Almendannelse i det moderne gymnasium
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Almendannelse i det moderne gymnasium
De erfarne undervisere Birgitte Gottlieb og Palle Veje Rasmussen argumenterer i Almendannelse i det moderne gymnasium for, hvorfor vi skal bevare almendannelsen på uddannelserne – også selvom den i dag bliver presset fra flere sider:
1. Den store søgning til stx betyder, at unge, som i virkeligheden ikke har lyst til at tage favntag med det faglige læsestof, søger denne uddannelsesform af de forkerte grunde.
2. Taxametersystemet har gjort det økonomisk attraktivt for gymnasierne at fastholde de elever, der åbenlyst har en aversion mod skolekulturen.
3. De seneste års krav om effektivisering, målstyring og gennemsigtighed har synliggjort konkrete mål for undervisning og læring, men almendannelsen er blevet glemt, fordi den hverken kan måles eller vejes.
Men almendannelsen skal bevares – i moderne former. For de nuværende gymnasieelever vil komme til at stå overfor store samfundsmæssige og miljømæssige udfordringer som energi, klima, digitalisering osv.
Almendannelse er det fundament, der skal bevidstgøre de unge om de fremtidige udfordringer og udvikle deres kreativitet, så de kan bidrage til en mulig løsning.
Bogen er et indspark til debatten om gymnasiets rolle og henvender sig til både politikere inden for uddannelsesområdet, rektorer, lærere og andre med interesse for feltet.
1. Den store søgning til stx betyder, at unge, som i virkeligheden ikke har lyst til at tage favntag med det faglige læsestof, søger denne uddannelsesform af de forkerte grunde.
2. Taxametersystemet har gjort det økonomisk attraktivt for gymnasierne at fastholde de elever, der åbenlyst har en aversion mod skolekulturen.
3. De seneste års krav om effektivisering, målstyring og gennemsigtighed har synliggjort konkrete mål for undervisning og læring, men almendannelsen er blevet glemt, fordi den hverken kan måles eller vejes.
Men almendannelsen skal bevares – i moderne former. For de nuværende gymnasieelever vil komme til at stå overfor store samfundsmæssige og miljømæssige udfordringer som energi, klima, digitalisering osv.
Almendannelse er det fundament, der skal bevidstgøre de unge om de fremtidige udfordringer og udvikle deres kreativitet, så de kan bidrage til en mulig løsning.
Bogen er et indspark til debatten om gymnasiets rolle og henvender sig til både politikere inden for uddannelsesområdet, rektorer, lærere og andre med interesse for feltet.
Brugerbedømmelser af Almendannelse i det moderne gymnasium
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Almendannelse i det moderne gymnasium findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621