At forstå børns tanker
- Børneinterview som pædagogisk redskab
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 144
- Udgivet:
- 12. maj 2003
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 124x176x18 mm.
- Vægt:
- 157 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af At forstå børns tanker
I At forstå børns tanker giver de to svenske forfattere deres bud på, hvordan man som pædagog eller lærer kan benytte samtaler med børn til at afdække, hvad og hvordan børn tænker om det, der foregår i børnehave, fritidshjem eller skole. Desuden er de optaget af at finde ud af, hvad børn mener om deres egen tænkning og om det at vide eller lære noget. Ud over at anse det for vigtigt, at voksne, der beskæftiger sig med børn, lærer at se tingene fra børnenes perspektiv, påpeger forfatterne de udviklende potentialer, der ligger i at interviewe og samtale med børn – både for børnene og for pædagogen selv.
Børn, der udfordres til at tænke selv og reflektere over deres tanker, stimuleres til at blive endnu bedre tænkere, mener de. Men også pædagogen kan blive mere bevidst om sin egen rolle og om, hvilke muligheder det pædagogiske arbejde rummer. Den evaluerende samtale under eller efter et gennemført pædagogisk forløb er et vigtigt redskab for pædagogen til at vurdere resultaterne af sit arbejde. Endelig er børneinterview et glimrende udgangspunkt for samarbejdet med forældrene.
Bogen giver konkrete anvisninger på, hvordan samtaler kan gennemføres med børn enkeltvis eller i grupper, hvordan samtalen kan bygges op, hvordan man bedst stiller spørgsmål, der åbner for barnets egne formuleringer, hvilke praktiske omstændigheder man bør tage højde for, og, ikke mindst, hvordan man tolker børneinterview.
At forstå børns tanker har tidligere været udgivet på dansk under titlen “Om at forstå børns tanker og om at tale med børn”. Den nye udgave er revideret og udvidet af forfatterne. Erik Sigsgaard har skrevet bogens danske forord. Elisabet Doverborg og Ingrid Pramling Samuelsson forsker begge i børns læring ved Göteborg Universitet. Bogen er oversat fra svensk efter []Att förstå barns tankar[] af Anne Grete Holtoug
Børn, der udfordres til at tænke selv og reflektere over deres tanker, stimuleres til at blive endnu bedre tænkere, mener de. Men også pædagogen kan blive mere bevidst om sin egen rolle og om, hvilke muligheder det pædagogiske arbejde rummer. Den evaluerende samtale under eller efter et gennemført pædagogisk forløb er et vigtigt redskab for pædagogen til at vurdere resultaterne af sit arbejde. Endelig er børneinterview et glimrende udgangspunkt for samarbejdet med forældrene.
Bogen giver konkrete anvisninger på, hvordan samtaler kan gennemføres med børn enkeltvis eller i grupper, hvordan samtalen kan bygges op, hvordan man bedst stiller spørgsmål, der åbner for barnets egne formuleringer, hvilke praktiske omstændigheder man bør tage højde for, og, ikke mindst, hvordan man tolker børneinterview.
At forstå børns tanker har tidligere været udgivet på dansk under titlen “Om at forstå børns tanker og om at tale med børn”. Den nye udgave er revideret og udvidet af forfatterne. Erik Sigsgaard har skrevet bogens danske forord. Elisabet Doverborg og Ingrid Pramling Samuelsson forsker begge i børns læring ved Göteborg Universitet. Bogen er oversat fra svensk efter []Att förstå barns tankar[] af Anne Grete Holtoug
Brugerbedømmelser af At forstå børns tanker
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen At forstå børns tanker findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621