De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger udgivet af Hans Reitzels Forlag

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Jesper Ryberg
    198,95 - 213,95 kr.

    Etiske problemstillinger er allestedsnærværende i den offentlige debat, hvor spørgsmål om bl.a. kriminalitet, kloning og gensplejsning ofte er på dagsordenen. Men etik er samtidig en forskningsdisciplin, der rækker ud over den almene debat og behandler spørgsmålene mere stringent og systemtisk. Anvendt etik er en forskningsdisciplin i kraftig vækst, og denne bog giver en indføring i de mest centrale dimensioner.

  • - Introduktion til pædagogens grundfaglighed
    af Marina Stannov, Hanne Hauer, Kirsten Krøigaard, mfl.
    568,95 - 718,95 kr.

    Denne bog giver en grundig og mangfoldig introduktion til centrale pædagogiske tematikker og giver pædagogstuderende mulighed for at gå på opdagelse i de mange vigtige forhold og spændende spørgsmål, som udgør det pædagogiske arbejdsområde.Udgivelsen giver et inspirerende, kvalificerende og diskuterende afsæt for studierne på pædagoguddannelsen.Det store hold af forfattere, der bidrager til denne udgivelse, har alle fingeren på den pædagogiske puls. Nogle har deres daglige gang på landets pædagoguddannelser, hvor de underviser, udvikler og forsker, nogle er forskere på landets universiteter, og en håndfuld er konsulenter i forskellige pædagogiske sammenhænge.Udgivelsen henvender sig særligt til studerende på første studieår af pædagoguddannelsen – grundfagligheden, men den kan bruges under hele uddannelsen. Bogen kan desuden fungere som opslagsværk og er generelt interessant for alle med bred interesse for pædagogik.

  • af Susan Hart
    638,95 kr.

    Kassette der indeholder Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3. Bøgerne kan også købes enkeltvis.Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3 følger en progressiv beskrivelse af de samme fem menneskeskæbner, fra de bliver født, til de når ind i voksenalderen, men bøgerne kan også læses enkeltvis.På bøgernes hjemmeside ligger videoklip, der illustrerer centrale psykologiske begreber: Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2 og Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Makro- og mikroregulering beskriver de små usynlige samspilsprocesser, hvor forældre og spædbarn sekund for sekund synkroniserer sig med hinanden. Forbindelsen mellem på den ene side barnets medfødte forudsætninger og temperament og på den anden side makro- og mikroreguleringsprocesserne danner allerede inden 1-årsalderen det tilknytningsmønster, der bliver bestemmende for dets senere udvikling.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2, Fra tilknytning til mentalisering fokuserer på barnets dannelse af tilknytningsmønster, som er grundlagt gennem makro- og mikroreguleringsprocesserne. Barnet konstruerer indre billeder af sig selv gennem hverdagens interaktioner. Disse indre billeder eller repræsentationer har stor betydning for, hvordan det indgår i sociale relationer senere i livet og skaber fundamentet for senere at kunne udvikle mentaliseringsevne.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3, De neuroaffektive kompasser beskriver et navigationsredskab til støtte for menneskets personlighedsmodning, uanset alder, og behandler de udfordringer, barnet stilles over for i løbet af hjernens modning - så det udvikler sig fra at være en sansende til en følende og til sidst til en mentaliserende person. Bogen har fokus på, hvordan unge kan drage fordel af støtte til udvikling af psykiske selvreguleringskompetencer, forudsat de mødes i deres nærmeste emotionelle udviklingszone. Kompasserne giver et overblik over, hvordan udviklingen ideelt set bør foregå, men illustrerer også, hvor let børn kan slås ud af kurs på deres udviklingsvej.Susan Hart er psykolog, specialist og supervisor i børnepsykologi og i psykoterapi. Med baggrund i familiebehandling og børnepsykiatri arbejder Susan som selvstændig psykolog. I sin omfattende kursus- og foredragsvirksomhed formidler og udvikler hun den neuroaffektive tænkning med afsæt i den nyere hjerneforskning.

  • - Samtaler i pædagogisk arbejde
    af Susanne Idun Mørch
    163,95 - 298,95 kr.

    Forfatteren fokuserer på den professionelle samtale og pædagogens særlige rolle og position heri. Bogen relaterer sig til pædagogers hverdagspraksis både på teoretisk og praktisk niveau. Pointen er, at samtaler i det pædagogiske arbejde aldrig må blive rutineprægede og lette, men til stadighed må involvere pædagogens samlede opmærksomhedsfelt. Pædagogen må oparbejde kulturel opmærksomhed på og bevidsthed om kommunikationskultur.

  • - Science, technology, society
    af Peter Lauritsen, Claus Bossen, Casper Bruun Jensen, mfl.
    189,95 kr.

    Science Technology Society-studier (STS) forsøger at afdække og beskrive de ofte meget brogede relationer mellem mennesker, ting, videnskab, teknologi og organisation. Der er tale om en forholdsvis ny videnskabelig strømning, der går på tværs af en række traditionelle skillelinjer. Fællesnævneren er, at der ikke sættes skarpe skel mellem videnskab, teknologi og samfund. STS-studier bliver således mere og mere aktuelle i en tid, hvor blandt andet it, bioteknologi og nye organisationsformer ændrer vores måde at opfatte verden på.Introduktion til STS er den første danske grundbog om dette nye felt. Bogen giver en pædagogisk introduktion til STS-studier og den forskelligartede og ofte vanskelige primærlitteratur, der kendetegner feltet. Forfatterne præsenterer blandt andet socialkonstruktivistiske tilgange til videnskab og teknologi, gennemgår aktør-netværksteori og beskriver etnometodologiske, feministiske og posthumanistiske perspektiver på STS-studier.Introduktion til STS henvender sig til undervisere og studerende inden for en bred vifte af fag - fra ingeniør- og sundhedsuddannelserne over sociologi og samfundsfag til filosofi, psykologi og kulturstudierne på universitetet.

  • af Stina Rosted
    108,95 kr.

    Hvordan kan vi med vores kommunikation opnå det, vi ønsker?Ny bog til ledere og medarbejdere, der ønsker at forbedre deres evne til at skabe samtale med sigte. Den vil kunne benyttes af mange faggrupper, der arbejder med mennesker, og vil kunne indgå i undervisningen på sociale højskoler og forvaltningshøjskoler, i uddannelsen af social- og sundhedsassistenter samt i de pædagogiske uddannelser.I et enkelt og praksisnært sprog beskriver forfatteren de grundlæggende principper for hensigtsmæssig kommunikation. Med udgangspunkt i mange eksempler gennemgås metoder til bl.a. aktiv lytning, assertiv kommunikation, konflikthåndtering og mediation. Bogen beskæftiger sig også med, hvilke faktorer der spiller ind i vores kommunikation, fx vores kropssprog, relationstyper og referencerammer. Der gives anvisninger på, hvordan vi kan styre effektivt igennem en situation, der er ved at udvikle sig til en konflikt, og hvordan vi bedst giver konstruktiv feedback til hinanden. Forfatteren giver også sit bud på kommunikationens ABC.STINA ROSTED er uddannet cand.pæd. i dansk med speciale i sprog, kommunikation og samarbejdsrelationer. Hun er ligeledes uddannet mediator og holder foredrag og kurser i kommunikation og konfliktløsning.

  • - En grundbog
    af Peter Dalsgaard, Kristina Kepinska Jakobsen, Bjarke Overgaard, mfl.
    318,95 - 485,95 kr.

    Politipsykologi er en grundbog i psykologi rettet mod politiuddannelsen. Psykologi spiller en vigtig rolle i politiets arbejde. Dels møder politiet i det daglige arbejde ofte sociale og psykologiske problemer, hvor viden om psykologi er afgørende. Dels er der stadig større fokus på de problemer, som politibetjente pådrager sig som følge af et psykisk hårdt arbejdsmiljø.Bogen har et dobbelt ærinde. For det første gives der grundlæggende indsigt i psykologiske emner som arv og miljø, udviklings- og personlighedspsykologi, gruppepsykologi, organisationspsykologi og psykiske lidelser. For det andet fokuseres der på en række emner, som er afgørende for det politimæssige arbejde, f.eks. konfliktløsning, mental forberedelse til risikofyldt arbejde, håndtering af stress og traumer, vidne- og afhøringspsykologi og trafikpsykologi.Bogen er bygget op omkring en lang række praktiske eksempler fra det politimæssige arbejde.BJARNE FRØSLEE IBSEN er cand.psych. og ph.d. Han er chefpsykolog i Rigspolitiet og leder af Rigspolitiets Psykologtjeneste.PELLE NIGARD er cand.psych., fagleder i psykologi og underviser på Politiskolen.TINE GREINER er cand.psych. Arbejdede 2002-2007 som fagkoordinator og underviser på Politiskolen. Fra 2007 adjunkt på Sygepleje- og Radiografskolen, Herlev.JOHNNY HOLST er forhenværende vicepolitiinspektør og afdelingsleder for Politiskolens grunduddannelse indtil 2007.

  • - Læring i og af praksis
    af Jytte Vinther Andersen, Helle Plauborg & Martin Bayer
    143,95 - 229,50 kr.

    I Aktionslæring -læring i og af praksis præsenteres en metode, der har til formål at imødekomme den komplekse udfordring, det er at tilrettelægge læreprocesser for andre.Aktionslæring drejer sig om at udvikle undervisningen ved løbende at eksperimentere med, observere og reflektere over konkrete undervisningssituationer. Udgangspunktet er, at teamet i fællesskab udforsker undervisningen: Hvordan udspiller den sig? Hvorfor udspiller den sig, som den gør? Hvordan kan den udvikles? Omdrejningspunktet i aktionslæring er at skabe praksisnær viden om og erfaring med udvikling af undervisning.Bogen indeholder en beskrivelse af, hvordan aktionslæringsforløb kan afvikles, og en præsentation af læreres erfaringer med iværksættelse af aktionslæringsforløb. Tanken er at give læseren et nuanceret indblik i, hvad det er, aktionslæring kan, og hvad den ikke kan.Bogen er tænkt som en brugsbog for praktikere og andre, der er interesserede i at skabe læring i og videnbasering af pædagogisk praksis. Bogen henvender sig derfor til lærere, undervisere på læreruddannelsen og på professionshøjskolerne, lærerstuderende, pædagogiske konsulenter og andre med interesse for udvikling af pædagogisk praksis.Helle Plauborg er uddannet lærer og cand.mag. i pædagogik og socialvidenskab. Hun er ansat i KLEO, CVU København og Nordsjælland. Jytte Vinther Andersen er ligeledes læreruddannet; hun arbejder som udviklingskonsulent i KLEO.  Martin Bayer er mag.art. i pædagogik, Ph.d. og lektor og institutleder ved Institut for Curriculumforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Århus Universitet.

  • - Tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern, Schore og Fonagy
    af Susan Hart & Rikke Schwartz
    213,95 kr.

    Fra interaktion til relation præsenterer Susan Hart og Rikke Schwartz fem tænkere, som på hver deres måde har bidraget til at udvikle tilknytningsteorien: Donald W. Winnicott, som foregreb væsentlige dele af tilknytningsteorien, idet han undersøgte, hvordan forældrenes omsorg bidrager til at skabe et rum, hvor barnet kan realisere sit potentiale og udvikle sig; John Bowlby, tilknytningsteoriens egentlige grundlægger, som viste, hvordan tilknytningsrelationer mellem børn og omsorgspersoner er af afgørende betydning for udviklingen af barnets personlighed; Daniel N. Stern, som har videreudviklet tilknytningsteorien, især gennem studier af den tidlige interaktion mellem spædbørn og mødre; Allan N. Schore, som har bygget bro mellem tilknytningsteori og neurovidenskab og vist, hvordan udviklingen af barnets hjernestrukturer afhænger af dets erfaringer med tilknytning; Peter Fonagy, som har forenet psykoanalyse, tilknytningsteori og neurobiologi i en teori om mentalisering – evnen til at forstå sammenhængen mellem adfærd og mentale tilstande, både hos en selv og andre.Bogen er en præsentation af fem teoribygninger, men samtidig en mere generel introduktion til tilknytningsteorien, som i dag spiller en afgørende rolle for forståelsen af børns udvikling og især betydningen af tidlige omsorgsrelationer.SUSAN HART er cand.psych. og har arbejdet som behandler, underviser og supervisor i en række sammenhænge. Hun har været en af de første i Danmark til at beskæftige sig med neuroaffektiv udviklingspsykologi. Tidligere har hun udgivet bøgerne Hjerne, samhørighed, personlighed og Betydningen af samhørighed på Hans Reitzels Forlag.RIKKE SCHWARTZ er cand.psych., supervisor og specialist i børnepsykologi. Hun har i en længere årrække arbejdet i psykiatrien og desuden fungeret som faglig konsulent i forbindelse med børnefjernelsessager. De seneste år har hun været privatpraktiserende psykolog.

  • - En introduktion
    af Svend Brinkmann
    173,95 kr.

    JOHN DEWEY – EN FARLIG MAND?! En gruppe konservative videnskabmænd placerede for nylig i et amerikansk tidsskrift John Deweys hovedværk fra 1916, Democracy and Education, på 5. pladsen på deres liste over verdens farligste bøger fra det 19. og 20. århundrede - midt mellem Kinsey-rapporten om amerikanernes seksualvaner og Karl Marx’ Kapitalen! Den amerikanske filosof, pædagog og samfundskritiker m.m. John Dewey (1859-1952) er en af USA’s mest anerkendte og indflydelsesrige tænkere gennem tiderne. Han tilhørte den filosofiske retning pragmatismen, som han også var med til at grundlægge. Samtidig var han hele sit liv ivrigt engageret i sin omverden også på det konkrete plan. Internationalt har John Dewey fået en vældig renæssance i de senere år. Her i landet kender vi ham dog især som pædagogisk tænker, og hans ideer om, at praktisk problemløsning og teoretisk indlæring bør gå hånd og hånd i undervisningen, har inspireret den danske skoletænkning i en sådan grad, at man undertiden har kaldt Danmark for Deweys andet fædreland. Men også hans tanker inden for andre områder er værd at stifte bekendtskab med for en dansk læser. Dewey selv kan imidlertid være svær at læse, da han gennem sit næsten hundrede år lange liv beskæftigede sig med en mangfoldighed af emner (hans samlede værker fylder 37 bind), og desuden ofte ændrede terminologi. I denne introduktion til hans liv og virke viser Svend Brinkmann, hvordan der ikke desto mindre går en rød tråd gennem hele Deweys værk. Bogen giver en indføring i Deweys idéverden og præsenterer en samlet fortolkning af Deweys tænkning, og i bogens fire hovedkapitler introduceres læseren til hans tanker om hhv. filosofi, psykologi, etik og pædagogik. Desuden gives et rids af Deweys liv og intellektuelle udvikling og hans placering i sin samtid. Svend Brinkmann (f. 1975) er BA i filosofi, cand.psych. og ph.d.-stipendiat ved Psykologisk Institut ved Århus Universitet.

  • - Sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren
    af Nanna Mik-Meyer & Kaspar Villadsen
    163,95 kr.

    "Perfekt som undervisningsbog i omsorgsuddannelsernes teori."Martin HjelmborgMagtens former. Sociologisk teori og statens møde med borgeren er en lærebog som præsenterer seks forskellige teoretiske perspektiver appliceret på forskellige områder inden for det praksisfelt man kunne kalde statens møde med borgeren.De seks teoretiske perspektiver er: genealogisk analyse, feltanalyse, systemteoretisk analyse, diskursanalyse, interaktionistiskanalyse og institutionel analyse. Fokus er på en række teorier/ teoretikere som i disse år  er særligt anvendt blandt studerende og forskere, der beskæftiger sig med socialt arbejde og det menneskebehandlende område. Hvert perspektiv præsenteres med en kort biografisk introduktion til den centrale teoretiker, en gennemgang af de teoretiske hovedbegreber, som er relevante for analysen af  statens møde med borgeren.Bogens formål er dobbelt: dels skal analyserne tydeliggøre, hvordan analyser af konkret praksis tager sig meget forskelligt ud afhængigt af den valgte teori, dels skal bogen introducere til vigtige teoretikere set i lyset af bogens genstandfelt: statens møde med borgeren.Bogen henvender sig til studerende og praktikere inden for det menneskebehandlende arbejde.Nanna Mik-Meyer, der er cand.scient. i antropologi og ph.d. i sociologi fra Københavns Universitet., er ansat som forsker ved SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Kaspar Villadsen er ph.d. i sociologi  fra Københavns Universitet. Han er lektor på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, CBS.

  • - Sociologien om det elementære livs sociale former
    af Søren Kristiansen & Michael Hviid Jacobsen
    158,95 kr.

    Til rækken af indføringer i sociologiske forfatterskaber fra Hans Reitzels Forlag (som bl.a. tæller bøger om Émile Durkheim, Jürgen Habermas, Niklas Luhmann og Max Weber) føjes nu en introduktion til den canadisk-amerikanske sociolog og socialpsykolog Erving Goffman (1922-1982). Goffmans studieobjekt var menneskers almindelige omgang med hinanden, navnlig på offentlige steder. Med sit store forfatterskab blev han en af 1900-tallets betydeligste sociologiske betragtere af moderne hverdagsliv, og hans observationer om sociale spil og ritualer har gjort ham kendt – også uden for samfundsforskernes rækker.   Bogen er skrevet af to adjunkter ved Aalborg Universitet, Michael Hviid Jacobsen og Søren Kristiansen. Den giver et billede af Goffmans sammensatte personlighed, hans inspirationskilder og hans arvtagere. Bogen rummer desuden en gennemgang af Goffmans hovedværker samt en kritisk stillingtagen til hans metode. Sidst der blev udgivet en bog om Erving Goffman, skrevet af danskere, var i 1975.  Den foreliggende bog er blevet til i samarbejde med Nils Mortensen, lektor i sociologi ved Aarhus Universitet.  Michael Hviid Jacobsen kan træffes på 96 35 81 20 eller mhj@socsci.auc.dk. Søren Kristiansen kan træffes på 96 35 81 40 eller ginnerup@socsci.auc.dk.

  • - Når skam fører til sjælemord
    af Lars J. Sørensen
    238,95 kr.

    Skam er knyttet til selvet og vedrører den enkeltes selvforståelse, som er opstået som ens egen, yderst personlige udgave af en subtil neuroaffektiv interaktion, skabt af kærligheden til livet og samspillet med forældrene. Vi har en medfødt skam i form af følsomme sansninger af verden, der beskytter vores inderste sårbarhed og registrerer enhver form for forkerthed. Skam hører således lige så meget hjemme i nervesystemets og kroppens beredskab som i personens sociale forståelse. Bliver der taget ordentligt vare på denne følsomhed, er den med til at skabe vores menneskelighed. Skam opstår, når man ikke bliver set, som den, man er, og når man bliver behandlet forkert og spejlet forkert tilbage. At føle sig set og føle sig mødt i sin selvforståelse er en kærlighedsbekræftelse. Alene berørtheden ved at føle sig set bringer kærlighed ind i det fælles rum, og for mange vil det tillige føles som en bekræftelse på kærlighedens eksistens. Forkrøbles vores selvforståelse, er det ifølge bogens forfatter et sjælemord, der alt for let kan føre til vold og overgreb – og i værste fald til mord eller selvmord.

  • - - for de finansielle uddannelser
    af Kenneth Hansen
    341,95 kr.

    Anvendt statistik for de finansielle uddannelser er en praksisorienteret lærebog med eksempler på brugen af statistik og statistiske begreber inden for den finansielle sektor. I denne 2. udgave er bogen opdateret, let omstrukturet og udbygget med yderligere matematiske forklaringer.Formålet med bogen er at give læseren et godt kendskab til de metoder, hvormed et datamateriale kan bearbejdes, således at der kan udledes statistisk begrundede konklusioner. Bogen har derfor fokus rettet mod de modeller og værktøjer, hvormed forskellige statistiske tests kan udføres. Hovedvægten er lagt på anvendelsen og fortolkningen af hypotesetests og andre teknikker. Lærebogen er rettet mod statistikundervisningen på finansøkonom, finansbachelor, financial controller, akademiuddannelsen i finansiel rådgivning og HD, men også de økonomiske og samfundsvidenskabelige uddannelser, hvor faget statistik indgår.Til bogen hører en hjemmeside, hvor du bl.a. kan finde bogens figurer til download, opgaver og videoer.

  • af Lone Hansen, Morten Dalbøge & Torben Rosenkilde Jensen
    431,95 kr.

    Formålet med denne lærebog er at give den studerende et grundlæggende og praksisnært indblik i følgende emneområder: indsamling, forståelse og bearbejdelse af økonomiske data og anden supplerende information om virksomheden, herunder regnskabsudarbejdelse og regnskabsforståelse udarbejdelse og anvendelse af budgetter i styringssammenhæng analyse og vurdering af alternative investeringsforslag analyse og vurdering af balancestruktur og finansieringsmuligheder.Bogen henvender sig primært til studerende på videregående uddannelser på KVU-niveau og andre, der ønsker en indføring i de centrale emneområder inden for virksomhedsanalyse og økonomistyring samt investering og finansiering.Til bogen findes supplerende materiale, hvor der er er mulighed for at downloade supplerende materialer, herunder eksempler fra bogen, opgaver og udvalgte løsningsforslag.

  • af Mary Stisen
    238,95 - 268,95 kr.

    Jura for pædagoger er skrevet til undervisningen på pædagoguddannelsen, men omhandler juridiske emner, som er relevante, hvis man arbejder med børn, unge eller voksne med særlige behov, det være sig i dag- eller døgninstitution, i beskæftigelsestilbud, på bo-enheder og lignende. Bogen indeholder mange praktiske eksempler taget fra den pædagogiske hverdag. Hensigten er at koble de juridiske regler til den pædagogiske praksis. Bogen er opbygget om følgende emner: retskilder, familieret, tværfagligt samarbejde, serviceloven i forhold til arbejdet med børn, unge og voksne med særlige behov og de erstatningsretlige regler for børn og ansatte inden for det pædagogiske felt. Mary Stisen er uddannet pædagog, socionom og cand.jur. og har arbejdet inden for alle tre områder: som socialrådgiver med familiearbejdet som sit primære felt, hun har undervist i juridiske emner ved Den Sociale Højskole i Nuuk, og hun har på pædagoguddannelsen i Slagelse undervist i samfundsfaglige emner. Hun har desuden været tilknyttet Grønlands Selvstyre i forbindelse med udarbejdelsen af et kompendium for det sociale område og i forbindelse med en socialpolitisk redegørelse.

  • af Kennet Fischer Föh, Bjarke Tinten, Anne Mette Bryde Nibe, mfl.
    588,95 - 638,95 kr.

    Erhvervsjura – for de finansielle uddannelser er målrettet de finansielle uddannelser. Den kommer omkring alle vigtige temaer inden for erhvervsjuraen og dækker emner som retskilder og retsvæsen, kreditorforfølgning, aftaleret, gældsbreve og andre fordringer, køb, handel med fast ejendom, insolvens, pant, tinglysning, kaution, kreditaftaler, erstatningsret, produktansvar, forsikring, selskabsret, markedsføringsret, konkurrenceret, e-handelsret, arbejdsret samt familie- og arveret. Bogen henvender sig primært til akademi- og diplomuddannelser samt uddannelser på professionsbachelor-niveau. Til bogen hører en hjemmeside, hvor du bl.a. kan finde bogens figurer til download, opgaver og links til supplerende læsning.

  • - Illustreret af Kim Hagen og Jakob Worre Foged
    af Marianne Bentzen
    238,95 kr.

    Den neuroaffektive billedbog er en fagbog i tekst og billeder. Den giver en enkel og visuel introduktion til den grundlæggende udvikling i hjerne og personlighed, der danner grundlag for menneskets fortsatte udvikling livet igennem. Desuden præsenteres de neuroaffektive kompasser, der kan bruges som et udviklingsmæssigt evalueringsredskab til personligheden og til at finde ”læringszonen” hos voksne eller større børn.Kombinationen af fagtekst og Kim Hagens og Jakob Fogeds lune illustrationer forbinder teorien om neuroaffektiv personlighedsudvikling med den ikke-sproglige ”fingerspidsfornemmelse”, der indgår i al psykoterapeutisk arbejde. Bogen henvender sig til blandt andet behandlere, psykologer, psykoterapeuter og pædagoger.

  • - I teori og praksis
    af Andy Højholdt
    268,95 kr.

    I Tværprofessionelt samarbejde – i teori og praksis viser forfatteren, hvordan begrebet tværprofessionelt samarbejde kan bruges til at analysere og udvikle det professionelle samarbejde på tværs af fagområder. Det diskuteres løbende i bogen, hvorfor det er vigtigt at prioritere tværprofessionelt samarbejde, og hvorfor og hvordan et sådant samarbejde stiller ændrede krav til de professionelle og sætter dem i nye og krævende arbejdssituationer. Hensigten med bogen er at gøre læseren i stand til kvalificeret at studere og udvikle tværprofessionelle samarbejdsrelationer. De teoretiske kapitler belyses med praksiseksempler fra det sociale, det sundhedsfaglige og det pædagogiske område, og fremstillingen understøttes desuden af mange refleksionsøvelser og modeller. Til bogen er knyttet en hjemmeside med supplerende øvelser og materiale (se hansreitzel.dk). I bogens sidste del gennemgår forfatteren, hvordan man – på baggrund af bogens indhold – kan undersøge og analysere tværprofessionelt samarbejde. Her beskrives grundigt hhv. logbogs- og interviewformen som to velegnede metoder til styring og udvikling af tværprofessionelle samarbejdsrelationer og studieforløb. Bogen henvender sig dels til de studerende på tværprofessionelle forløb på professionsuddannelserne, dels til de professionelle i de mange praksisfelter, hvor der i disse år etableres og udvikles tværprofessionelle samarbejdsformer. Andy Højholdt er lektor ved Professionshøjskolen Metropol i København. Bogen bygger på hans mangeårige erfaring med uddannelsesudvikling samt undervisning i, undersøgelse af og foredrag og artikler om emnet tværprofessionelt samarbejde.

  • - Åbent brev til en ny generation af terapeuter og patienter
    af Irvin D. Yalom
    368,95 kr.

    Terapiens essens er den kendte amerikanske psykoterapeut Irvin D. Yaloms ”arv” til kommende terapeuter og patienter. I bogen videregiver Yalom den viden og erkendelse om terapiens velsignelser og udfordringer, som et langt livs praksis har givet ham. I 85 ultrakorte og anekdotiske kapitler med titler som: 'Undgå diagnose', 'Anerkend dine fejltagelser', 'En ny terapi for hver patient', 'Freud tog ikke altid fejl', 'Terapiens mekanismer' og 'Vær gennemsigtig' får vi essensen af Yaloms kundskab serveret. Med sin karakteristiske lette pen kommer Yalom rundt om livets eksistentielle vilkår. IRVIN D. YALOM er professor emeritus i psykiatri ved Stanford University School of Medicine og forfatter til en lang bøger om pskykoterapi. Dansk forord ved psykoterapeut Marianne Davidsen-Nielsen.I denne 2. udgave er tilføjet et nyt efterord /essay hvori Yalom opdaterer og reflekterer over "den gamle tekst". Desuden bringes en samtale med Yalom, hvori han fortæller om sin opvækst og baggrund.

  • - Det kvalitative forskningsinterview som håndværk
    af Svend Brinkmann & Steinar Kvale
    498,95 kr.

    "Dette er grundbogen over alle grundbøger, når det kommer til at lære at interviewe." Gunnar Green, Folkeskolen Tredje udgave af Kvale og Brinkmanns Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk giver læserne en omfattende og praktisk indsigt i de mange faktorer, der bidrager til vellykkede interview. Bogen inviterer læserne på en rejse gennem interviewforskningens landskab, giver svar på interviewforskningens mange former for ”hvordan” og ”hvorfor” og beskriver de veje, studerende og forskere kan følge for at nå deres forskningsmål. Denne nye opdaterede udgave gør rede for alle de ny udviklingstendenser i kvalitativ interviewforskning og udvider sit fokus på de praktiske, epistemologiske og etiske spørgsmål, der er forbundet med interview, samtidig med at den bevarer den flydende stil og logiske struktur, den er blevet kendt for. Det har de sagt om bogen: "Teksten er smukt organiseret. Tredje udgave bygger på de første to udgavers styrke, hvor forfatterne holder balancen i det tilsyneladende paradoks mellem at lære interviewet som ’håndværk’ … og lære det via en lærebog. … Der er ingen bog, der kan sammenlignes med denne! Brinkmann skriver i forordet: ’Jeg håber, at jeg har fundet en balance mellem respekten for veldokumenterede former for udøvelse af interviewhåndværket på den ene side og innovationer – ja, provokationer – på den anden.’ Det har han." – Jon Wergin, Antioch University ”Jeg sætter stor pris [på denne bog] fordi den artikulerer den filosofiske og metodologiske tilgang til validitet i kvalitativ interviewforskning som ingen anden tekst. ...Vi betragter den som vores metodebibel inden for kvalitativ metode.” — Jean Richey, University of Alaska, Fairbanks

  • af Bodil Klausen, Stine Liv Johansen, Niels Ejbye-Ernst, mfl.
    395,95 kr.

    Bogen henvender sig særligt til dig, som er studerende på specialiseringsdelen ”Dagtilbudspædagogik” på pædagoguddannelsen. Udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Du introduceres således til de temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og udgivelsens 30 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for arbejdet med pædagogik i dagtilbud.Alle bogens kapitler indledes med et abstract, hvor kapitlets hovedpointer skitseres, og de afsluttes med en række refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning. Ofte vil teorien desuden blive uddybet via eksempler fra praksis, illustrationer og modeller. Med udgivelsen får du et spændende grundlag for at udvikle din faglighed i forhold til dagtilbudspædagogik samt rig mulighed for at studere den evigt relevante forbindelse mellem teori og praksis.

  • af Kjeld Fredens
    306,50 kr.

  • af Carsten Elbro
    378,95 kr.

  • af Peter A. Levine
    386,95 kr.

  • af Susan Hart
    341,95 kr.

  • af Rasmus Willig & Anders Blok
    73,95 - 268,95 kr.

    Både velfærds- og konkurrencestaten har som analytiske perspektiver og som fungerende statsformer vist sig utilstrækkelige, når det drejer sig om at handle på klima- og biodiversitetskriserne.De to ideologisk konkurrerende statsformer, der både fylder i den offentlige debat og er på pensumlisterne på alle landets læreanstalter, hverken handler eller svarer på de enorme kriser, men er tværtimod med til at forværre dem. Og de politikere, der bebor de gamle statsformer, virker handlingslammede imens protesterne vokser.Vi befinder os i et vakuum, hvor den naturvidenskabelige forskerstand kun har givet os ti år til at vende udviklingen.Ifølge Den bæredygtige stat kan en sådan omstillingsproces hverken tænkes eller praktiseres som et rent teknologisk fix og ej heller kun som summen af individuelle handlinger. Der er derimod behov for en omfattende kollektiv proces, som griber ind i stat, marked og civilsamfund, og som i sidste ende må munde ud i en helt ny statsform, den bæredygtige stat.Bogen, der vækker til eftertanke, er skrevet af de to anerkendte sociologer Rasmus Willig og Anders Blok. Begge er kendte debattører i den danske offentlighed.

  • af Christine Hemme, Eskil Domben, Trine Gaardsøe, mfl.
    440,95 kr.

    Socialt arbejde dækker over et bredt spektrum af arbejdsopgaver, der bl.a. tæller sagsbehandling, opsøgende arbejde, samtaler med udsatte børn og voksne samt socialt behandlingsarbejde. Det sociale arbejde foregår i en lang række forskellige organisationer og institutioner, for eksempel sociale forvaltninger, behandlingsinstitutioner, fængsler og døgnopholdssteder. I alle dele af det sociale arbejde er der krav om en systematiseret indsats, og de forskellige grene af socialt arbejde er båret af en række metoder, der skal sikre en robust professionel indsats.Denne bog giver en indføring i metodiske tilgange i socialt arbejde og er skrevet som grundbog til socialrådgiveruddannelsen og andre uddannelser og faglige sammenhænge, hvor en indsigt i systematisk socialt arbejde er påkrævet. Bogens kapitler præsenterer bredden i det metodiske felt og gennemgår bl.a. metoder i vejledning, sagsbehandling, socialt behandlingsarbejde, forebyggelse og omsorgsarbejde.Bogen er redigeret af lektor i socialt arbejde og ph.d. Kirsten Henriksen, VIA University College.

  • af Janne Østergaard Hagelquist
    478,95 kr.

    Mentaliseringsguiden er en praksisorienteret, visuel og anvendelig guide, som retter sig mod pædagogisk og terapeutisk arbejde med omsorgssvigtede børn og unge og deres omsorgspersoner.Forfatteren gennemgår indledningsvist feltet for mentalisering, herunder STORM-modellen og dens anvendelse i pædagogik og terapi, og hun beskriver også her den nyeste udvikling inden for mentalisering.Bogen består herudover af modeller og er inddelt i fire dele:1. Grundmodeller, som kan skabe overblik over teorien og kan bruges i analyser af de børn og unge, man arbejder med som professionel.2. Psykoedukative modeller, som både kan bruges sammen med omsorgssvigtede og traumatiserede børn og deres forældre og af det personale, der arbejder med udsatte børn og unge.3. Redskaber til den professionelle, som er modeller, den professionelle kan bruge som støtte til at skabe ro, fastholde mentalisering og undgå udbrændthed i det ofte svære arbejde med udsatte børn og unge.4. Øvelser, der kan bruges i det mentaliserende arbejde med omsorgssvigtede og traumatiserede børn og unge og deres familier.Ved alle modeller får man en kort introduktion med en beskrivelse af, hvordan modellen kan anvendes, tips og tricks i forhold til modellen og et inspirerende eksempel fra praksis.”Det, der gør denne bog enestående, er, at den i højere grad end andre bøger om dette emne forsøger at mentalisere læseren. Den kommunikerer emnet på en måde, som er let at følge og tilgængelig for både ikke-professionelle og professionelle. Illustrationerne er med til at reducere det abstrakte indhold og den måske overdrevne intellektualisering, der kan præge bøger om dette emne, til noget der gennem den visuelle præsentation bliver umiddelbart indlysende og konkret for læseren.” Fra bogens forord af professor og direktør for Anna Freud Centeret i London, Peter FonagyVideo: Janne Østergaard Hagelquist om bogen "Mentaliseringsguiden"

  • - Hvordan udviklingstraumer påvirker selvregulering, selvbillede og evnen til kontakt
    af Laurence S. Heller & Aline LaPierre
    388,95 kr.

    Udviklingstraumer påvirker et menneskes selvregulering, selvbillede og evne til kontakt. Forfatterne til denne bog beskriver, hvordan tidlige traumer hæmmer evnen til kontakt med sig selv og andre, og hvordan følgerne i form af nedsat vitalitet ligger som en skjult dimension bag de fleste psykologiske og mange fysiologiske problemer. Laurence Heller og Aline LaPierre viser, at de fleste emotionelle problemer kan føres tilbage til fem biologisk baserede organiserende principper: behovet for kontakt, afstemning, tillid, autonomi og kærlighed/seksualitet. Forfatterne introducerer den neuroaffektive relationelle model (NARM), en metode, der integrerer en kropslig og psykologisk tilgang i behandlingen af lavt selvværd, skam og konstant selvkritik. NARM inddrager en persons fortid, men lægger vægt på at arbejdemed det nuværende øjeblik og fokusere på klientens styrkesider, ressourcer og resiliens med det formål at integrere den oplevelse af kontakt, som er afgørende for kroppen, psyken og evnen til at relatere til andre mennesker.   ”De garvede klinikere Larry Heller og Aline LaPierre skaber en sammenhængende teori om barnets udvikling i traditionen fra de gamle pionerer Wilhelm Reich, Erik Erikson og Alexander Lowen. De giver os letforståelige redskaber, der udvider forståelsen af vores grundlæggende konflikter. Behandling af udviklingstraumer er en veloplagt og tilgængelig kortlægning, der kan bruges til at støtte emotionel modenhed og psykologisk og spirituel vækst.”Peter A. Levine, forfatter til Den tavse stemme. Hvordan kroppens sprog kan opløse traumer og skabe velvære samt Væk tigeren. Helbredelse af traumer.