De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

At tænke teori

- om læseteorier og læsning

Bag om At tænke teori

Denne bog giver en indføring i læseteorier og literacy, der efterhånden er blevet et udbredt begreb. Forfatterne beskriver, hvordan læsning finder sted på forskellige måder, og hvorfor læseundervisningen derfor kræver forskellige tilgange til teksten. Tilgangen må ses i lyset af genre, medie og ikke mindst den kontekst, som læsningen foregår i. "Læsning er i de seneste år blevet et stadig stærkere tema for politikere og for ansatte i undervisning. Dette gælder alle nordiske lande, selvom man i Norge er gået så langt, at læsning er skrevet ind i læreplanen som én af fem grundlæggende og gennemløbende færdigheder i alle fag. I Danmark er læsning som både færdighed og kompetence også tillagt stor vægt, fordi læsning også her lægger sig op ad OECD’s udpegning af literacy (egl. læsning og skrivning) som et nøglebegreb for deltagelse i et moderne, vestligt samfund." Fra forfatternes forord til den danske udgave.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771292886
  • Udgivet:
  • 15. maj 2013
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af At tænke teori

Denne bog giver en indføring i læseteorier og literacy, der efterhånden er blevet et udbredt begreb. Forfatterne beskriver, hvordan læsning finder sted på forskellige måder, og hvorfor læseundervisningen derfor kræver forskellige tilgange til teksten. Tilgangen må ses i lyset af genre, medie og ikke mindst den kontekst, som læsningen foregår i.
"Læsning er i de seneste år blevet et stadig stærkere tema for politikere og for ansatte i undervisning. Dette gælder alle nordiske lande, selvom man i Norge er gået så langt, at læsning er skrevet ind i læreplanen som én af fem grundlæggende og gennemløbende færdigheder i alle fag. I Danmark er læsning som både færdighed og kompetence også tillagt stor vægt, fordi læsning også her lægger sig op ad OECD’s udpegning af literacy (egl. læsning og skrivning) som et nøglebegreb for deltagelse i et moderne, vestligt samfund."
Fra forfatternes forord til den danske udgave.

Brugerbedømmelser af At tænke teori