Bøger af Thomas Milholt
-
- Rossini og hans operaer
228,95 - 348,95 kr. Allerede som dreng var Gioachino Rossini (1792-1868) et enestående musikalsk talent. Han opnåede at blive verdens førende komponist i en stærkt konkurrencebetonet operaverden og blev for en tid opfattet som kunstens Napoleon. Senere bevirkede en skiftende smag, at publikum mistede interessen for hans operaer. For at beskytte sig mod ydmygelsen gemte Rossini sig bag en maske, der viste ham som et jovialt, dovent og overfladisk geni. Det var denne maske, eftertiden fejlagtigt troede var den rigtige Rossini.Manden bag masken gør op med myter og fordomme og skildrer den italienske mesters liv og karriere under Napoleons besættelse af Italien og i årene i Napoli og Paris efter den franske kejsers fald. Biografien gennemgår alle Rossinis 39 operaer kronologisk og inddrager den tids anmeldelser og mere end 3.500 breve og dokumenter. Centralt i denne samling er flere hundrede nyfundne breve, som Rossini skrev til sine forældre.Thomas Milholt beskriver, hvordan det blev afgørende for Rossinis omdømme, at kunstner og værk blev set i en politisk og kulturhistorisk sammenhæng. Det påvirkede udformningen af hans operaer og fik indflydelse på samtidens og eftertidens vurdering af værkerne og mennesket bag dem.
-
158,95 kr. Op gennem 1800-tallet ændrede romantikkens nye politiske og kulturelle strømninger publikums smag i Italiens mange teatre, hvor der blev spillet opera. Set ud fra publikums placering fortæller bogen, hvordan det medførte, at en lang række fremtrædende italienske operakomponister og deres værker fra den italienske guldalder i årene 1800-50 endte med at blive glemt og overset. Helt op til i dag har vi endnu ikke udforsket den guldgrube af flere tusinde operaer, der venter på at blive genopdaget.Forfatteren bruger både skriftlige kilder fra samtiden og oversigter over hundredevis af værkers popularitet til at give en levende beskrivelse af operalivet i den tids Italien. Samtidig stiller bogen spørgsmålet, om kåringer af romantiske genier og sammensætninger af kanons har været med til at skabe en italiensk operahistorie, som er blevet præget af forvrængning.”På den lange rejse gennem det italienske 1800-tal vender Milholt alle periodens vigtigste problemstillinger ... Alt i alt er det et beundringsværdigt og gedigent forskningsresultat, Thomas Milholt præsenterer, og hvormed han sætter et berigende lys på et dunkelt kapitel i operaens kulturhistorie.”- Redaktør Peter Wang, Operabladet Ascolta. "»Italiensk opera i guldalderen« af Thomas Milholt er flot formidlet forskning om et glemt kapitel i musikhistorien."- Musikredaktør Søren Schauser, Berlingske Tidende.
- E-bog
- 158,95 kr.
-
- Et kapitel der blev skrevet ud af musikhistorien
248,95 kr. Op gennem 1800-tallet ændrede romantikkens nye politiske og kulturelle strømninger publikums smag i Italiens mange teatre, hvor der blev spillet opera. Set ud fra publikums placering fortæller bogen, hvordan det medførte, at en lang række fremtrædende italienske operakomponister og deres værker fra den italienske guldalder i årene 1800-50 endte med at blive glemt og overset. Helt op til i dag har vi endnu ikke udforsket den guldgrube af flere tusinde operaer, der venter på at blive genopdaget. Forfatteren bruger både skriftlige kilder fra samtiden og oversigter over i hundredevis af værkers popularitet på udvalgte operahuse i 1800-tallet til at give en levende beskrivelse af operalivet i den tids Italien. Samtidig stiller bogen spørgsmålet, om kåringer af romantiske genier og sammensætninger af kanons har været med til at skabe en italiensk operahistorie, som er blevet præget af forvrængning.
- Bog
- 248,95 kr.