De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Sofie Sauzet

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - udspændtheder i litteratur og praksis
    af Sofie Sauzet
    63,95 kr.

    At være pædagog i skolen er en kompleks opgave. I nogle sammenhænge kalder skolens praksis eksempelvis på en pædagog, der skal understøtte et roligt læringsmiljø, så der kan skabes fokus på lærerens undervisning, og i andre sammenhænge efterspørges en pædagog, der er med til at planlægge, afholde og evaluere undervisning.Denne bog undersøger, hvordan pædagogers faglighed i skolen beskrives i aktuel litteratur om pædagoger i skolen, og hvordan disse beskrivelser virker tilbage på skolens praksis. Bogen viser herigennem, hvordan pædagogers praksis i skolen er udspændt imellem forskellige forventninger til og forestillinger om deres faglighed. Disse udspændtheder er ikke bare er udfordrende, men også undertiden uforenelige. Og for pædagoger i skolen betyder det, at de må vælge til og fra, eller skifte, mellem forskellige måder at være pædagog i skolen på, hvilket sætter særlige betingelser for udviklingen af en faglighed.Bogen er et bidrag til det fortsatte arbejde med at undersøge, vedligeholde og udvikle pædagogers faglighed i skolen, og den tilbyder nye spørgsmål til kollektive handlestrategier og refleksion.

  • - til undersøgelser af pædagogiske praksisser
    af Sofie Sauzet & Helene Falkenberg
    287,95 kr.

    Denne bog tilbyder læseren et indblik i nytænkende metoder og analyser, der sætter sanserne i spil i undersøgelser og analyser af pædagogisk praksis. På mangfoldige måder eksperimenterer forfatterne med at sætte bl.a. næsen, øret, fødderne, smagssansen og bevægelser i forgrunden i udviklingen af undersøgelsesmetoder, der kan gribe de sensoriske dimensioner ved pædagogisk praksis. Hvad får man f.eks. fornemmelser for og indsigter i, når man undersøger professionelles samvittighed ved at følge dem på måder, der minder om dans, hvor kroppen, blikket og mimikken sættes i forgrunden? Hvordan kan man forstå pædagogik som sensorisk og æstetisk praksis, når man dvæler ved Vestkystens strande og mærker, hvordan tid, steder og kroppe er forbundne? Hvordan giver baggrundsstøj og lyde adgang til viden om hverdagslivet på pædagogiske bosteder? Hvad sker der med undersøgelser af pædagogisk praksis, når man sænker tempoet, bevæger sig langsomt og bruger sin syns-, lugte- og lyttesans? Og hvilken viden genererer det, når man bevæger sig med dem, man undersøger, mærker deres stemninger og interesserer sig for deres stil, smag og mavefornemmelser?Bogen henvender sig til studerende, undervisere og forskere, der vil undersøge pædagogisk praksis på måder, der medtænker komponenter som atmosfærer, følelser, stemninger, bevægelser, materialitet, arkitektur og som vil tage den multisensoriske hverdagsviden alvorlig i formuleringen og gennemførelsen af undersøgelser og analyser af pædagogisk praksis.