De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger udgivet af SCREAMING BOOKS

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - At træffe oplyste valg
    af Simon Haas
    168,95 kr.

    ET ÆLDGAMMELT SYSTEM DESIGNET TIL AT FÅ DIT FULDE POTENTIALE FREM… BOGEN OM DHARMA afslører den svært opnåelige Dharma-kode, et flere tusinde år gammelt system designet til at træffe oplyste valg og opfylde vores højeste potentiale. Dharma-koden var oprindeligt beregnet til konger og dronninger – og bevogtet af dem –og denne viden blev bevidst skjult og videregivet i hemmelighed af vismænd i en hellig tradition gennem årtusinder. ”Tænk tilbage. Det, vi husker tydeligst fra vores liv, er vores succeser og vores fiaskoer, tiderne med fortræffelighed og tåbelighed. De resultater, vi oplever i vores liv, er ikke tilfældige: de afspejler kvaliteten af vores valg. For at hjælpe os med at træffe gode valg, udtænkte vismændene Dharma-koden.” Kort fortalt er der fire dimensioner af Dharma – SANDHED, RENHED, IKKE-VOLD og DISCIPLIN. Det er områderne for henholdsvis at være, at differentiere, at relatere og at handle. Når disse fire dimensioner, eller principper, konvergerer, så blomstrer Dharma og vi kan leve et liv i fortræffelighed. Dharma-koden guidede de kongelige herskere for årtusinder tilbage, men vi hersker alle over vores eget kongerige og kan med fordel benytte de samme teknikker – fx i vores arbejdsmiljø, i vores familieliv og i vores øvrige relationer. Så dét at handle rigtigt, at bringe de bedste kvaliteter frem i os selv og øge kvaliteten af vores beslutninger og valg, er lige så afgørende nu, som for tusinder af år tilbage.BOGEN OM DHARMA er skrevet i et letforståeligt sprog med talrige referencer til en række navnkundige personligheder indenfor psykologi, erhvervslivet og yoga-verdenen. Simon Haas har gjort et fantastisk stykke arbejde med at kulturelt oversætte disse læresætninger for nutidige læsere, på en måde, der tilbyder enorm værdi. OM FORFATTEREN: Simon Haas, som er født i 1975, blev interesseret i at studere gamle visdomstraditioner for mere end femogtyve år siden. Allerede som dreng begyndte han at studere de urgamle indiske sanskrittekster og boede i mange år i tempelklostre i Indien. Han gik i lære hos en ældre mester indenfor Bhakti-traditionen; en ubrudt række af lærere, der tusinder af år tilbage i tiden. Simon dimitterede med udmærkelse fra University of Cambridge. I øjeblikket fokuserer han på at gøre læren fra det gamle Indien tilgængelig for nutidige læsere og publikum. Han holder foredrag og tilbyder seminarer og workshops over hele verden om yogafilosofi og Indiens ældgamle lære.Kort om forfatteren og bogen: I en alder af blot tretten år begyndte Simon Haas at studere Indiens hellige sanskrittekster. Han mødte sin lærer, en mester indenfor Bhakti-traditionen, i 1991 og gik i lære hos ham i seksten år. Denne bog kortlægger Simons rejse og hans ”udgravning” af læren om Dharma.

  • af Rasmus Hastrup
    165,95 kr.

    LIV ER RASMUS HASTRUPS LITTERÆRE DEBUT OG SAMTIDIG DEN FØRSTE UDGIVELSE PÅ FORLAGET SCREAMING BOOKS! Rasmus Hastrups noveller handler om menneskers liv, og især om de hændelser, der kan gribe ind og vende op og ned på alting. Det er historier om meningsløshed, bizarre tilfældigheder og den måde, vi mennesker interagerer med hinanden på, skrevet i et på én gang elegant og enkelt sprog, som både kontrasterer med og understreger absurditeten i de beskrevne begivenheder. ”Min hensigt er at fortælle gode historier. Så enkelt kan det siges. Jeg har altid været vild med novellegenren, som slet ikke værdsættes nok. Jeg bliver selv tiltrukket af noveller, som ikke nødvendigvis bare er øjebliksbilleder af en bestemt situation, men som indeholder et plot, en udvikling, og som på den måde fremstår som destillater af noget større.” De tolv noveller i LIV tager udgangspunkt i livets forskellige stadier fra fødsel til død. Form og stil varierer og er afstemt efter den enkelte novelles indhold, men alligevel er der indtil flere røde tråde, hvoraf de mest markante er de meningsløse tildragelser, der med ét kan få hele tilværelsen til at kuldsejle, og den gennemgående dysterhed. ”Jeg finder inspiration i de mørkere kroge af det menneskelige sind. Jeg foretrækker at læse – og skrive – noveller, der kredser om de dunkle aspekter af tilværelsen, ikke fordi der ikke kan skrives gode historier om glæde og lys, men fordi jeg synes, at der kan males smukkere billeder med mørke nuancer. Mørket kan desuden indeholde en virkelig absurd humor. Samtidig er sproget utroligt vigtigt – man må aldrig sløse med det; det skal behandles efter fortjeneste og respekteres som det vidunderlige virkelighedsskabende virkemiddel, det er.” LIV er en stilsikker debut af høj kunstnerisk og håndværksmæssig kvalitet. En blanding af kras realisme og særegen fantasi, en bog der i sidste instans handler om os alle sammen. ”God litteratur lærer os om mennesker og om at være menneske. Ved at komme tæt på fiktive figurer kan vi blive klogere på os selv og vores omgivelser. Det vil jeg gerne bidrage til.”

  • - En Amerikansk Swamis Selvbiografi
    af Radhanath Swami
    248,95 kr.

    INTERNATIONAL BESTSELLER NU OVERSAT TIL DANSK! Den internationalt anerkendte underviser, forfatter og aktivist Radhanath Swami har været munk indenfor bhakti yoga-traditionen i snart 50 år. Han har dedikeret sit liv til at hjælpe mennesker alt imens han leder sociale initiativer, der brødføder og huser millioner i nød. Som gæstetaler på universiteter som Oxford, Cambridge, Princeton, Harvard, Columbia og Stanford, samt i virksomheder som HSBC, Microsoft, Facebook, Starbucks HQ, Google og Intel er han en vigtig moderne brobygger i et verdenssamfund præget af splittelse, ulighed og ængstelighed. Men rejsen startede mange år tilbage – og det har Radhanath Swami skrevet om i sin selvbiografi, ”Rejsen Hjem”. Eventyret, som beskrives i ”Rejsen Hjem”, dokumenterer hans rejse fra vandreture på tværs af Europa og Mellemøsten, gennem Tyrkiet, Iran, Afghanistan, Pakistan, og endelig til Indien. Dér levede han som vandrende asket, først i Himalayas skove blandt yogier og senere blandt en bred vifte af guruer og mystikere i hele Indien og Nepal. I sidste ende nåede han sin endelige destination i den hellige indiske by Vrindavan, hvor han fandt sin åndelige mester og sin livsvej blandt bhakti-yogierne. ”Rejsen Hjem” er en fortræffelig historie, der beskriver rejsen fra det ydre til det indre. Radhanath Swamis søgen efter Indiens spirituelle kongerige er et utroligt kapitel i bogen. Hans beslutsomhed som rødglødende søgende efter sandheden står helt klart og måden hvorpå han overkommer modstand er tankevækkende. Der er frygtløse beskrivelser af episoder med hvad der synes at være uoverkommelige forhindringer, som viser hvor langt mennesket kan nå ved engagement, overbevisning og dedikation.Om forfatteren: FRA UNG AMERIKANSK MAND TIL ÉN AF INDIENS STØRSTE ÅNDELIGE LEDERE Radhanath Swami (født Richard Slavin) blev født ind i en arbejder-familie i Chicago og var en aktiv deltager i borgerrettigheds-bevægelsen i slutningen af 1960’erne / start 1970’erne. Han fandt dog hurtigt ud af, at social transformation begynder med personlig forandring, så i en alder af blot 19 år begyndte han på en bemærkelsesværdig søgen efter en dybere mening med livet.

  • af Rasmus Hastrup
    193,95 kr.

    RASMUS HASTRUPS TREDJE NOVELLESAMLING ”VÆK” UDKOMMER PÅ SCREAMING BOOKS! En underjordisk skattejagt, en forsvinding fra et sommerhus, underlige overvågninger, dystopiske scenarier, ønsker, som går i opfyldelse eller ikke, verdener, der glider ind mellem hinanden, så nye virkeligheder opstår – alt dette og mere til støder vi på i de 15 noveller, der udgør Væk. Temaerne omfatter tab, tvivl, søgen og erindringens upålidelighed, og som i Rasmus Hastrups foregående bøger er der tale om et narrativt univers, hvor den velkendte hverdagsverden sprænges, splintres og kæntres af bizarre hændelser.”Jeg har altid været meget fascineret af eventyr og de forskellige eventyrtraditioner, der findes rundt om i verden. I Væk har jeg prøvet at flette eventyrmotiver og -elementer ind i genkendelige, nutidige rammer. Jeg er meget optaget af, hvad der kan ske, når divergerende universer, det helt almindelige og det helt absurde, støder sammen – hvad sker der, hvis man midt i dagligdagens trummerum i en lejlighed et sted ved en indfaldsvej får at vide, at man kan få tre ønsker opfyldt? Hvad nu, hvis alle, man møder en grålig mandag, pludselig taler et helt andet sprog?” Sprogligt er novellerne i Væk præget af neologismer og et til tider poetisk fabulerende billedsprog, men samtidig er bogen ikke svær at læse. Grundstemningen er melankolsk, men med flere (sort)humoristiske indslag undervejs. Desuden er der adskillige interne hentydninger og easter eggs gennem hele bogen, således at der opstår en art litterært metalag. ”Sprog skaber virkeligheder. Jeg prøver at skrive virkeligheder, jeg selv synes er interessante, handlinger, jeg synes er spændende. Og mest spændende er det, hvis der pludselig sker noget uventet, noget, der kan fortolkes på flere måder.” Rasmus Hastrups noveller har vist sig at være særdeles velegnede til undervisningsbrug. Blandt andet var en novelle en del af skriftlig dansk studentereksamen i 2018. Om forfatteren: Rasmus Hastrup (f. 1971) har skrevet tre novellesamlinger – Liv (2016), De ting der sker (2018) og Væk (2020). Til daglig ernærer han sig som litterær oversætter og har oversat bøger af blandt andre George Orwell, Paul Auster, Siri Hustvedt, John Irving, Tommy Orange, Tom Rachman og John Twelve Hawks.

  • af Hala Mohammad
    148,95 kr.

    ”Vinduet er civilisationernes opfindelse vinduet er et digt vinduet er demokratisk geografi vinduet er en modtekst til diktaturets geografi vinduet er retfærdig rettergang” ”Lån Mig Vinduet” er en digtsamling, der kredser om længsel og erindring. Det vindue, der lånes, vender mod det borgerkrigshærgede Syrien, som digteren måtte forlade. Det er i eksilet, at det pludselig åbnes, og der strømmer lys ind fra et andet rum, der både er ude og inde. Erindringerne fra Syrien mødes med dagligdagens iagttagelser fra landflygtigheden. Digtene opererer på den måde både med en dobbelt tilstedeværelse og et dobbelt fravær og heri ligger deres styrke. Læseren forstår, hvor knust Syrien er, ikke fordi det pensles ud, men fordi det er en smertefuld konstant, der ofte mere anes end fortælles. ”Når vi vender tilbage til stedet bliver vi selv til et sted vi straffes af erindringen som længe og ensomt har ventet på at vi kom tilbage.” OM FORFATTEREN: Hala Mohammed er en af Syriens mest anerkendte kvindelige digtere, der siden udbruddet af borgerkrigen i 2011 har opholdt sig i Paris. Her har hun opnået stor anerkendelse for sit virke og er blevet hædret med den række priser. Hun har blandt andet gæsteoptrådt på Institut du Monde Arabe og universitetet i Sorbonne. Udover at have udgivet otte digtsamlinger har hun lavet dokumentarfilm om litteratur og fangenskab og grundlagde i 2014 Syrian Ciné Club. ”Lån Mig Vinduet” er hendes første udgivelse på dansk.

  • - af Mette Jensen Hayles
    af Mette Jensen Hayles
    128,95 - 206,95 kr.

    Badet i sollys ligner dagene en helt almindelig sommerferie. Børn der hopper i bølgerne og cykler om kap på de små grusveje. Men i sommerhuset er der ingen ro. Om natten blander lugten af brændt toastbrød sig med børnenes febervildelse. Fortidens spøgelser smyger sig om benene på den fortabte far, Asger, der snart ikke kan skelne virkelighed fra fantasi.Det eneste han ville var at give børnene en uges ferie, men det her er ikke en ferie, det er en flugt. Grænsen mellem fornuft og vanvid viskes langsomt ud, imens Asger gemmer sig med sine børn. Han er ikke sikker på, hvem de gemmer sig for. Værre er det, at han efterhånden kun sjældent er sikker på, hvor børnene befinder sig. Hvor der skulle have været kærlighed og nærvær, er der nu kun paranoia og forsvindinger. Værgeløs er en fortælling om, hvordan børn bliver en kampplads, når forældrene er i konflikt. En fortælling om børn, der sidder og venter på en kantsten i regnen når de forvandles til symboler på magt frem for at få lov til at være de mennesker, de er. En fortælling om hverdagens sammenbrud, mørket i vores eget hjem, dem vi elsker, som vender os ryggen. Om solskin efterfulgt af ugelangt, mørkt, slimet regnvejr. Om den sikre hjemmebane, der pludselig myldrer med usynlige fjender, der voldsomt banker på ruden, hvorefter alt er mørkt og stille. Om nødråb, der kaster ekko mellem byens huse. Om telefoner, der ringer midt om natten og varsler evig forandring. Om vores mørke, vores sårbarhed. Værgeløs er en udstilling af menneskets egoisme og fortabte jagt på meningen med livet. Således er det, ud over at være en hjerteskærende fortælling om brudte relationer mellem forældre og børn, også er en historie, der sætter spot på de fejl ’Systemdanmark’ begår igen og igen i fejlslagne forsøg på at hjælpe familier i opbrud.Netop i forlængelse af denne spejling befinder Værgeløs sig i spændingsfeltet mellem socialrealisme og magisk realisme. Det resulterer i en tekst, der driver sig selv frem i en blanding af rå virkelighed og uvirkelige hændelser, der fungerer som fremkaldervæske over den dybe sorg, som er forbundet med helt eller delvist at miste kontakten til sine børn.Med sin på én gang poetiske og sanselige tilgang til sproget og kompromisløse behandling af temaer som tab, ensomhed, svigt og undergang har Mette Jensen Hayles med præcision tidligere blotlagt misbrugets natur og misbrugerens nedtur. Her er turen kommet til den dysfunktionelle kernefamilie.En ublufærdig blottelse og skamløs selvudlevering løber som en rød tråd gennem Mette Jensen Hayles' forfatterskab. Hun er en eminent analytiker af den ynkelige offerrolle, antihelten og skurken, der brænder sine relationer ned på et bål af egoisme. Værgeløs adskiller sig fra de to tidligere romaner, da den gør børnene til omdrejningspunkt for en hverdagsdystopi, hvor de voksne kæmper blindt mod hinanden i en formålsløs kamp.Som queerperson med en atypisk familieform har forfatteren selv måtte kæmpe for at få anerkendt sin position i verden som forældre. Det har udstyret hende med en sjælden evne til at identificere sig med alle dem, som både skubbes ud i yderkanterne af deres eget liv og i yderkanterne af samfundet. Således fremstår Hayles aldrig som en objektiv fortæller af tilfældige historier, men som et vidne til livet, som det folder sig ud – også når det primært foregår i skyggen.

  • af Daisy Johnson
    198,95 - 206,95 kr.

    MAN BOOKER PRIS-NOMINERET FORFATTERINDE OVERSÆTTES NU TIL DANSK! Daisy Johnsons roman ”Søstre” er både en dybdepsykologisk beskrivelse af to søstres forhold og en gotisk horror-roman. Bogen udspiller sig i England, hvor e to teenagesøstre, July og September, flytter til et faldefærdigt sommerhus som følge af en mystisk tragedie på søstrenes skole. Med er også søstrenes åndsfraværende mor, som en skygge over historien. Det forfaldne sommerhus, kaldet ”The Settle House”, danner et gotisk bagtæppe for det uhyggelige psykologiske drama, der udspiller sig på de 184 sider. Fortæller-stemmen skifter mellem Julys første person og en tredjepersons fortæller fra moderen Sheelas perspektiv. Historien om huset fortælles i et mellemstykke, så huset selv fremstår som et gotisk symbol, som kan kender det fra f.eks. Edgar Allan Poe. Søstrene har et symbiotisk, næsten telepatisk forhold, der både dækker over og afslører den forfærdelige begivenhed, der har gjort, at de må flygte til The Settle House. Ved brug af horror-genren går Johnson i dybden med nuancerne af sorg og serverer en urovækkende historie om en families fortid og en tragedie, der bliver afsløret i små fragmenter og skræmmende glimt. ”Søstre” skriver sig ind i en feministisk ny-gotisk genre, der vinder frem i disse år. Sammen med forfattere som Sarah Perry bruger Daisy Johnson myter og klassiske virkemidler fra gotikken til en meget moderne og tidssvarende undersøgelse af den kvindelige psyke. Johnson har selv fortalt i interviews, at hun har savnet kvindelige fortællere i horror og gotik, hvilket har været en af motivationerne bag arbejdet med ”Søstre”, der siden sin udgivelse har gået sejrsgang over hele verden. Bogen er udkommet i blandt andet Japan, Frankrig og Israel. Den blev lovprist af en samlet engelsksproget presse, da den blev udgivet i England og USA i 2020. The Sunday Times anbefalede den som ”Summer Read”, og den blev både ”Book to Watch For” og “One of 2020’s New York Times Notable Books” i The New York Times og kåret som ”One of the Best Ten Books of 2020” i Publishers Weekly. Daisy Johnson er den yngste forfatter nogensinde, der har været nomineret til prestigefyldte Man Booker Pris for sin debutroman ”Everything Under” i 2018. ”Søstre” er oversat til dansk af Rasmus Hastrup, der er kendt for sine anmelderroste oversættelser af Paul Auster, Siri Hustvedt og John Irving og senest nyoversættelsen af George Orwells hovedværk 1984. Om forfatteren: Daisy Johnsons debut, novellesamlingen Fen, blev udgivet i 2016 og opnåede stor anerkendelse. I 2018 blev hun shortlistet til Man Booker-prisen som den yngste forfatter nogensinde for sin første roman, Everything Under. Hun bor nu ved floden i Oxford.

  • af Rasmus Hastrup
    165,95 kr.

    Rasmus Hastrups nye bog, De ting der sker, har genrebetegnelsen ’Historier’. I lighed med debuten Liv er der tale om adskilte fortællinger, men her hænger de tættere sammen, så tæt, at ’noveller’ ikke er et helt dækkende begreb. Historierne er spundet af et antal røde tråde, heriblandt tidens gang og personlige tab, som i fællesskab danner et mangefarvet tæppe med melankolske, overraskende mønstre. "Det er vigtigt for mig, at der er gennemgående temaer og/eller ekkoer historierne imellem. Novelleskrivning betyder ikke, at teksterne hver især skal været fuldstændig isolerede østater. Man må godt kunne fornemme slægtskaber, også selv om de enkelte historier er ganske forskellige hvad angår sprog og struktur. ” De ting der sker har det til fælles med Liv, at bogen handler om omvæltende, livsforandrende situationer, om absurditeter, hvis tentakler griber fat om hverdagen og rusker den voldsomt. Et underjordisk bibliotek, et stoppet toilet og et mystisk kollektiv er blot nogle af de ting, man møder i disse mestendels førstepersonsfortalte historier om tilværelsens mere aparte aspekter. ”Mange af ideerne i De ting der sker har deres oprindelse i et enkelt underligt mentalt billede. Derfra kan jeg arbejde mig længere og længere ud ad diverse bizarre tangenter. Ofte viser det sig, at jeg kan få disse tangenter til at konvergere og til sammen skabe en art korværk. ” Sproget i De ting der sker glimter og tindrer. Strejf af dyster poesi blander sig med skarptslebne replikker om håbløshed, groteskerier og minder, om alt det, der – måske – kan erfares, hvis man borer sig gennem livets glatte overflade. ”Da jeg skrev Liv, var det min klare hensigt, at sproget skulle barberes ned for at skabe en nøgtern kontrast til de ind imellem frygtelige begivenheder, der beskrev. Denne gang har jeg i højere grad ladet sproget afspejle personernes situationer og den sorg og det vanvid, de oplever. ” Ligesom med Liv er De ting der sker en udgivelse, hvor både titel og forside er mere end bare en titel og en forside, men elementer, som er i dialog med indholdet og spiller tæt sammen med teksterne. Derved skabes et hele, en integreret, sofistikeret, unik litterær helhed.

  • af SORTHANDSK
    188,95 kr.

    KOLLEKTIVET SORTHANDSK UDGIVER LYRIKSAMLING TILLAGT GRAFISK SIDE AF HENRIK SIEGEL OG FORORD AF METTE JENSEN HAYLES. Det Aarhusbaserede kollektiv bestående af Marwan, Michel Svane og Søren Bendz er kendt i musikkens verden, men retter med SOM FOROVEN SOM FORNEDEN nu for alvor fokus mod det skrevne ord.SORTHANDSK tilbyder noget unikt til dansk lyrik i en tid, hvor kampen om sandheden er rå og polariseret, og det selvoplevede traume står i centrum. SORTHANDSKS tekster er politiske, men samtidig båret af en autentisk historiefortælling, hvor ordene skaber afløb for både frustration og vrede, og derudover giver indsigt i minoriteters livsomstændigheder. Dermed kommer lyrikken til at spille en opbyggelig rolle både hos afsender og modtager og virker som solide trædesten ind i et nyt fællesskab. Marwan og resten af SORTHANDSK har aktivt valgt at kanalisere alle følelserne ned i værker, der kan skabe debat og vise generationerne efter dem, at der er andre muligheder end at brænde systemet ned. Det er både selvterapeutisk og helende at beskrive krigens rædsler i Gaza, men også en afgørende håndsrækning til flere marginaliserede grupper, der håber på en etablering af dialog imellem mennesker.Netop ønsket om dialog står helt tydeligt frem, når først bølgerne af frustration og vrede har lagt sig, og håbet stadig runger ordene. Trods et hårdt liv på den yderste kant af samfundet og i evig kamp mod normer og fordomme, trods en krop og et sind, der må være træt – og træt af det hele til tider – så formår Marwan og resten af SORTHANDSK at indgyde tro blandt de mennesker, der krydser deres vej og bliver ramt af de verbale knytnæveslag, de altid sender først afsted, men som forvandler sig til en varm hånd at holde i, efterhånden som budskaberne står tydeligt frem.Sjældent har autenticitet været så smukt i sit udtryk. Det er gadens og undergangens sprog, men det er også menneskets. Mennesket med alle dets fejl og mangler, men med den anmassende trang til at gøre det bedre end sidst. Lyrikken er ubarmhjertig og hjertevarm på samme tid. Den efterlader ingen uberørt af den ubønhørlige energi og vilje til forandring, der ligger bag.Man kan slå sig hårdt på SORTHANDSK, men man kan også blive løftet op til nye erkendelser og ind i et varmt fællesskab, hvor netop de svære følelsesmæssige udfordringer bliver omfavnet. Her bliver der ikke hyklet, og hvor andre bider sig i tungen og holder kæft, så spytter SORTHANDSK blodet ud igen og fortsætter ufortrødent med at konfrontere os med de ubekvemme sandheder, om hvor galt det står til mange steder i Danmark og det systemiske svigt, som mange mennesker udsættes for og fastholdes i.

  • - essays
    af Odai Al Zoubi
    198,95 kr.

    ODAI AL ZOUBI FØLGER OP PÅ ANMELDERROST NOVELLESAMLING MED STÆRKE OG SAMFUNDSKRITISKE ESSAYS! ”Jeg gik rundt i den tomme by uden noget mål. Jeg vidste, at jeg snart ville flygte fra Danmark til Sverige for at starte et nyt liv for fjerde gang på et årti. Det var umuligt for mig nogensinde at tage tilbage til Syrien, fordi regimet gerne ’ville tale med mig’ om mine skriverier. Som regel er den slags samtaler ikke særligt civiliserede. Jeg kunne ikke tage til Norwich, byen som var mit andet hjem, fordi det var umuligt at få visum. Jeg kunne ikke tage til Tyrkiet, fordi syrere blev nægtet indrejse efter kuppet i 2016. Intet arabisk land vil tage imod syrere og intet vestligt land ønsker at tage imod dem. Ingen ønsker at tage imod syrere. Min kone og jeg besluttede os for at tage til Sverige, fordi der er en særaftale mellem de nordiske lande, som tillader borgere og deres familier at flytte rundt mellem dem. Tusindvis af danskere flygter til Sverige for at finde et trygt tilflugtssted for deres ikke-EU-familiemedlemmer. Jeg er en af dem, og denne gang var vi tre. En lille familie uden nogen plan, forenet i kampen mod en fjendtligsindet verden, forbandet af diktaturet såvel som af demokratiet, på jagt efter et svar.” – Fra essayet Last Christmas I essaysamlingen Syrisk Jul kredser den syriske forfatter Odai Al Zoubi om eksilet som intellektuelt vilkår med refleksioner over familier, litteratur, højtider, rejser og om at være både muslim, kristen og ingen af delene. Forfatteren, der ikke kan vender tilbage til Syrien, har på trods af dansk kone og barn ikke opnået permanent ophold i Danmark, hvilket gør, at han betragter Danmark med en ambivalens og et udefrakommende blik. Syrisk Jul giver læseren en unik indsigt i dette opslidende og endeløse eksil, hvor selve det at være menneske indirekte kriminaliseres. Odai Al Zoubi undersøger, hvad det vil sige at være en tænker, der ikke synes plads til i provokerende, inspirerende og vigtige essays. Essaysamlingen er oversat fra arabisk til dansk af June Dahy og med Anders Hastrup (tidl. direktør for Det Danske Institut i Damaskus) som redaktør. Kort om forfatteren: Odai Al Zoubi (født i Damaskus i 1981). Ph.d. i filosofi fra Norwich University. Pt bosat i Berlin med sin kone og barn. Han har tidligere på dansk udgivet et bidrag til antologien Eksil - Nye Arabiske Stemmer (Screaming Books 2019) og novellesamlingen De Sneklædte Spøgelsers Rejse (Forlaget Silkefyret 2022).Pressen skrev om De Sneklædte Spøgelsers Rejse: ”Det er forunderlig læsning, og for hver novelle gribes man på ny af den menneskelige rådvildhed og desperation i en kaotisk og usikker tid.”

  • af Gaura Nitai Das
    208,95 kr.

    LYKKE OG LIVSKVALITET AFHÆNGER - MERE END NOGET ANDET - AF TILSTANDEN AF DIN BEVIDSTHED. ”I 2020 udførte jeg et eksperiment så dumdristigt, at det næsten kostede mig livet, og det næste halve år føltes som en linedans uden sikkerhedsnet. Men det jeg lærte i kampen for overlevelse har været den største gave, og i dag ville jeg ikke være oplevelsen foruden. Jeg er taknemmelig for med bogen her at kunne videregive denne gave.” – Gaura Nitai Das. I en verden fyldt med stress og kaos kan det være svært at finde balancen og bevare roen. Forbindelsen mellem helbred, tanker og følelser påvirker hinanden og præger dermed vores biokemiske tilstand. Ved at lære samspillet mellem trivsel og tanker og ved at forstå vores følelser og handlinger kan vi skabe en positiv spiral af oplevelser og minder, der transformerer vores genetiske tilstand permanent. Den bevidste livsstil er en guide til sundhed, lykke og frihed, hvor det skemalægges gennem genkendelige referencer, hvorfor vores bevidsthed er den mest afgørende faktor for vores lykke og livskvalitet. Ved at trække på lige dele moderne videnskab, gamle traditioners visdom og empiri belyser Gaura Nitai Das, hvordan vores menneskelige potentiale kan foldes ud. Selvdisciplin, meditation, motion og bøn, forståelse for karmaloven samt kultivering af taknemmelighed, generøsitet og uselviskhed er nøglebegreber i bogen, som alle belyses med både indsigt og humor. Kort om forfatteren: Gaura Nitas Das (f. 1991) har boet ti år som munk i Krishnatemplet i København. Han bor nu som selvforsynende i Kroatien med sin hustru og svigerfamilie. Han har tidligere udgivet Den lille bog om selvdisciplin og ernærer sig som foredragsholder.

  • - Erindringer
    af Ray Raghunath Cappo
    243,95 kr.

    RAY RAGHUNATH CAPPO - LEGENDARISK HARDCORE-PUNKMUSIKER, MUNK OG PIONER INDEN FOR STRAIGHT EDGE-BEVÆGELSEN – FORTÆLLER HER SINE ERINDRINGER MED DYBFØLT VARME, ÅBENHED OG HUMOR. Ray Cappo var en hardcore/punksanger og straight edge pioner, der boede på Lower East Side i New York City i 1980’erne, hvor hans band Youth of Today spillede for fyldte huse og tusindvis af fans. Men til trods for at Ray udgav adskillige plader og turnerede over hele USA, var han ikke tilfreds. Berømmelsen og succesen havde ikke bragt den lykke med sig, han havde håbet på. Det havde kun efterladt ham med følelse af tomhed. Dette, sammen med sin fars alt for tidlige død, fik Ray til brat at forlade bandet og købe en enkeltbillet til Indien i jagten på svarene på livets store spørgsmål. Her levede han blandt munke i den hellige landsby Vrindavan og omfavnede den rige, åndelige kultur, han opdagede der. Da han vendte tilbage til USA, gennemgribende forandret, dannede han bandet Shelter – dedikeret til at sprede et budskab om håb. Fortalt med varme, ærlighed og humor beskriver denne dybfølte erindringsbog Rays rejse fra punk til munk. HISTORISK: Bogen giver et unikt indblik i punk- og hardcorescenen omkring Lower East Side i 1980’erne og straight edge-bevægelsens tidlige år. ÅNDELIGT: Bogen stiller (og besvarer) dybe spørgsmål om vores forhold til verden omkring os og de levende væsener, der befolker den. PERSONLIGT: Beskriver Rays åndelige rejse med egne ord – fortalt med varme, ærlighed og humor. Kort om forfatteren: Som teenager grundlagde Ray Raghunath Cappo hardcore/punk-bandet Youth of Today, som var fortalere for principperne om ren livsstil, vegetarisme og selvkontrol. Efter at have oplevet en åndelig opvågnen i Indien, dannede han et nyt band, Shelter, dedikeret til at sprede et budskab om håb gennem åndelig forbindelse. Ray leder i dag yoga-retreats, yogalæreruddannelser og kirtans på sit Supersoul Farm Retreat Center i Upstate New York, såvel som årlige pilgrimsrejser til Indien. Han er medstifter af og vært på Wisdom of the Sages, en daglig yoga-podcast, der har ligget #1 på Apple over listen af podcasts om spiritualitet.

  • af CATRIONA WARD
    243,95 kr.

    ”FREMRAGENDE … EN VOLDSOMT SKRÆMMENDE DEKONSTRUKTION AF ILLUSIONEN OM SELVET.” – The New York Times SIDSTE HUS PÅ NEEDLESS STREET af Catriona Ward er helt igennem original, dybt foruroligende og hundrede procent hjerteskærende. Det er psykologisk horror, når det er allerbedst. I et tilskoddet hus på en blind vej i udkanten af de vilde Washington-skove bor en familie på tre. En teenagepige, der ikke længere må gå udenfor. En mand, der drikker alene foran sit tv og forsøger at ignorere hullerne i hukommelsen. Og en huskat, der elsker at tage lange lure og læse i Bibelen. En ubeskrivelig og grufuld hemmelighed binder dem sammen, men da en ny nabo flytter ind ved siden af, kan det, der ligger så dybt begravet ude blandt birketræerne, komme tilbage og hjemsøge dem alle. ”Den mest spændende bog, jeg har læst siden Gone Girl!” – Stephen KingCATRIONA WARD er født i Washington, D.C., og voksede op i USA, Kenya, Madagaskar, Yemen og Marokko. Catriona vandt August Derleth-prisen for bedste horror-roman i 2016 for sin debut, Rawblood, og igen i 2018 for Little Eve, hvilket gjorde hende til den første kvinde, der fik prisen to gange. Little Eve vandt også den ansete Shirley Jackson Award for bedste roman og var på The Guardians liste over bedste bøger i 2018. Last House on Needless Street blev fremhævet i Richard & Judy Book Club, kom på bestsellerlisten i The Times og på Kindle, blev årets thriller i både The Times og The Observer og vandt August Derleth-prisen for bedste horror-roman i 2022. Sundial var bl.a. på Apple Books liste over ”Best Books of 2022” og toppede Kindle listerne i flere lande. - VINDER AF BRITISH FANTASY AWARD for BEDSTE HORROR-ROMAN! - WORLD FANTASY AWARD FINALIST! - STEMT IND SOM EN AF ALLETIDERS ”25 BEDSTE HORROR-ROMANER” af Esquire!”Læseren er i hendes hænder, men føler sig aldrig manipuleret – det her er horror med integritet. Afsløringerne skal ikke bare chokere, men også vise os, hvad der virkelig foregår.” – The Times, Book of the Month ”Den mest vidunderligt komplekse, konstant vekslende historie; inderligt foruroligende, men samtidig sært opløftende.” – Alison Flood, The Observer

  • af Sheena Patel
    208,95 kr.

    ”Jeg stalker en kvinde på internettet, som går i seng med den samme mand som mig.” Sådan starter JEG ER FAN - en tempofyldt bombe af en debutroman. Sheena Patel udforsker racerelationer, tvangstanker, forførelse og misbrugsdynamikker med sort humor i et direkte og legende sprog. Romanen har dagbogens stemning af uopsættelighed med lynnedslag af skarpe betragtninger. Den kvindelige fortæller farer afsted i et moderne storbyliv med dårlige jobs, dårlige mænd, fitnesscentre, gallerier, kaffebarer og ikke mindst sociale medier. Fortælleren, en ung brun kvinde, følger en succesfuld hvid kvinde på Instagram som besat, samtidig med hun i virkeligheden har en affære med kvindens mand, en ældre, hvid succesfuld kulturperson. Besættelsen af parret er således både virkelig og virtuel. Romanen afsøger forholdet mellem begær på sociale medier og i den kødelige virkelighed. Kapitlerne er korte som SoMe-opslag, hurtigt snurrende TikTok-diasshows med sketches om giftige eks’er, slemme piger og fuckboys. Det par fortælleren er besat af omtales konsekvent som henholdsvis ”Hende jeg er besat af” og ”Ham jeg gerne vil være sammen med”, hvilket både skaber en distance og en sær intimitet på samme tid. Sheena Patels ætsende direkte facon og de mange lag af reaktioner på følelser og tanker, gør det til en virkelig vild roman. Det giver JEG ER FAN dens helt store styrke – den formår at beskrive de utallige magtdynamikker, vi underlægger os, og som vi alle kan genkende, hvis vi holder et spejl op. Netop dette spejl taler ind i tidens tone, vor tids ekkokamre, hvor vi føler et brændende behov for at blive set og hørt for enhver pris. Vores fortællinger bliver vigtiggjort, uanset hvor banale de end måtte være, og behovet for validering i like-form bliver besættende. Fanbegrebets besættende natur bliver udstillet på værste vis og står som kulturelt modstykke til fankultur, når den formår at rykke positivt ved samfundets strukturer. Sheena Patel har bevidst konstrueret en jeg-fortæller, der er så gennemgribende unlikeable og søgende efter anerkendelse i en rus af begær efter at høre til. ‘Unrelentingly intense, often scathing and consistently funny. What makes I’m a Fan so successful is the protagonist’s ability to interpret and critique the toxicity of these structures even as she is caught inside them.’ – Guardian ‘Race, class and privilege are mercilessly deconstructed in a voice that loses none of its authority for belonging to someone who is quite possibly deranged.’ – Financial TimesSheena Patel (f. 1988) bor i London og er en del af forfatterkollektivet 4 BROWN GIRLS WHO WRITE, der voksede frem under pandemien, hvor folk var isolerede og flygtede endnu mere ind i sociale medier, ekkokamre og parallelle virkeligheder. Den britiske originaludgave I’M A FAN har siden udgivelsen i juni måned 2022 høstet stor anerkendelse. Romanen vandt bl.a. The British Book Awards of the Year (Discover), var shortlisted til bl.a. The Dylan Thomas Prize, The Jhalak Prize, The Republic of Consciousness Prize, longlisted til The Women’s Prize for Fiction og The Author’s Club Best First Novel Award, ligesom den vandt Foyles Fiction Book of the Year 2022 og var på listen An Observer Best Debut Novel of 2022

  • - Sjælens rejse mod hellig kærlighed
    af Simon Haas
    165,95 kr.

    YOGA OG SJÆLENS MØRKE NAT HANDLER OM SJÆLENS REJSE FRA FRYGT, BEKLAGELSE OG FORVIRRING TIL HELLIG KÆRLIGHED! Baseret på Bhagavad Gitas tidløse lære viser denne nutidige vejledning til yogaens gamle visdom os, hvordan vi kan overkomme livets største udfordringer, hvordan vi følger vores formål med livet, hvordan vi engagerer vores hjerte i vores yogapraksis, og hvordan vi skriver vores livshistorie med kærlighed og medfølelse.Udtrykket “sjælens mørke nat” er benyttet siden sekstenhundredetallet og anvendes til at beskrive et tab af livsmening. I denne bog anvendes begrebet til at beskrive en personlig livskrise, som den Arjuna oplevede i Bhagavad Gita, og som næsten alle mennesker vil gennemgå i løbet af deres liv. Yoga og sjælens mørke nat giver et bud på, hvad sådan en krise i virkeligheden indebærer, hvordan den udvikler sig, hvad dens gængse kendetegn er, hvordan vi kommer helskindet igennem oplevelsen og hvordan vi kan lade os transformere af den. Ved denne tilgang fokuserer bogen specifikt på Indiens ældgamle yogalære. Denne bogs formål er at gøre Bhagavad Gitas praktiske visdomslære lettilgængelig for nutidens læsere og yogaentusiaster. Simon Haas trækker både på eksempler fra yogateksterne og nutidige eksempler fra almindelige folk, som du og jeg, der enten befinder sig, eller tidligere har været, i en eksistentiel krise. Disse eksempler taget fra almindelige nutidsmenneskers liv vil hjælpe med at danne et billede af sjælens mørke nat, samt gode, og mindre gode, måder at håndtere livets udfordringer på. OM FORFATTEREN: Simon Haas, som er født i 1975, blev interesseret i at studere gamle visdomstraditioner for mere end femogtyve år siden. Allerede som dreng begyndte han at studere de urgamle indiske sanskrittekster og boede i mange år i tempelklostre i Indien. Han gik i lære hos en ældre mester indenfor Bhakti-traditionen; en ubrudt række af lærere, der tusinder af år tilbage i tiden. Simon dimitterede med udmærkelse fra University of Cambridge. I øjeblikket fokuserer han på at gøre læren fra det gamle Indien tilgængelig for nutidige læsere og publikum. Han holder foredrag og tilbyder seminarer og workshops over hele verden om yogafilosofi og Indiens ældgamle lære.

  • - se ud indefra
    af S.B. Keshava Swami
    165,95 kr.

    [TUHT-TVAH]: ET PRINCIP ELLER EN SANDHED, DER UNDERBYGGER VORES OPLEVELSE AF DEN UNIVERSELLE VIRKELIGHED Den britisk fødte munk S.B. Keshava Swami har i mere end 20 år været tilknyttet Bhaktivedanta Manor, det historiske åndelige fristed doneret af George Harrison, hvorfra han bl.a. har udviklet School of Bhakti, ledt talrige kurser i vedisk teologi og skrevet ti bøger. Én af disse bøger er ”TATTVA – SE UD INDEFRA” – en samling kortfattede essayistiske blogindlæg, som giver en letforståelig og tilgængelig indgang til Bhakti Yoga og derigennem en alternativ og inspirerende måde at være til i verden på. I vor tids fortravlede materialistiske klima kan vores vision, forståelse og interaktion med verden være på et meget overfladisk niveau. Til trods for denne altgennemtrængende indflydelse har mange filosoffer, teologer, videnskabsmænd og andre store tænkere diskuteret og debatteret med henblik på at forstå verden på en mere dybsindig måde. Østens vismænd var ikke anderledes. I en ældgammel samling af litteratur kendt som Vedaerne, dokumenterede de en åndelig forståelse af selvet, universet og det dybere formål med livets rejse. Dette er kendt som ’tattva’ – de grundlæggende sandheder og principper, som understøtter den universelle virkelighed. Viden om denne tattva kan hjælpe en til at udmærke sig på alle niveauer – fysisk, følelsesmæssigt, socialt og vigtigst af alt, åndeligt. I denne bog diskuteres elementerne af denne tattva. De korte artikler spænder over en bred vifte af områder som filosofi, teologi, psykologi, sociologi og spiritualitet. Håbet er, at de forskellige artikler vil give stof til eftertanke i en verden, der – bevidst eller ubevidst – længes efter friske perspektiver og nye paradigmer. Kort om forfatteren: Svayam Bhagavan Keshava Swami er en spirituel forfatter, samfunds-mentor, lærer og verdensrejsende. I 2002, efter at have dimitteret fra UCL med en bachelorgrad i virksomhedsledelse, antog han munkelivet på fuld tid for at opbygge sin viden, fordybe sin åndelighed og dele disse tidløse principper med det øvrige samfund.

  • af A. Silvestri
    165,95 kr.

    ”Hun hader Christian Pedersen. Hun hader ham som englænderne franskmændene, Garfield mandage, børn broccoli og skoleelever tysk. Hun hader ham med et had, der brænder som Troja og chilipeber, og det vokser og funkler, en stjerne af lede, af hadefuldt had, glansfuldt som vaseline og cerebrale væsker. Hun hader ham for hans handlinger og hviskende ord, der bredte sig som svampemycelium i en bærende konstruktion, som et egetræs skygge på en børneværelsesvæg.” A. Silvestris tyvende udgivelse er på mange måder typisk for hans forfatterskab, da han gennem sin skrivning har afsøgt mange forskellige genrer og udtryk, heriblandt sms-noveller, billedromaner og kortprosa, og denne udforskning gør sig også gældende her. Samtidig er samlingens ti noveller noget helt nyt og anderledes, hvor flere af fortællingerne går stik imod gængse fortælleregler. Alligevel er de ti noveller forbundet gennem stemninger og enkeltord, der går som spøgelser gennem samlingen. I novellerne følger vi et folkeslag, der slår sig ned for foden af tre vulkaner, og vokser op sammen med dem. En døende kunstner får lov til at træffe et sidste valg. En fuld mand famler sig vej hjem under et skybrud. Fortællingerne i Tanker om at flygte blinker til hinanden på tværs af siderne, løber gennem korridorer i tid og rum og binder sløjfer, hvor trådene mødes. De ti noveller handler om bygningers og menneskers arkitektur, om længsel og håb. Men også om det absurde, der gemmer sig bag det velkendte. De små huller i virkelighedens forhæng. Tanker om at flygte er en indbyrdes dialog mellem fortællingerne og læseren, identiske ideer præsenteret på forskellige måder og koncepter, der på overfladen ligner hinanden, men i deres struktur er det modsatte. Netop blandingen af genrer og en særlig skrivestil er Silvestris vartegn, som ofte understreges af anmeldere og læsere.Om forfatteren: A. Silvestri (f. 1977) er født og opvokset på Lolland og bor nu i København. Han er femdobbelt vinder af Niels Klim-prisen og vinder af Årets Danske Horrorudgivelse 2021. Tanker om at flygte er hans tyvende udgivelse.

  • af CATRIONA WARD
    243,95 kr.

    MAN KAN IKKE UNDSLIPPE ØRKENEN. MAN KAN IKKE UNDSLIPPE SUNDIAL. ”SUNDIAL” er en gribende roman om de hemmeligheder, vi begraver for dem, vi elsker allermest. Det er en psykologisk thriller fortalt af to upålidelige fortællere med så mange plottwists, at du sidder på det yderste af stolen og venter på at mysteriet bliver opklaret. Det eneste Rob ønskede var et normalt liv. Hun fik det også næsten: en mand, to børn og et dejligt hus i forstæderne. Men Rob er bekymret for døtrene, navnlig sin ældste datter, Callie, som samler på små knogler og hvisker til sine fantasivenner. Rob ser et mørke i Callie, som minder hende om den familie, hun forlod. Hun beslutter at tage Callie med tilbage til barndomshjemmet, til Sundial, langt ude i Mojaveørkenen. Dér skal hun træffe et frygteligt valg. Callie er bange for sin mor. Rob er begyndt at se så mærkeligt på hende. At fortælle hende hemmeligheder fra fortiden, som både skræmmer og opløfter. Callie begynder at spekulere på hvor galt det kan gå … Mor og datter begiver sig ud på en mørk ørkenrejse til fortiden i håbet om at redde deres fremtid. ”Hvis du er thrillerfan, krimifan eller horrorfan SKAL DU LÆSE DEN HER. Ægte skræmmende!” – Stephen King CATRIONA WARD er født i Washington, D.C., og voksede op i USA, Kenya, Madagaskar, Yemen og Marokko. Catriona vandt August Derleth-prisen for bedste horror-roman i 2016 for sin debut, Rawblood, og igen i 2018 for Little Eve, hvilket gjorde hende til den første kvinde, der fik prisen to gange. Little Eve vandt også den ansete Shirley Jackson Award for bedste roman og var på The Guardians liste over bedste bøger i 2018. Last House on Needless Street (udkommer på dansk i 2023) blev fremhævet i Richard & Judy Book Club, kom på bestsellerlisten i The Times og på Kindle, blev årets thriller i både The Times og The Observer og vandt August Derleth-prisen for bedste horror-roman i 2022. Sundial var bl.a. på Apple Books liste over ”Best Books of 2022” og toppede Kindle listerne i flere lande.Pressen og kollegerne skrev: ”En psykologisk thriller af højeste kvalitet, absolut på niveau med de fleste litterære romaner.” – The Times ”Du godeste, hvor Sundial kulegraver de psykologiske dybder og fælder i et toksisk forhold. Bogen er en fremragende blanding af spænding, chok og ildevarslende stemning. Det er en vild, grotesk gotisk familiesaga, der ikke minder om noget andet og er umulig at glemme.” – Paul Tremblay, forfatter (A Head Full of Ghosts og The Pallbearers' Club)

  • af Ewan Morrison
    206,95 kr.

    ”MENNESKER KAN OVERLEVE I CIRKA FYRRE DAGE UDEN MAD, CIRKA TRE DAGE UDEN VAND, CIRKA OTTE MINUTTER UDEN LUFT, MEN IKKE SÅ MEGET SOM ÉT SEKUND UDEN HÅB. DET LÆRTE VI AF VORES FAR. HAN SAGDE, AT VI SKULLE VÆRE FORBEREDT PÅ DET, DER VILLE SKE. HAN SAGDE, AT DET VAR BEDRE AT VÆRE TI ÅR FOR TIDLIGT PÅ DEN END ET MINUT FOR SENT. DET VAR DERFOR, HAN GJORDE, SOM HAN GJORDE DEN MORGEN.” Således indleder skotske Ewan Morrison sin seneste roman, ”Sådan Overlever Man Alt”, en teenagepiges overlevelsesguide til at navigere gennem livet under en ny, endnu mere dødbringende pandemi, skrevet fra et hemmeligt gemmested. Vil hun overleve det totale kollaps af alt det, hun troede, hun vidste, og kan hun redde sin familie - og sin forstand? Med en ultimativt dødbringende pandemi og en aldeles dysfunktionel familierelation, med en far der tror på verdens undergang og en mor, der demonstrativt gør det modsatte, samt hvad der i øvrigt naturligt strømmer igennem krop og sind på en 16-årig pige, er dette både en dystopisk lockdown-fortælling og et varmt portræt af en sarkastisk teenager, hvor det lykkes Ewan Morrison at skildre samtlige af romanens karakterer troværdigt. Læseren overbevises om de mange præmisser folk lever under og præsenteres for gennem romanen: Detaljerede lister af forberedelser til et liv i et afsides overlevelsesrum. Forskellige skadelige dynamikker, der opstår, når snigende angst, sindssyge, paranoia og depression får overtaget i et liv i isolation. Men også en overbevisende portrættering af følelsesregistre hos en intelligent teenagepige, hvis ironi og tørre humor gør romanen særegent morsom. Derfor appellerer bogen utrolig bredt – til alle med interesse i familie-dynamikker, Teenage-angst og psykologi, og hvordan vi alle reagerer forskelligt, når pandemien rammer. ”How to Survive Everything” var longlisted til McIlvanney Award og shortlisted til Bookmark Festival Book of the Year i 2021 og har fået positiv modtagelse i både pressen og blandt forfatter-kolleger. Tidligere har Ewan Morrison vundet Saltire Society Scottish Fiction Book of the Year i 2019 (for “Nina X”) ligesom han har vundet Book of the Year Fiction Prize i 2013 og Glenfiddich Scottish Writer of the Year i 2012. "Sådan Overlever Man Alt” er oversat til dansk af Rasmus Hastrup, der er kendt for sine anmelderroste oversættelser af Paul Auster, Siri Hustvedt, John Irving, Ernest Hemingway, George Orwells samt Screaming Books’ egen Daisy Johnson.

  • af Steinar Bragi
    248,95 kr.

    STEINAR BRAGIS ROMAN FORSTYRRELSEN ER EN FASCINERENDE OG SVIMLENDE BIZAR REJSE I TID OG RUMSom i Bragis tre tidligere udgivelser på dansk – kortprosasamlingen Udveje (2011) og romanerne Højlandet (2015) og Kata (2018) – er tingene ikke altid, som man tror. Langt fra. Vi bliver ved med at prøve at regne ud, hvordan det hænger sammen, prøver at gætte, hvad der venter om hjørnet, i mørket, lige uden for vores synsfelt, men Bragi holder af at lege med og vende vrangen ud på vores forventninger. Virkeligheden er ofte et relativt begreb, og hvad enten han skriver om islandske ødemarker, hævntørst eller kunstig intelligens, fremmaner han skævvredne, parallelforskudte, syrede universer. Bøgerne rummer en konstant stemning af, at der er noget galt; vi ved blot ikke hvad. Sære strømme venter under overfladen, klar til at føre os ned i smukke og hæslige og bizarre mareridtsverdener. Det er mystisk og uhyggeligt og opløftende på én gang. Steinar Bragis bøger er læseoplevelser langt ud over det sædvanlige, og Forstyrrelsen er absolut ingen undtagelse. Forstyrrelsen foregår i år 2034. Verden har spaltet sig i to forskellige dimensioner, som kun har berøring med hinanden i et lille område i centrum af Reykjavik, Forstyrrelsen. En mur omgiver området, og kun specialtrænede videnskabsfolk og soldater, såkaldte agenter, bliver sendt derind. En af dem er psykologen Halla, som har specialiseret sig i rumvæsener og sekter, og som i privatlivet har brændt alle broer bag sig. Hendes opgave er at finde agenten F, der har sendt et gådefuldt nødråb fra sig, inden hun forsvandt sporløst. "Hvordan beskriver man det, der sker, når et menneske bevæger sig fra én verden over i anden, og der ikke er nogen vej tilbage?" har Bragi selv udtalt om romanen, som også behandler emner som menneskelig bevidsthed, kunstig intelligens og videnskabelig etik.Steinar Bragi har senest udgivet en novellesamling, som blev indstillet til Den Islandske Litteraturpris. Han blev indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris for romanen Kvinder – og nu igen i år med netop Forstyrrelsen - og hans bøger er udkommet på over tyve sprog.Forstyrrelsen er oversat af Rolf Stavnem, som oversætter skønlitteratur fra islandsk, norrønt, svensk, norsk, nynorsk og engelsk. Rolf har en Ph.d. i nordisk litteratur fra Københavns Universitet.

  • af Rasmus Hastrup
    206,95 kr.

    RASMUS HASTRUPS FJERDE BOG UR SPRÆNGER RAMMERNE. BOGEN ER PÅ ÉN GANG EN SUBTIL KOMMENTAR TIL MÅDEN, VI BEHANDLER PLANETEN PÅ OG EN FANTASTISK REJSE GENNEM TID & RUM. DE MANGE FORTÆLLERSTEMMER YTRER SIG I ET POETISK OG NYSKABENDE BILLEDSPROG OG DANNER TILSAMMEN EN BJERGTAGENDE FOS AF MEDRIVENDE PROSA. UR ER ET VILDT OG GRIBENDE EKSEMPEL PÅ, HVAD LITTERATUR KAN, NÅR STORE TANKER KOMMER TIL UDTRYK I ET SPROG, HVIS MULIGHEDER UDNYTTES MAKSIMALT. På en borg i det sydlige Tyskland i år 1355 sidder en flok skriftkloge og fremstiller et verdenskort. Et på alle måder usædvanligt projekt, som skal vise sig at få vidtrækkende konsekvenser for fremtiden. Et andet sted, i en anden tid skriver maleren Fritz Syberg breve. Han funderer over rejser, grænser, tid og rum – og over om kunsten kan redde verden. Men når brevene frem? Et yngre par skal besøge nogle venner i et villakvarter, men farer vild. Hvorfor er det så svært at finde vej i Bærkvarteret? En frygtelig hændelse rammer København i 1791. Denne hændelse har forskellige efterspil for tre mænd i byen. Men det helt store spørgsmål er, om man kan forhindre katastrofen – efter at den er sket? En ung kvinde glemmer sin taske i toget. Tasken indeholder et manuskript, hun arbejder på, et manuskript som måske kan få folk til at indse sandheden om verdens tilstand. Hvem er hun, og hvor kommer hun fra? En fremmed båd ankommer til en boplads ved kysten. Vi befinder os i bronzealderen. Hvem er manden om bord, og hvad er hans ærinde? En medarbejder i Biospheric Global Organics har sidste arbejdsdag. Han har dog lige et projekt sammen med en kollega, der skal være færdigt inden fyraften. Hvad ved de egentlig om kortet fra Tyskland? UR er en hybrid. Bogen har genrebetegnelsen ”En historie” – den kunne ligne en novellesamling, men er næsten en roman. Det er en kalejdoskopisk fortælling om menneskelig kreativitet og grådighed, en mosaik af forskelligartede, men dog sammenhængende kapitler på tværs af tidsaldre og steder. Det er en kompleks historie, hvor vi fra bronzealder til fremtid møder vi mennesker, som på hver sin måde forsøger at forhindre verdens undergang, en udvikling sat i gang af det mystiske verdenskort. På mange måder er UR en naturlig forlængelse af Rasmus Hastrups tre foregående bøger – Liv (2016), De ting der sker (2018) og Væk (2020) – forstået på den måde, at bogen rummer mange af de samme stemninger, de samme absurde situationer og de samme skildringer af en virkelighed, der kunne være den, vi opholder os i her og nu, bare parallelforskudt og skævvredet. Hvis litteraturen generelt kan siges at spejle verden, får UR os til at stille spørgsmålet: Kan vi stole på spejlet? Vil vi det?

  • af Daisy Johnson
    206,95 kr.

    DAISY JOHNSONS DEBUTROMAN VENDER KLASSISK MYTOLOGI PÅ HOVEDET OG AFSØGER SKJULTE KROGE AF BÅDE LANDSKABET OG MENNESKESINDET...! Daisy Johnsons debutroman – den Man Booker Pris-nominerede ”Under Overfladen” – er flere ting på én gang. Bogen opfinder ord, genfortæller og revitaliserer en gammel myte samt ituriver kronologi. Ved hjælp af et billedligt og poetisk sprog, ophæves grænsen mellem nyt og gammelt. Bogen er på den måde både chokerende, hjemsøgende og smuk. Hovedkaraktererne i bogen er Gretel og Sarah; den førstnævnte er datteren, der som 16-årig bliver forladt af moderen, Sarah, og siden har været på jagt efter hende. Selvom Gretel har forsøgt at begrave barndomsminderne, fortsætter hun med sin søgen ved bl.a. at ringe til hospitaler og lighuse hver gang der er uidentificerede lig. Efter at have ledt flere steder beslutter Gretel sig for at kontakte sin barndomsven Marcus, som måske kan lede hende til moderen. Her starter endnu en vigtig historie i bogen – Marcus’ hemmeligheder om bortadoption og transkønnethed afsløres af hans forældre, Roger og Laura, og styk for styk sammensættes et komplekst narrativ mellem Marcus, Gretel og i særdeleshed moderen, Sarah, og trådene, der binder karaktererne sammen, bliver mere og mere tydelige. Dystopiske tilstande åbenbares, traumer genåbnes mens andre tråde synes at forsvinde og kan kun anes i Sarahs tiltagende demens. Bogen udvikler sig således fra at være en hjemsøgende horror-historie, til et forskruet eventyr for nærmest at ende som en græsk tragedie med et moderne tvist. En bedrift i sig selv – men fordi sproget og fortælleteknikkerne er så enestående, fremstår bogen i sin helhed unik og nyskabende. Bogen er udkommet i knapt 20 forskellige lande nu og er blevet lovprist af en samlet udenlandsk presse, da den blev udgivet i England i 2018. Udover at være nomineret til Man Booker Prisen, så blev bogen ligeledes nomineret til Desmond Elliot prisen og blev endda Book of the Year hos bl.a. Entertainment Weekly, News Statesman, Guardian og Lithub. ”Under Overfladen” er oversat til dansk af Rasmus Hastrup, der er kendt for sine anmelderroste oversættelser af Paul Auster, Siri Hustvedt, Ernest Hemingway og John Irving og senest nyoversættelsen af George Orwells hovedværk 1984.

  • - En assyrisk roman
    af Mogens Trolle Larsen
    248,95 kr.

    681 fvt: varselseksperten Damqi bliver fanget i et komplot, der vil få vidtrækkende konsekvenser for hele det assyriske imperiums skæbne, og som fører ham ind i det kolossale kongepalads i hovedstaden Nineve, hvor en brutal magtkamp ender med mordet på kong Sankerib. Historien er baseret på virkelige hændelser, der er beskrevet i originale tekster skrevet med kileskrift for godt 2.500 år siden. Med et stort og komplekst persongalleri fører den verdensberømte danske assyriolog Mogens Trolle Larsen os på overbevisende måde ind i en svunden verdens politiske og personlige konflikter og giver et fascinerende billede af en tankeverden, hvor præster, ofringer, varsler og gudedyrkelse var integrerede dele af folks liv. Damqi er en gedigen spændingsroman, der giver et unikt indblik i en svunden verden.

  • - Nye arabiske stemmer
    af Jan Pet Khorto, Anders Hastrup, Rana Zeid, mfl.
    165,95 kr.

    I efteråret 2017 tog Screaming Books initiativ til at lave en dansk/arabisk antologi hvor nye arabiske forfattere, der har måttet forlade deres hjemlande, sætter ord på den tilstand af eksil, de befinder sig i. Forfatterne, ti mænd og ti kvinder, hvoraf størstedelen er fra Syrien, opholder sig nu altovervejende i Europa. Nogle af forfatterne har før været udgivet på dansk i antologien En Ny Dags Klarhed – Unge Arabiske Stemmer (Forlaget Per Kofod 2012), og som i den udgivelse har vi også her benyttet den syriske forfatter Khaled Khalifa til udvælgelsen af teksterne.Da teksterne lå klar, havde jeg først en idé om, at de skulle inddeles i et før og et efter, at teksterne om hjemlandet og krigen skulle komme først, efterfulgt af de tekster, der detaljeret beskriver den farefulde færd over Middelhavet, hvorefter jeg ville afslutte bogen med de tekster, der handler om livet i Europa. Det blev imidlertid klart for mig, at en sådan opdeling ikke ville yde teksterne retfærdighed. En både kronologisk og rumlig skelnen mellem et før og et efter, et her og et der ender med at reducere teksterne i et velmenende forsøg på det modsatte. Mustafa Haid refererer til monstret Cookie i børneprogrammet Sesame Street i bogens titelhistorie, hvor et barn erkender, at der altid bliver til her, når man er i det.“Flygtningecentrene, særligt det på Samsø, åbnede på ny de lukkede rum” skriver Lilas Hatahet og opsummerer på en måde præmissen for hele bogen: den kan både læses som en række vidnesbyrd fra et øjeblik i historien og som mere overordnede refleksioner over, hvad det vil sige at opholde sig i et ingenmandsland, et rum, hvor både her og der udviskes. Mustafa Al Jaradi, Hazem Saimouah og Naguib Mazloum giver detaljerede beskrivelser af flugten over Middelhavet mod fjerne, sikre kyster, mens Rahim Hesawi, Rima Bali og Odai Al Zoubi skildrer mødet med de europæiske asylsystemer. Forholdet mellem Aleppo og Ålborg belyses i Nader Alkasems minimale poesi, mens Zaher Omareen, der tidligere er udgivet på dansk under pseudonymet Aram Tahhan, åbner bogen med et tilbageblik på barndomsbyen Hama i Syrien, den by, hvor Assad regimet i 1982 slog hårdhændet ned og massakrerede tusindvis af oprørere. Historien om hvordan knogler bliver gravet op af børnene i hemmelighed på de øde tomter, der før var boligkvarterer, fortæller hvordan byen, og hele Syrien, hviler på en fælles undertrykt tavshed, der udfordres af barndommens leg og riter. Historien rummer kimen til en forståelse af det syriske voldsapparat, der i generationer har holdt befolkningen fast i et jerngreb og siden 2011 har tvunget millioner på flugt. I Ahmad Bashas Tilbage til Aleppo sidder en gruppe mænd og fortæller historier fra det Aleppo, der gradvist opløses i krig, indtil gruppen også selv opløses og skilles ved en korsvej i Makedonien, hvor hver mand går mod hver sin destination med hver sin historie.Der er ingen slutning, kun en åbning, en vej gennem ukendt terræn, hvor historien både skrives og forstås i et kort øjeblik. Denne bog holder fast i det øjeblik med historier fra de nærområder sproget skaber, afgrænsede og alligevel grænseløse rum, hvor vi for en stund kan stoppe op og høre efter og dermed komme nærmere hinanden.Anders Hastrup