Bøger i Professionernes begreber serien
-
148,95 - 168,95 kr. Køn? Altså pige eller dreng, mand eller kvinde, det er vel noget vi bare er? Ja måske, men som denne bog vil vise, så er det også noget, vi bliver og noget vi gør; noget som skabes i vores omgang med andre mennesker og inden for de rammer, som samfundet sætter. Når vi begynder at tænke over køn, lukker det op for diskussioner om identitet, definitionsmagt, tolerance samt overvejelser om, hvad det i det hele taget vil sige at blive til som menneske, og hvad det vil sige at stå i et forhold til andre mennesker. Denne bog handler om køn og pædagogik. Med udgangspunkt i forskellige praksiseksempler præsenteres en række dilemmaer i pædagogisk praksis, hvor køn er på spil, samt tre teoretiske tilgange til køn og kønsforståelser i en pædagogisk kontekst. Bogen er et bidrag til analyser af situationer fra institutionel praksis, hvor køn spiller en rolle i såvel den professionelles virke som i deltagernes, børnenes og elevernes forståelser af sig selv og af deres omgivelser. Bogens forfattere giver en indføring i kønspolitiske spørgsmål om ligestilling og rettigheder, som diskuteres i forhold til spørgsmål om etik og samfundsmæssige deltagelsesmuligheder. Gennem bogen præsenteres og diskuteres pædagogiske metoder og handlinger med fokus på emner som mangfoldighed, in- og eksklusion samt udfoldelsesmuligheder. Bogen henvender sig særligt til pædagog- og lærerstuderende, samt lærere og pædagoger, der arbejder med børn og unge, og som er optaget af at forstå køn i et pædagogisk perspektiv.
-
- i professionelle realtioner
168,95 kr. ANERKENDELSE er en bog om anerkendelse mellem mennesker i almindelighed og i professionelle relationer i særdeleshed. Bogen er struktureret således, at 1. del omhandler anerkendelse og 2. del værdsættelse. Både den anerkendende grundholdning og de værdsættende strategier bliver anskueliggjort med eksempler bogen igennem. Samlet set behandler bogen følgende:• Anerkendelsens dialektik• Anerkendelsens former• Anerkendelsens etik• Værdsættende udforskning & samtaler• Løsnings- & styrkeorienterede tilgangeMed sine forskellige forståelser og tilgange til anerkendelse og værdsættelse bidrager bogen til at skabe overblik over anerkendelse som et centralt professionsbegreb. Et overblik som forhåbentlig kan inspirere og styrke læseren i bestræbelserne på at skabe gode og anerkendende relationer til dem, som han eller hun har opgaver med – uanset om det er børn, elever, patienter eller borgere.Bogen henvender sig til alle relationsprofessionelle, hvilket i udgangspunktet omfatter pædagoger, lærere, socialrådgivere, sygeplejersker og studerende, der er under uddannelse eller efteruddannelse.
- Bog
- 168,95 kr.
-
- Kommunikation, interaktion, dialog, anerkendelse og narrativer
168,95 kr. RELATIONER er en bog om relationer som kontekst for professionsudøvelse. Den har fokus på betydningen af sociale relationer mellem mennesker i almindelighed og mellem fagpersoner og den Anden i særdeleshed. Det gælder, hvad enten den Anden er barnet, eleverne, patienten eller borgeren.Den grundlæggende konstellation i professionsudøvelsen bestemmes i bogen som en treleddet størrelse mellem Dig - Et Fælles Tredje (det de er sammen om: indholdet ) - den Anden. Denne triade belyses gennem bogens fem kapitler. Det er fremstillingens præmis, at udøvelsen af de forskellige relationsprofessioner indebærer kommunikation, interaktion og narrativer, og at det ideelt bør indebære dialog og anerkendelse også. De fem områder har fået hver deres kapitel i bogen:Kommunikation i relationerInteraktion i relationerDialog i relationerAnerkendelse i relationerNarrativer i relationerDe enkelte kapitler kan læses hver for sig eller sammenhængende som fem perspektiver på relationer og professionsudøvelse. Hvert kapitel formulerer nogle relationelle forholdemåder og færdigheder, hvis enhed siges at kendetegne en professionel professionsudøvelse.Bogen henvender sig til alle relationsprofessioner, hvilket i første omgang omfatter pædagoger, lærere, sygeplejersker, socialrådgivere og studerende, der er under uddannelse eller efteruddannelse. Bogen er desuden relevant for andre faggrupper, hvor karakteren af relationen har afgørende betydning for professionsudøvelsen.
- Bog
- 168,95 kr.
-
- En ny forståelse
118,95 - 168,95 kr. Hvordan skal vi forstå leg? Er det en særlig læringsform – eller er det en aktivitet i sin egen ret uden andet formål end sig selv? Og er vi nødt til at vælge det ene legesyn fremfor det andet? Ifølge LEG – en ny forståelse er svaret nej. Den anviser derimod en tredje vej, hvor de to forståelser samles. Bogen formidler desuden et væld af nye indsigter om legen som fænomen:Hvem og hvad begrænser legen i dag, og hvordan frisætter vi legen? Hvad definerer leg og legetøj? Hvad er legesyn? Hvad betyder vores ”begrebsbriller” for, hvordan legen opfattes og ses? Hvordan udvikler legen barnets socialitet, selvkontrol, kreativitet, sprog/literacy og læring af den første matematik? Hvordan påvirker og udvikler legen barnets gener og hjerne? Hvad betyder professionsbegrebet ”intergenerationel pædagogik”? Legen går helt tilbage til menneskets forhistorie. Hvilke konsekvenser får denne nye viden for professionernes begreber og praksis? Hvorfor er legen nødvendig i fremtidens robotalder? Hvordan kan legens potentiale bruges i den fremtidsparate skole? Disse og mange andre spørgsmål finder du svar på i denne banebrydende bog. God fornøjelse.
-
168,95 kr. Er der noget særligt ved at være medlem af en profession, siden man i nogle tilfælde taler om profession i stedet for blot beskæftigelse, erhverv eller job?Det er det hovedspørgsmål, som denne bog beskæftiger sig med.Professionsbegrebet søges indkredset ved at se på, hvordan betegnelsen 'profession' har udviklet sig i forskellige historiske perioder og i forskellige kulturelle sammenhænge.På baggrund af den aktuelle anvendelse af betegnelsen 'profession' i Danmark fokuseres på, hvilke særlige kendetegn eller markører der er typiske for især de professioner, vi ofte kalder 'velfærdsprofessionerne'.I medierne vrimler det med beretninger om, hvordan disse professioner er under pres på grund af økonomiske nedskæringer og stadig mere detaljeret styring og kontrol med det daglige arbejde. De afsluttende kapitler belyser, hvad det stigende pres betyder for professionsudøvelsen.
- Bog
- 168,95 kr.
-
- Fra udviklingspsykologi ti udviklingsvidenskab
168,95 kr. Udviklingspsykologien eller udviklingspsykologierne er vokset eksplosivt gennem de seneste tre-fire årtier og har i dag nået et omfang, hvor faget er atomiseret i et væld af knopskydninger og underdiscipliner, som ingen forsker eller fagperson kan have et dækkende overblik over. Der er imidlertid et opbrud på vej, idet en ny samlende og tværvidenskabelig disciplin er i sin vorden udviklingsvidenskab som hermed præsenteres for første gang i Danmark.I denne bog forklares menneskets livslange udviklingsproces både historisk og med udviklingsvidenskabens nyeste begreber og grundantagelser om mennesket. Bogen gør også op med den herskende arv/miljø-splittelse og introducerer en såkaldt epigenetisk forståelse; dvs. hvordan miljøet konstant tænder og slukker for vores gener, som igen får stor betydning for vores forståelse af udvikling.Det er en af bogens afgørende pointer, at mennesker og især børns udvikling ikke lader sig forstå uden at inddrage de samfundsmæssige betingelser. Hvad er konsekvenserne af fremtidens turboladede globalisering og teknologiske udvikling? Kunstig intelligens og humanoider (sociale robotter) vil snart invadere og disrupte menneskearbejdet. Det stiller helt nye kvalifikationskrav til næste generations læring og udvikling i daginstitution og skole. Forfatteren kritiserer her de grundsyn, som ligger bag begreberne konkurrencebarnet og konkurrencestaten.Undervejs fremhæves mange vigtige konsekvenser og principper for den professionelles praksis, læring, intervention og pædagogiske fordringer.
- Bog
- 168,95 kr.
-
168,95 kr. Afvigelse er et fænomen, der fascinerer de fleste, fordi det typisk er forbundet med noget farligt og forbudt. Afvigelse er også et tema, der gennem lang tid har interesseret samfundsforskere, der med forskellige teoretiske perspektiver og metodiske tilgange har beskrevet de ofte ganske komplekse processer, der ligger bag. Denne bog belyser, hvordan forskellige samfund eller samfundsgrupper på forskellige tidspunkter skaber, definerer og sanktionerer forskellige typer af handlinger, holdninger eller livsstile som værende i modstrid med de gældende normer og regler. Bogen argumenterer således for, at det afvigende ikke er noget naturgivent eller i mennesket iboende, men at det vedvarende konstrueres, reguleres og revideres som en modsætning til dét, der opfattes som ’det normale’. I bogen gennemgås en lang række klassiske og nyere teorier samt centrale begreber om afvigelse, ligesom der henvises til forskellige empiriske afvigelsesstudier, og der relateres løbende til politiske og praksisorienterede problemstillinger. Der introduceres også til en række temaer, der er nært forbundne med afvigelse, så som stigmatisering, tabuisering, andengørelse og nedgørelse, ligesom der fokuseres på flere af de forskellige strategier, som individer eller grupper kan anvende, når de oplever at blive defineret som afvigende.Denne bog tilbyder således en introduktion til afvigelsestemaet både for studerende og praktikere, der arbejder med problemstillinger i relation hertil.
- Bog
- 168,95 kr.
-
- Fra robusthed til en dynamisk forståelse
168,95 kr. Er nogle mennesker født resiliente? Hvor kriser og ulykker bare preller af på dem som vand på en gås, mens andre er skrøbelige og bryder sammen? Nej, resiliens drejer sig primært om de beskyttende faktorer i individets ydre miljø, hvilket ikke mindst handler om kompetente professionelle. Men i en dansk kontekst forstås resiliens ofte om indre – og uforklarlige – egenskaber hos ‛mælkebøttebarnet’, mønsterbryderen’, ‛det robuste barn’, og træning til ‛livsduelighed’ og ‛karakterstyrke’.RESILIENS – fra robusthed til en dynamisk forståelse foretager et kritisk opgør med disse forståelser af resiliens, som er uegnede professionsbegreber. Bl.a. besvarer bogen disse centrale spørgsmål:Hvordan forstås resiliens i den internationale kvalitetsforskning?Hvad er problemet med de danske resiliensopfattelser?Hvad karakteriserer en dynamisk-systemisk resiliensforståelse?Hvad er epigenetisk og transgenerationel sårbarhed og resiliens?Hvordan skabes resiliensfremme i det tværprofessionelle samarbejde?Resiliens kommer under luppen i denne nytænkende up-to-date bog, hvor både danske og internationale fagforståelser er i fokus.
- Bog
- 168,95 kr.
-
- I hverdagen og i professionel praksis
168,95 kr. Denne bog handler om kommunikation mellem mennesker i almindelighed og i professionelle relationer i særdeleshed. Bogen redegør for en række professionsbegreber i relation til kommunikation og professionsudøvelse. Fremstillingen er struktureret i følgende syv kapitler: • Kommunikationens verden • Talehandlinger og meningsskabelse • Kommunikation og intersubjektivitet • Kendetegn ved god professionel kommunikation • Kommunikative forholdemåder i professionel praksis • Kommunikative færdigheder i professionel praksis • Kommunikation og undervisning.Bogen opstiller og drøfter ti begrebspar, der kendetegner god professionel kommunikation. Bogens fem praksistemaer er: møder og mødeledelse, værdsættende interview, interview med børn med brug af samtalebilleder og deltagende interaktion og kommunikation i klasserummet.De første fire kapitler afsluttes med en invitation til læseren om at gå i dialog med kapitlets indhold. De resterende kapitler afsluttes med forslag til øvelser i relation til de principper og færdigheder, som er blevet behandlet.Bogen henvender sig til kommende og nuværende lærere, pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere og andre lignende professioner.
- Bog
- 168,95 kr.
-
- Didaktiske pejlemærker i dagtilbud og skole
168,95 kr. At målsætte, målstyre og formulere mål er en central del af enhver pædagogisk og undervisningsmæssig praksis. Denne bog orienterer sig først og fremmest mod det didaktiske arbejde i vuggestue, børnehave, SFO og skole med henblik på at skabe målorienterede aktiviteter. Bogen redegør for forskellige syn på mål samt forskellige centrale teoretiske opfattelser, ligesom ideen om fælles mål og målstyring diskuteres, kritiseres og perspektiveres. Selvom bogen har fokus på mål, sættes dette perspektiv ind i en bredere pædagogisk og didaktisk sammenhæng. Ved hjælp af en dynamisk og situationsbestemt didaktisk model skabes der forbindelse mellem den didaktiske kategori mål og en række øvrige didaktiske kategorier: formål, læringens indhold, pædagogiske principper og praksis.Bogen forholder sig løbende til dilemmaet mellem de professionelles målstyring og børnenes aktive deltagelse og indflydelse, hvilket blandt andet reflekteres ved hjælp af begrebet dannelse.
- Bog
- 168,95 kr.
-
- Søgen efter og skabelse af mening
168,95 kr. Denne bog handler om læring, som den finder sted i hverdagslivet og især i skole og daginstitution.Der findes i dag en række forskellige tilgange til og perspektiver på læring og læreprocesser. Denne bog behandler ikke dem alle, men fremhæver et udvalg, som tilsammen belyser de fleste undervisnings- og læringssituationer i daginstitutioner og skole. Bogen præsenterer og drøfter forskellige definitioner på og metaforer for læring med det sigte at anskueliggøre, hvordan læreprocesser bedst kan organiseres og understøttes.Ud over en indledning og en afslutning er bogen struktureret i fem kapitler:Læringsmodeller og metaforerKulturhistoriske perspektiver på læringPragmatiske perspektiver på læringSocial-kognitive perspektiver på læringKulturpsykologiske perspektiver på læringBogens fire psykologiske fyrtårne er Lev Vygotskij, John Dewey, Albert Bandura og Jerome Bruner.LÆRING er skrevet til lærer- og pædagogstuderende, til studerende på de pædagogiske diplomuddannelser samt til alle, der er interesseret i at læse om at lære gennem deltagelse, efterligning, dialog, undersøgelse, erfaring, mestring og tilegnelse.
- Bog
- 168,95 kr.