De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Sofie Henriksen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Margrethe Brun Hansen, Pia Thomsen, Peter Rod, mfl.
    153,95 kr.

    Her kan du i en artikel af Tina Brandt blive klogere på omsorg og relationskompetence i en coronatid. Børn har brug for basal omsorg og nærvær for at trives og udvikle sig – basta. Den professionelle relationskompetence, med afsæt i en stærk faglighed og systematisk refleksion, er vejen frem, når pædagoger skal have børnenes grundlæggende væsen og behov for øje i en tid, hvor private og offentlige interessenter har så mange dagsordener på institutionernes vegne.Hverdagens samspil med børn i dagtilbud er vigtige, komplekse og kræver omtanke. De fortjener, at vi jævnligt sætter tiden i stå for en stund, er nysgerrige og går på opdagelse i hverdagens praksis. I artiklen af Sofie Henriksen og Margrethe Brun Hansen finder du to samspil, som du kan spejle dig i, med det formål at reflektere over, hvad der i grunden kendetegner samspillene i dit dagtilbud.Daginstitutioner har under Covid-19-perioden afprøvet en række nye struktureringer af læringsmiljøerne på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Hvilke oplevelser og erfaringer med den pædagogiske organisering tager vi med os videre? I artiklen vil cand.pæd. og tidligere studieleder Peter Rod sætte fokus på, hvordan ledere, pædagogisk personale og bestyrelser i dagtilbud kan reflektere over deres erfaringer med Covid-19-organiseringerne.Endelig bringer dette nummer et bidrag af Pia Thomsen, der deler sine tanker om en distribueret sprogpædagogisk praksis. For hvor bor sproget egentlig henne? Hvis vi spørger et børnehavebarn, svarer det med stor sandsynlighed, at sproget bor i munden, måske endda i ørerne. Spørger vi derimod en pædagog eller en af os forældre, vil vi svare, at sproget bor i hjernen. Men er det nu rigtigt? Er sproget virkelig en eneboer, der ikke plejer omgang med andre af barnets udviklingsområder? Artiklen er et forsøg på at skitsere og beskrive sprogets rolle for barnets sociale og relationelle udvikling.

  • - Reflekterende dialoger om hverdagens samspil i dagtilbud
    af Margrethe Brun Hansen & Sofie Henriksen
    388,95 kr.

    Hverdagen i en pædagogisk praksis med børn er vigtig, kompleks og kræver omtanke.Samspillene i hverdagen udgør grundlaget for jeres praksis, og de utroligt mange samspil med børn, forældre og kolleger påvirker, udvikler og understøtter de vigtige relationer.Med denne bog får I en håndsrækning til at skærpe jeres Blik for samspillet.Bogen indeholder over 100 praksisfortællinger, hvoraf de 35 er visuelle samspilssituationer - som tegningen med Laurits og Eva på forsiden. Tegningerne indfanger hver især nogle genkendelige, finurlige, eftertænksomme og dilemmafyldte hverdagssamspil.De er inddelt i fem vigtige fokusområder, som jer, der arbejder i dagtilbud, har indflydelse på, er en del af og har ansvar for: Følelser, Mestring, Sprog, Forældresamarbejde og Personalesamarbejde.Bogen støtter jer I at sætte tiden i stå for en stund og forstørre hverdagens samspil, og med bogens spørgeramme ved hånden guides I til at være nysgerrige på jer selv og hinandens perspektiver, have reflekterende dialoger og sammen evaluere og udvikle jeres egne samspil og relationer.Bogen er henvendt til jer, der er pædagogiske praktikere og ledere, og som hver dag gør en forskel for børnene, deres forældre og hinanden i jeres dagtilbud.Bogen er skrevet af kandidat i pædagogisk psykologi og supervisor Sofie Henriksen samt børnepsykolog og forfatter Margrethe Brun Hansen.Sagt om bogen'Forfatterne bidrager til at styrke læserens indsigt i mennesker - store som små - og vores relationer til hinanden, og samtidig beriges man af, at bogen er både fængende, rørende og praktisk anvendelig.' - Fra bogens forord af Louise Klinge'Blik for samspillet skal skabe respekt for pædagogernes hverdag. Den viser, hvor vigtigt det pædagogiske arbejde er, og hvor væsentligt samspillet med børn, kolleger og forældre er. Med over 100 praksisfortællinger, hvor 35 er tegninger, kan pædagoger spejle sig i andres fortællinger og reflektere over deres egen praksis.' - Mathilde Margrethe Graulund, Børn og unge