De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Spring 31-32

- Fiktionens former

Bag om Spring 31-32

Det danske litteraturtidsskrift Spring 31-32 er et dobbeltnummer, der i særlig grad har interesse for norsk offentlighed pga. to store bidrag, dels om Karl Ove Knausgårds aktuelle roman-mammut Min kamp, dels om Jan Kjærstads Wergeland-trilogi. I det ene påviser Rikke Andersen Kraglund, at man først for alvor forstår Wergeland-trilogiens dybdedimension og psykologiske sammenhæng, når man har opfattet, hvad der ligger i Kjærstads forkætrede brug af referencer og allusioner. I det andet kommer Poul Behrendt frem til i alt syv unikke kendetegn på Knausgårds særlige fortælleform: Autonarration navngives den – til forskel fra såvel autofiktion og dobbeltkontrakt, som traditionel romanfiktion. Louise Brix Jacobsens artikel handler om spillet mellem offentlig person, privatliv og fiktiv person i den såkaldte Fiktiobiografisme, frem alt i Caspar Christensen og Frank Hvams Klovn, dækkende også for hybridserier som Curb your Enthousiasm og den norske Hjerte til hjerte. I Stefan Kjerkegaards afdækning af det autofiktive felt i nutidens litteratur står svenske Jonas Hassen Khemiris Montecore. En unik Tiger i centrum for en læsning, der bevæger sig suverænt mellem en fiktiv og en autobiografisk kontekst. Endelig introducerer Rolf Reitan til den nye stjerne på narratologiens himmel: Richard Walsh og hans Rhetoric of Fictionality. Walshs synspunkter videreføres i Henrik Skov Nielsens grænsebrydende artikel, hvor fiktionalitet ikke tydes som en modsætning til, men som en del af hverdagsvirkeligheden. Som helhed handler dobbeltnummeret om de forandringer, der inden for de seneste tiår er foregået med fænomenet fiktion, både i praksis inden for film, medier og litteratur, og i de teorier om fiktion, som sideløbende er udviklet inden for skandinavisk og engelsksproget narratologi.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788792381712
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 337
  • Udgivet:
  • 1. december 2011
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 147x210x27 mm.
  • Vægt:
  • 543 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 8. november 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Spring 31-32

Det danske litteraturtidsskrift Spring 31-32 er et dobbeltnummer, der i særlig grad har interesse for norsk offentlighed pga. to store bidrag, dels om Karl Ove Knausgårds aktuelle roman-mammut Min kamp, dels om Jan Kjærstads Wergeland-trilogi.
I det ene påviser Rikke Andersen Kraglund, at man først for alvor forstår Wergeland-trilogiens dybdedimension og psykologiske sammenhæng, når man har opfattet, hvad der ligger i Kjærstads forkætrede brug af referencer og allusioner.

I det andet kommer Poul Behrendt frem til i alt syv unikke kendetegn på Knausgårds særlige fortælleform: Autonarration navngives den – til forskel fra såvel autofiktion og dobbeltkontrakt, som traditionel romanfiktion.
Louise Brix Jacobsens artikel handler om spillet mellem offentlig person, privatliv og fiktiv person i den såkaldte Fiktiobiografisme, frem alt i Caspar Christensen og Frank Hvams Klovn, dækkende også for hybridserier som Curb your Enthousiasm og den norske Hjerte til hjerte. I Stefan Kjerkegaards afdækning af det autofiktive felt i nutidens litteratur står svenske Jonas Hassen Khemiris Montecore. En unik Tiger i centrum for en læsning, der bevæger sig suverænt mellem en fiktiv og en autobiografisk kontekst. Endelig introducerer Rolf Reitan til den nye stjerne på narratologiens himmel: Richard Walsh og hans Rhetoric of Fictionality. Walshs synspunkter videreføres i Henrik Skov Nielsens grænsebrydende artikel, hvor fiktionalitet ikke tydes som en modsætning til, men som en del af hverdagsvirkeligheden.

Som helhed handler dobbeltnummeret om de forandringer, der inden for de seneste tiår er foregået med fænomenet fiktion, både i praksis inden for film, medier og litteratur, og i de teorier om fiktion, som sideløbende er udviklet inden for skandinavisk og engelsksproget narratologi.

Brugerbedømmelser af Spring 31-32