De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Trine Trentemøller

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Trine Trentemøller & Helle Hillebrandt
    2.088,95 kr.

    Faglig læsning. Lær matematikkens sprogFaglig læsning: Lær matematikkens sprog er et supplerende læremiddel, der giver indskolingselever mulighed for at arbejde systematisk med faglig læsning i matematikundervisningen. Gennem 25 letlæselige historier introduceres eleverne til faglige og før-faglige begreber, der knytter sig til følgende emner:- Plus og minus- Vægt og rumfang- Længde og tid- Geometri og mønstre- Statistik og sandsynlighedHistorierne dækker alle kompetenceområder og de tilhørende faglige begreber, som eleverne bør beherske efter 3. klasse. Historierne bidrager til at sikre stærke kompetencer inden for matematikkens sprog, hvilket er afgørende for at kunne lykkes med matematikken. Historierne er letlæselige og kan læses af elever fra 1. klasse. De kan også bruges til højtlæsning.I lærervejledningen gives der en kort og præcis introduktion til faglig læsning, så lærerne har den nødvendige baggrundsviden til at arbejde med faglig læsning i matematik. Lærervejledningen indeholder følgende elementer:- Teoretisk begrundelse for at arbejde med begrebstilegnelse- Viden om læring og hukommelsesstrategier- Læremidlets anvendelsesmuligheder- Eksempel på side-til-side vejledningUdover den teoretiske indledning henviser lærervejledningen til aktiviteter, som kan bruges til at følge op på elevernes læsning. Der er en kort beskrivelse af hver aktivitet i lærervejledningen, og aktiviteterne findes på matsprog.alinea.dk. Formålet med aktiviteterne er, at eleverne anvender begreberne i en kontekst, for at støtte indlæringen af begreberne og at sikre, at de har forstået dem korrekt.

  • af Trine Trentemøller & Helle Hillebrandt
    2.778,95 kr.

    Faglig læsning – Lær matematikkens sprog er et supplerende læremiddel, der giver mulighed for at arbejde systematisk med faglig læsning i matematikundervisningen i indskolingen.Gennem 25 letlæselige historier introduceres eleverne til faglige og førfaglige begreber, der knytter sig til emnerne:Plus og minusVægt og rumfangLængde og tidGeometri og mønstreStatistik og sandsynlighedTilsammen dækker historierne alle kompetenceområder og dertilhørende faglige begreber, som eleverne bør kunne for at begå sig i faget efter 3. klasse. Dermed bidrager historierne til at sikre stærke kompetencer inden for matematikkens sprog, der er en vigtig forudsætning for i øvrigt at kunne lykkes med matematikken.Historierne er letlæselige og kan læses af elever fra 1. klasse. Historierne kan også anvendes til højtlæsning.I vejledningen findes en række mindre aktiviteter, som kan anvendes som opfølgning på læsningen. Med aktiviteterne skal eleverne anvende begreberne, og på den måde sikres det, at eleverne har forstået begreberne korrekt, og at de er i stand til at bruge dem i kontekst.

  • af Adrian Rau Bull, Trine Trentemøller & Helle Hillebrandt
    268,95 kr.

    Mange elever i skolens matematikundervisning vil på et tidspunkt møde udfordringer. Om udfordringerne udvikler sig til længerevarende matematikvanskeligheder, handler ofte om, hvordan barnet og omverdenen går til udfordringerne, og om årsagerne til matematikvanskelighederne er didaktiske, psykologiske, sociologiske eller neurologiske.Dyskalkuli eller talblindhed er en del af dette kompleks af matematikvanskeligheder, og området har stor bevågenhed - både fra forskere og fagprofessionelle og  fra forældre til børn med matematikudfordringer.Dyskalkuli og andre matematikvanskeligheder forklarer, hvad dyskalkuli indebærer, og hvordan forældre og lærere kan forholde sig til problematikken.Bogen indeholder konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med matematikvanskelighederne hjemme og i skolen. Under downloads på bogens hjemmeside  findes arbejdsark til kopiering.

  • - For børn med dysleksi og andre læringsudfordringer
    af Trine Trentemøller
    298,95 kr.

    Som lærer kan man undre sig over, at det, man har sagt eller undervist i, langt fra altid stemmer overens med, hvad eleverne har hørt, lært og forstået. Kan de virkelig ikke huske det, der lige er blevet gennemgået? Læring og hukommelse er to sider af samme sag, og man kan ikke sige, at en elev har lært noget, hvis han eller hun ikke kan genkalde sig stoffet efterfølgende. Det kan være en udfordring, ikke mindst for elever med dysleksi og andre læringsvanskeligheder.Viden om hjernens hukommelsessystemer og strategier til at styrke dem kan være med til at klarlægge, hvordan man kan gribe læring og undervisning an, så eleverne får mere ud af timerne, og så de ikke kun lærer, hvad de skal huske, men også hvordan.Denne bog handler om, hvordan voksne - både fagprofessionelle og forældre - kan hjælpe børn med at udvikle gode hukommelsesstrategier. Bogen indeholder relevant viden om hukommelsen og helt konkrete bud på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så alle børn efterfølgende kan huske indholdet i undervisningen.Hukommelssestrategier har fokus på børn med faglige udfordringer - særligt dysleksi, men mange af bogens eksempler er rettet mod klasseaktiviteter og er til gavn for alle børn. Således giver bogen en generel forståelse af børns hukommelsesudfordringer og -potentialer.

  • af Trine Trentemøller
    118,95 kr.

    Indlæser: Trinte TrentemøllerSpilletid: 5 timer 20 minutterBørn med dysleksi oplever ofte nederlag, når de møder den skriftsprogskultur, skolen bygger på. De kan opleve, at de ikke kan følge med deres kammerater fagligt, og det kan have store psykiske konsekvenser for børnene, ligesom det kan få afgørende betydning for deres fremtidige uddannelsesvalg. Det er vigtigt, at både forældre og lærere kan motivere børnene, og det er vigtigt, at de voksne omkring børnene arbejder sammen om at styrke børnenes robusthed, så de kan overkomme de udfordringer de møder.Denne bog formidler viden om dysleksi, motivation og robusthed og giver bud på strategier til, hvordan man kan arbejde med børnene både i skolen og i hjemmet. Det er barnets perspektiv, der er i fokus: Hvad bør der være mere af i skolen og hvad bør der være mindre af, hvis det skal være nemmere at gå i skole, når man har dysleksi. Bogen opfordrer til, at børnenes stemmer inddrages, og den peger på, hvor vigtigt et godt samarbejde mellem skole og hjem er, når et barn er udfordret i skolen.