd til rapportskrivning, og øvelser, der er oplagte til både selvstudium og undervisningssammenhæng. Bogen henvender sig især til professionsuddannelserne.Ann Kristin Larsen har siden 1996 været lektor i samfundsfag ved Høgskolen i Oslo. I 2007 blev hun studieleder samme sted.
- Bog
- 215,95 kr.
-
- Børns og unges perspektiver
268,95 kr. Denne bog giver et unikt indblik i, hvordan børn og unge med et bevægelseshandikap selv oplever deres hverdagsliv - med de muligheder og barrierer, det indebærer at have en normbrydende krop.I en række tematiske kapitler zoomes ind på forskellige udfordringer og dilemmaer, som børnene og de unge møder i hverdagslivet, og det diskuteres, hvordan man som professionel eller forælder kan undgå misforståede hensyn, uønsket medlidenhed, unødig voksenstyring og bidrag til oplevelser af diskrimination og stigmatisering. Hvert kapitel afsluttes med spørgsmål, der inviterer til refleksion over børnenes og de unges perspektiver og den professionelles handlemuligheder i praksis.Livet med bevægelseshandikap klæder professionelle og forældre på til at tænke, tale og handle mere inkluderende og derved understøtte børnenes og de unges styrkepotentialer. Den giver inspiration og redskaber til, hvordan man kan inddrage børnenes og de unges perspektiver i tilrettelæggelsen af arbejdet og hverdagen med dem.Bogen henvender sig primært til pædagog-, socialrådgiver-, ergoterapeut- og fysioterapeutuddannelserne og til praktikere inden for disse områder. Den retter sig ligeledes mod forældre samt mod andre professionelle med interesse i livet med bevægelseshandikap.
- Bog
- 268,95 kr.
-
274,95 kr. "...rigtig megen inspiration i bogen for alle voksne - både sociale myndighedspersoner og forældre - der gerne vil have hjælp til at komme tættere på det dilemma, der er forbindet med at skulle formidle en barnestemme, som man slev skal bidrage til at give mening og sætte ord på." - Per Schultz Jørgensen, PolitikenBørneperspektiver tilbyder konkrete metoder til, hvordan pædagoger, lærere og socialarbejdere i praksis kan inddrage børns perspektiver.Med afsæt i nyere barndomsforskning og narrativ teori beskriver forfatteren betingelser, muligheder og begrænsninger i børnesamtaler og i den daglige observation og deltagelse. Hun gennemgår, hvordan man kan tilrettelægge og agere i mødet med barnet, så man får indblik i og støtter op om barnets perspektiv.Gennem eksempler og øvelser vises de udfordringer, der knytter sig til at inddrage børns perspektiver i praksis - både i daginstitutioner, skoler og i socialt arbejde med udsatte og anbragte børn og unge.Bogen henvender sig til alle, som arbejder professionelt med børn, og er særligt relevant for socialrådgivere, pædagoger, lærere, plejeforældre og kontaktpersoner/gadeplansarbejdere.
- Bog
- 274,95 kr.
-
328,95 kr. Hvordan tilrettelægger man god voksenundervisning?Voksendidaktik er en brugsbog med inspiration til en moderne voksendidaktisk praksis, uanset om det gælder at planlægge, gennemføre eller evaluere voksnes læring.Bogen sætter samtidig de didaktiske og pædagogiske temaer ind i teoretiske rammer.Bogens emner:Didaktik i voksenundervisningenProfessionel kompetenceRefleksion i undervisningenVoksenunderviserens handlerumVoksnes læringKollegial vejledningOpgavevejledningDansk som andetsprogCooperative LearningAktionslæringDen eksemplariske voksenunderviserModstand i undervisningenKreative og innovative læringsrumDigitale medierMedialisering og voksnes læreprocesserI alt 16 forfattere bidrager til bogen. De har alle en nuværende eller tidligere praksis som undervisere på videregående uddannelser eller som konsulenter.Målgruppen er alle, der arbejder med uddannelse og undervisning af voksne.
- Bog
- 328,95 kr.
-
- Mellem omsorg, ansvar og kontrol
278,95 kr. Den velfærdsprofessionelle er en introduktion til, hvad det vil sige at være velfærdsprofessionel. Bogen præsenterer professionsforskningens blik på velfærdsprofessionerne og forholder sig til spørgsmål som:Hvad vil det sige at være professionel?Er professionerne på vej mod tab af anerkendelse og respekt?Hvad betyder identitet og status for den professionelle?Hvad betyder det for de professionelle, at deres arbejde styres af staten?Hvem uddanner sig til velfærdsprofessionerne, og hvad betyder det for arbejdet?Hvad betyder det, at professioner ofte krydser grænser og kræver tværprofessionelt samarbejde?Den velfærdsprofessionelle er skrevet til studerende og undervisere på de tværfaglige moduler på professionsuddannelserne.
- Bog
- 278,95 kr.
-
- mellem politik, pædagogik og praksis
228,95 kr. Trivsel er mere og andet end glade børn. Trivsel er et komplekst begreb - særligt når det anskues på tværs af politik, pædagogik og praksis. Trivsel i daginstitutionen henvender sig til pædagoger og studerende, som dagligt er optaget af børn og deres trivsel. Gennem bogens kapitler introduceres trivselsbegrebets mangfoldighed fra forskellige ståsteder og perspektiver. Forfatterne forholder sig til problemstillinger, dilemmaer og udfordringer, der knytter sig til pædagogisk praksis. De belyses både gennem cases og eksempler og gennem konkrete - og nytænkende - metodiske bud på, hvordan der konkret kan arbejdes med trivsel i praksis. Emnerne i bogen: Trivsel i et kulturhistorisk perspektiv Tidlig opsporing af udsatte børn Forældresamarbejde om børns trivsel Børns trivsel og fællesskabelse i vuggestuen Pædagogers arbejde med trivsel Metoder til at undersøge og udvikle trivselsarbejde
- Bog
- 228,95 kr.
-
185,95 kr. Denne bog giver lærere indsigt i det særlige ved sociale medier, så de på et kvalificeret grundlag kan inddrage medierne i undervisningen og i kommunikationen mellem skole og hjem.Gennem konkrete undervisningseksempler og cases fra skolers kommunikation med forældre og elever får læseren viden og inspiration til undervisningen og til udformningen af retningslinjer og strategier for kommunikation via sociale medier.Forfatterne tegner udviklingen fra traditionelle massemedier til digitale metamedier og går i dybden med de deraf følgende forandringer i vores måder at interagere med andre mennesker på. Grænsen mellem offentligt og privat udviskes i nogle sammenhænge. Forskellige typer af sociale medier giver afsæt for forskellige former for samvær og videndeling. Unge ’hænger ud sammen’ på og omkring medierne. Og de henter specialiseret viden gennem forskellige fora. Det kan lærere bruge i deres didaktiske planlægning. Forfatterne præsenterer en model, der sikrer sammenhæng mellem sociale medier, fagligt indhold og pædagogik, så undervisningen på én gang lever op til faglige læringsmål og understøtter elevernes digitale dannelse og aktive deltagelse i samfundet.Bogen er henvendt til studerende på læreruddannelsen og til lærere i praksis."Skoler og lærere er forskellige og vægter digital kommunikation og undervisning forskelligt. Det samlede udgangspunkt bør dog være det samme, nemlig aldrig at spørge: "Hvad kan mediet gøre for mig?", men altid: "Hvad kan jeg gøre med mediet?" Det er vores håb, at bogen kan inspirere til skolernes og lærernes fortsatte arbejde med digitalisering af såvel læring som kommunikation i almindelighed."Fra bogens forordLotte Nyboe er cand.mag., ph.d. i medier og kultur og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i børne- og ungdomsmedier med særligt fokus på digitale medier og læring og har blandt andet skrevet bogen Digital dannelse: Medieleg og læring inden for og uden for institutionerne (2009/2014). Overordnet beskæftiger hun sig med medialiseringens og digitaliseringens betydning for mennesker, kultur og samfund.Anette Grønning er cand.ling.merc., ph.d. i kommunikation og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i digitale medier, herunder særligt e-mail, chat og blogging, og har blandt andet skrevet bogen E-mail-kommunikation (2007). Hun har i sit arbejde fokus på struktur, kompleksitet, samarbejde, dialog og nærvær. Derudover beskæftiger hun sig med organisatoriske spørgsmål og politikker for digitale medier.
- E-bog
- 185,95 kr.
-
- i socialfagligt og pædagogisk perspektiv
338,95 kr. Selvom problemerne er store, er bogen skrevet i en let og debatterende tone. Analyserne er skarpe, kritiske og uden omsvøb.- AkademikerbladetFagprofessionelle på det sociale og pædagogiske område skal sikre, at børns rettigheder bliver inddraget i afgørelser, der angår børn. Det giver denne bog nyttige redskaber til.Børns rettigheder giver konkret viden om børnerettigheder og inspiration til at arbejde med dem i praksis for at kvalificere de beslutninger, der bliver truffet i de kommunale forvaltninger, i skoler og dagtilbud, på institutioner, opholdssteder og i familieretssystemet. Blandt bogens emner er:anbringelserinddragelse og ret til medbestemmelse for børnsamarbejde mellem forældre og forvaltninguacceptabel social kontrolbørnefattigdomskilsmisse.Børns rettigheder sætter desuden fokus på de dilemmaer og udfordringer for sagsbehandlere og pædagoger, som børneperspektivet medfører, og på forhold som økonomi, tilsyn og kontrol, der også påvirker implementeringen af børns rettigheder.
- Bog
- 338,95 kr.
-
- Når pædagoger sætter ord på deres faglighed
232,95 kr. Hvad er det, der fylder, udfordrer og giver mening i arbejdet med børn, unge og voksne, som har behov for en social- eller special-pædagogisk indsats? I denne bog får du pædagogernes egne perspektiver på det spørgsmål.Bogen er baseret på interviews med pædagoger, som arbejder på forskellige institutionstyper inden for specialområdet. I bogen reflekterer de i tematiske kapitler over:? Social- og specialpædagogisk faglighed? Viden og vidensformer? Faglig motivation og meningsfuldhed? Samarbejde med andre faggrupper? Social- og specialpædagogiske metoder? Synet på brugerne? Nærhed og distance? Omsorg, magt og selvbestemmelse.Hvert kapitel afsluttes med en perspektivering, hvor pædagogernes udsagn udfordres og løftes ind i en bredere pædagogisk og samfundsmæssig sammenhæng. Alle kapitler er desuden forsynet med arbejds- og refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning.Bogen gør det muligt at bringe stemmer fra praksis direkte ind i undervisningen og på den måde kvalificere de studerendes analytiske færdigheder og refleksioner over den praksis, de selv skal være en del af. Samtidig fungerer bogen som et pædagogfagligt indspark i debatten rundt om professionen.
- Bog
- 232,95 kr.
-
- Samskabelse og forandring i pædagogisk praksis
249,94 kr. Gode samskabelses- og forandringsprocesser udløser store potentialer hos den enkelte pædagog, i det faglige fællesskab med kolleger og deltagere.Pædagogen som forandringsagent giver dig de bedste bud på, hvordan pædagoger bruger samskabelse til at skabe positive forandringer i hverdagens praksis. Du får også bud på, hvordan du konkret kan arbejde med samskabelse og forandring, uanset om det for eksempel er i børnehave, i SFO eller på et bosted for voksne.Forfatterne introducerer dig til den tilgang, der ligger bag. De belyser samskabelse og forandring ud fra forskellige perspektiver og konkrete praksisnære projekter.Bogens bidrag er skrevet af:Ann-Merete IversenAnni Stavnskær PedersenAstrid Kidde Larsen NørgaardCamilla HamreJanne Østergaard HagelquistLinda Kunz SørensenLonni Holm Jeppesen NielsenMads ThomsenMaria Christina BehnkeMikkel Boje SmidtPeter BerlinerSarah Long JonssonTim Vikær Andersen
- Bog
- 249,94 kr.
-
348,95 kr. Bogen fremstiller og drøfter seks forskellige perspektiver på vejledning, som overordnet samles i tre metaforer: læring som handling, læring som refleksion og læring som dialog. De seks tilgange til vejledning præsenteres med historisk baggrund, grundlæggende ideer, begreber, teorier og case eksempler samt basale vejlederkompetencer. På vej gennem bogens otte kapitler bliver en række teori- og praksisfelter præsenteret tematisk: kommunikation & læring, imitation, handlingsteori, refleksion, systemteori, konstruktivisme, narration, magt og teori-praksis. Fremstillingen giver inspiration til drøftelse, refleksion og praktisk afprøvelse.Pædagogisk vejledning henvender sig til alle relations-professioner og uddannelser.
- Bog
- 348,95 kr.
-
231,95 kr. Tillid er et vovestykke. At vise tillid er, når man tør tro på, at andre vil hjælpe, og at de ikke vil svigte den tillid, man viser.Mange professionelle ser netop manglende tillid som afgørende for de udfordringer, de oplever i relationsarbejdet med børn og unge. Men relationen opfattes ofte envejs, udtrykt ved de unges tillid til de professionelle. Manglende tillid bliver derved let et spørgsmål om den unges personlighed.Denne bog supplerer det psykologiske perspektiv på begrebet tillid med et sociologisk perspektiv, der understreger den relationelle og gensidige karakter af tilliden mellem den professionelle og barnet. Gennem konkrete cases giver forfatterne eksempler på, hvordan tillid kan opbygges, og hvad tilliden betyder for børnene og de unge.Bogen er særligt henvendt til professionelle, der arbejder med børn og unge i udsatte positioner, det vil sige socialrådgivere, pædagoger og psykologer, men også lærere, sundhedsplejersker, læger, psykiatere, sygeplejersker og dommere. Derudover er den relevant for forskere og studerende på bachelor-, master- og kandidatniveau.
- Bog
- 231,95 kr.
-
448,95 kr. Denne bog er en indføring i centrale psykologiske teorier, modeller og begreber, som giver faglig indsigt i børn og unges opvækst og psykiske udvikling. Du møder: klassisk psykoanalyse - nyere psykoanalytiske perspektiver - tilknytningsteori - Daniel Sterns, Piagets og Vygotskijs udviklingsmodeller - nyere kulturpsykologiske retninger - familiesystemteori - adfærdsanalyse og kognitiv terapi. Det hele rammes ind af en indføring i Bronfenbrenners økologiske model. To børn, Anton og Aisha, indgår med hver deres baggrund i bogen og bidrager til, at de forskellige teorier bliver mere konkrete og levende. Denne perspektivering viser værdien af at have psykologisk viden om børns og unges udvikling, når vi skal forstå og analysere det, vi oplever i arbejdet med dem. Samtidig får vi indsigt i, hvordan det, vi ser, afhænger af den teoretisk forståelse, vi tager udgangspunkt i. 2. udgave er opdateret med nyere forskning og teoriudvikling samt tre helt nye kapitler.
- Bog
- 448,95 kr.
-
318,95 kr. Bogen tilbyder en model for, hvordan socialarbejderen kan konstruere helhedssyn, der tager højde for samspillet mellem sociale problemer, perspektiver og handlinger i konkrete kontekster, hvor integration, magt og refleksion spiller en central rolle.Bogen henvender sig til studerende på de sociale grunduddannelser, diplom- og masteruddannelser og den sociale kandidatuddannelse.
- Bog
- 318,95 kr.
-
398,95 kr. Denne bog handler om læring og betingelser for læring. Bogen belyser læring fra forskellige perspektiver og giver en indføring i de mest centrale teorier. Forfatterne diskuterer nyere forskning og viser, hvilken betydning elevernes selvopfattelse har både for deres motivation og læring, for de valg, de gør, og for deres psykiske og emotionelle reaktioner. Med det udgangspunkt diskuteres centrale spørgsmål knyttet til læringmiljø, læringsstrategier og organisering af undervisning. Forfatternes intention er at give indsigt i vigtige principper for tilrettelægning af læring, fordi indsigt i principper og psykologiske processer giver handlefrihed i forhold til valg af virkemidler og arbejdsformer. Gennem hele bogen har de lagt stor vægt på formidlingen af stoffet, som også belyses ved hjælp af eksempler. Einar M. Skaalvik er professor i pædagogisk psykologi og forskningsmetode. Sidsel Skaalvik er professor i specialpædagogik. Begge ved Pedagogisk Institutt, Universitetet i Trondheim.
- Bog
- 398,95 kr.
-
- Om kreativitet, æstetik og skabende pædagogik
360,94 kr. Kernen i det pædagogiske arbejde er at skabe noget værdifuldt sammen med andre mennesker. Pædagoger er ikke distancerede feltobservatører i egen praksis eller passive tilskuere til samfundsudviklingen. Som medlemmer af det pædagogiske professionsfælleskab forpligter pædagoger sig tværtimod til at bane vejen for menneskers udvikling og livsmuligheder gennem aktive handlinger, uanset om arbejdet er rettet mod at understøtte vuggestuebørns spirende fantasilege eller er et forsøg på at etablere nye kontaktflader mellem kriminalitetstruede unge og det etablerede uddannelsessystem. Denne pædagogiske kernemission kræver både vovemod og handlekraft. Bogens vision er at støtte op om vovemodet og handlekraften via viden, inspiration, eksempler og perspektiver på leg, kreativitet, innovation, entreprenørskab, æstetik og eventyr i den pædagogiske verden. Det er en bog til uddannelse og praksis.
- Bog
- 360,94 kr.
-
338,95 kr. Det sociale arbejde i Danmark påvirkes i stigende grad af globale perspektiver og forandringer. Når økonomiske, politiske og sociale forandringer andre steder forandrer menneskers livsvilkår, kan forandringerne vise sig som sociale problemer hos os. Det kan blandt andet ske, når der opstår finansielle kriser, eller der træffes politiske beslutninger, der har betydning for menneskers livsvilkår i form af arbejdsløshed, fattigdom, bekymringer og psykiske belastninger. Eller når sociale og politiske konflikter bevirker, at mennesker flygter til Danmark, hvor deres situation eller tilstedeværelse kan blive anskuet som et socialt problem. Eller når politikker, teknologier og nye former for viden fra andre steder i verden opfanges, anvendes og bliver til lokale løsningsstrategier hos os.Med blik for sammenhængen mellem teori og praksis præsenterer forfatterne en række konkrete eksempler på det sociale arbejde inden for tre overordnede temaer:- Socialrådgivernes kompetencer- Det sociale arbejde i samfundet- Synet på sociale problemer.Bogen henvender sig til studerende på de sociale grunduddannelser, diplom- og masteruddannelser og den sociale kandidatuddannelse.
- Bog
- 338,95 kr.
-
- Ny udg. ISBN 9788750044857
360,94 kr. Karen Healy præsenterer klart og systematisk de dominerende teorier for socialt arbejde. Med stort overblik formidler hun det diskursive og teoretiske grundlag for praksis – uden at miste forbindelsen til praksis. Hun gennemgår forskellige tilgange som problemløsning, systemteori, styrkeperspektivet, radikal og anti-undertrykkende praksis samt postmoderne perspektiver. Teoriernes anvendelighed og relevans for praksis illustreres løbende gennem konkrete cases og diskussionsoplæg.
- Bog
- 360,94 kr.
-
- Om at udøve, undersøge og udvikle pædagogisk praksis
268,95 kr. "Det pædagogiske projekt" er en introduktion til pædagogikken som fag og som praksis.Når man vælger pædagogikken som sin levevej, gør man det i reglen, fordi man er dybt optaget af at komme til at gøre en forskel for de børn, unge og voksne, man skal støtte og hjælpe. Engagementet i det pædagogiske projekt er grundlæggende. At blive professionel indebærer imidlertid også, at man gør sig klar til at tage ansvar for sin professionsudøvelse og for det, som i denne bog kaldes det pædagogiske projekt. Derfor skal man have et grundigt kendskab til det, og man skal øve sig i at udøve, undersøge og udvikle sin praksis.Bogen præsenterer forståelser, begreber og indsigter, der kan bidrage til, at studerende og professionelle udvikler deres pædagogiske professionsidentitet og bliver rustet til at tage ansvar for det pædagogiske projekt.
- Bog
- 268,95 kr.
-
270,94 kr. Pædagogers arbejde med sprog og billeder veksler mellem beskrivelse af teori og praksis. Den studerende kan bruge bogen til at nå læringsmål og i sit eget pædagogiske arbejde. Kapitlerne giver endvidere stof til diskussion af indhold og mål i de pædagogiske tiltag fx i forbindelse med de studerendes praktik. Færdiguddannede pædagoger kan i bogen få inspiration fra andre pædagogers arbejde samt få ny viden blandt andet i forbindelse med efteruddannelse.
- Bog
- 270,94 kr.