Bøger af Vibeke Andersen
-
386,95 kr. Hvad sker der, når alle skal være selvledende?Selvledende organisering undersøger, hvilke organisatoriske dynamikker der udfordres, og hvordan de kommer til udtryk, når alle skal lede (mere) selv. Det umiddelbart individuelle begreb selvledelse bliver i bogen et organisatorisk begreb – og det betyder, at man som læser må glemme det meste af det, man troede, man vidste om selvledelse. Bogen leverer et nyt organisatorisk perspektiv på selvledelse, men også en kritik af den individuelt orienterede, normative konsulentlitteratur om selvledelse, som ellers er udbredt.Målgruppen for bogen er bachelor-, kandidat- og masterstuderende, der arbejder med at forstå, analysere og skabe forandringer, trivsel og læring af organisatorisk art på såvel private som offentlige arbejdspladser. Bogen henvender sig også til konsulenter, ledere og medarbejdere, der arbejder med at forstå og udvikle organisationer, når og hvor selvledelse er udbredt. Bogen forudsætter en grundlæggende viden om organisation og ledelse. Den kan bruges som lærebog, som opslagsbog eller som inspirationsbog, idet den både beskriver den historiske udvikling af teorier om selvledelse og illustrerer sine pointer og begreber med eksempler fra forskellige arbejdspladser.
- Bog
- 386,95 kr.
-
- Mapping the Terrain of Working Life Learning
1.077,95 kr. Debate about organization and workplace learning has now moved on from viewing learning as a way of fostering control, to paving the way for viewing learning, working and living in the context of organizational complexity.
- Bog
- 1.077,95 kr.
-
118,95 kr. Læring på arbejdspladsen er kommet i fokus både nationalt og internationalt som et stadigt vigtigere svar på videnssamfundets hurtigt eskalerende behov for kompetenceudvikling. Selvfølgelig kan arbejdspladslæring ikke erstatte de formaliserede erhvervs- og efteruddannelser, men arbejdspladsen er godt på vej til at blive en væsentlig arena for læring. Spørgsmålet er imidlertid, hvad det er for en læring, der foregår, formelt og uformelt, og hvordan læringen kan styrkes, så den både udvikler arbejdspladsen og medarbejderne. Med fokus på to centrale begreber, læringsmiljø og læringsformer, præsenterer antologien en række erfaringer med forskellige former for praksislæring, iscenesat læring, refleksiv læring og facilitering af læring på arbejdspladsen. Erfaringer, der er baseret på forsknings- og udviklingsarbejder samt forskellige former for konsulentarbejde. Desuden diskuteres det, hvilke forudsætninger der samfundsmæssigt fremmer og hæmmer mulighederne for læring på arbejdspladsen, herunder informationsteknologiens betydning.Antologien henvender sig til såvel praktikere som forskere inden for feltet. Arbejdspladsen som læringsmiljø er den fjerde udgivelse fra Learning Lab Denmarks forskningskonsortium Workplace Learning. Konsortiet gennemfører i perioden 2001-2004 et større forskningsprogram, der udforsker læreprocesser på arbejdspladsen og i samspillet mellem arbejdspladser og det formelle uddannelsessystem. Forskningsprogrammet er finansieret af Undervisningsministeriet og fokuserer primært på de kortuddannedes problemstillinger.
- E-bog
- 118,95 kr.
-
48,95 kr. Demokrati og deltagelse stiller spørgsmål om demokrati i arbejdslivet. Fører medarbejdernes øgede deltagelse i forandringsprocesser på arbejdspladserne til demokratisering af arbejdslivet? Hvilken forbindelse er der mellem det samfundsmæssige demokrati og demokrati på arbejdspladserne? Bogen diskuter disse spørgsmål med særlig fokus på de læreprocesser, som det moderne arbejdsliv skaber muligheder for. Demokrati og deltagelse henvender sig til praktikere, studerende og undervisere, der interesserer sig for forandringer i arbejdslivet og udviklingen af demokratiet. Bogens seks kapitler handler blandt andet om: Moderne vidensarbejdere - faglig organisering og nye fællesskaber Selvstyrende grupper - for meget af det gode? Unges engagement og fagligt demokrati Kortuddannede - for lidt uddannelse og for lidt demokrati Mere deltagelse i arbejdet - mindre demokrati i samfundet? Skal demokratiet fortsat stoppe ved indgangen til arbejdspladsen?
- E-bog
- 48,95 kr.
-
- forandringer i arbejdsliv og fagforeningsuddannelse
48,95 kr. Antologien Ude af trit? - forandringer i arbejdslivet og fagforeningsuddannelse sætter spotlight på, hvad de mange forandringer i arbejdslivet betyder for de tillidsvalgte på arbejdspladserne. Er kollektiv interessevaretagelse i sin nuværende form tidssvarende? I de senere år er der sket skred i lønmodtagernes holdninger til arbejde, til uddannelse og til at være aktiv i organisationer. Det giver nye udfordringer for fagbevægelsen i forhold til, hvad der skal være de nye politikfelter og hvordan en kollektiv interessevaretagelse kan se ud. Fagbevægelsen selv ser uddannelse som et vigtigt redskab til at kvalificere de tillidsvalgte til at håndtere aktuelle udfordringer. I artiklerne giver forfatterne et kritisk blik på den nuværende fagforeningsuddannelse. Artiklerne diskuterer, hvad der skal til for at undgå, at fagbevægelsen og dens uddannelse kommer ud af trit - med medlemmerne og med udfordringerne på arbejdspladserne. Antologien er den anden udgivelse i en serie fra forskningsprojektet Arbejdsliv, læringsmiljøer og demokratisering ved Erhvervs- og Voksenuddannelsesgruppen på Roskilde Universitetscenter.
- E-bog
- 48,95 kr.
-
- arbejdsliv og læring
118,95 kr. Hensigten med denne antologi er at øge forståelsen for samspillet mellem uddannelse og arbejde, samt vise hvordan uddannelsesplanlægning kan forbedre dette samspil. Antologiens artikler bygger på udviklingsprojekter, evalueringer og analysearbejder, som forfatterne selv har deltaget i. Disse erfaringer formidles her til en bredere kreds og er et bidrag til en mere kritisk debat omkring sammenhængen "økonomisk og menneskelig vækst gennem uddannelse og udvikling i arbejdet".
- E-bog
- 118,95 kr.
-
- Virksomhedstyper, almene kvalifikationer og læringsrum
58,95 kr. Almene kvalifikationer efterspørges i stigende grad af de fleste virksomheder i dag. Medarbejderne skal være fleksible, ansvarsbevidste og selvstændige. I praksis er der stor forskel på hvad virksomhederne forventer af en fleksibel medarbejder og hvordan medarbejderne opfatter deres egen fleksibilitet. For slet ikke at tale om hvilke muligheder der er for at udvise fleksibilitet. - hvilke almene kvalifikationer efterspørges af forskellige virksomhedstyper? - hvilke læringsmuligheder er der i arbejdet inden for forskellige virksomhedstyper? - hvilke medarbejdere tiltrækkes af de forskellige virksomhedstyper? Bogen er et resultat af et samarbejdsprojekt mellem DTI Arbejdsliv, erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen (EVU) på RUC og Institut for miljø, teknologi og samfund (Tek-Sam) på RUC.
- E-bog
- 58,95 kr.