Bøger af Sine Zambach
-
408,95 kr. AI i gymnasiet er et øjebliksbillede af, hvordan en ny teknologi lander i en praksis, og hvad det afføder af tanker. Men AI i gymnasiet er også en praktisk guide, der introducerer og udforsker anvendelsen af kunstig intelligens (artificial intelligence, AI) i den danske gymnasieskole i et 360-graders perspektiv set med leder-, forsker-, forlags- og især underviserbriller.Gennem konkrete eksempler fra 11 danske gymnasielærere inviteres læseren med inden for i såvel humanistiske som samfunds- og naturvidenskabelige fag og kommer helt tæt på, hvordan AI anvendes i blandt andet dansk, matematik, filosofi, engelsk og billedkunst.Bogens forfatter har desuden interviewet centrale fagpersoner på området, blandt andre professorerne Vincent F. Hendricks, Ane Qvortrup, Jan Damsgaard og Ole Winther, strategidirektør Lisbeth Knudsen, forlagsdirektør Morten Blichfeldt Andersen samt forsker Jens Ulrik Hansen, der er medforfatter på kapitel 7. Disse interviews kan tilgås via QR-koder i bogen.AI i gymnasiet henvender sig til og er et must for alle med interesse for den danske gymnasieskole.”AI er kommet for at blive, og derfor er det afgørende at ruste kommende generationer til at forstå og udnytte teknologien på en ansvarlig og innovativ måde”.Sine Zambach
- Bog
- 408,95 kr.
-
68,95 kr. Der er få kvinder i IT-branchen – ikke mindst i “programmerende positioner”. Men faktisk var den første programmør en kvinde, og i mange tidligere rene "mandefag" kommer der flere og flere kvinder. Så det handler (heller ikke i dette fag(!)) om kvindens natur. Men hvad er det så, der holder kvinderne fra tasterne? Nogle peger på en favorisering af en ekskluderende nørdekultur blandt mænd, samt lærebøger, der er tilpasset denne type. Derudover er problemet manglende (kvindelige) rollemodeller, der opfordrer de unge kvinder og piger til at interessere sig for softwareudvikling, elektronik og computere.Kvinde kend din kode skal være med til at løse dette problem.Bogen præsenterer de basale begreber i programmering med anderledes eksempler. I modsætning til de gaming-eksempler man finder i klassiske programmeringsbøger, bruger Sine Zambach analogier som sundhed, fashion, sociale interaktioner, serier, klima og skattejagt.Derudover præsenterer bogen kvinders indflydelse på programmering og informationsteknologi i løbet af historien, og hvorfor det bestemt ikke er nogen naturlov, at så få kvinder arbejder med it i dag.Sidst, men ikke mindst: I kapitlerne om kodning er der praktiske eksempler og øvelser til, hvordan man selv kan producere hjemmesider, apps samt arbejde med simple dataeksempler.
- E-bog
- 68,95 kr.