Bøger af Sigurd Kværndrup
-
- Studier i Danmarks gamle folkeviser
448,95 kr. I Den østnordiske ballade præsenterer Sigurd Kværndrup den nyere balladeforskning og den første samlede læsning af Svend Grundtvigs storværk Danmarks gamle Folkeviser.Østnordiske ballader er viser, der - i modsætning til vestnordiske kvad - er ren fiktion. I viserne mødes hedenske motiver med kristne værdier og tragedier med komik i hverdagsscener, som ofte udvikler sig til panisk dramatik.De østnordiske ballader har deres egne æstetiske virkemidler og er forbundet med den tradition for sang og dans, de var en del af. Den orale kunsts ordmagi kræver et forum at blive til i - lige som den hedenske kult kun udfolder sin kraft på et helligt sted. Derfor benytter Kværndrup begrebet performance-arena i sin analyse. Det betegner dels de konkrete scener, hvor oral kunst er blevet fremført, dels en indre fortolkningsramme, som skabes i samspil mellem kunstner og publikum. Denne nytolkning af visens æstetiske beskaffenhed og dybdestruktur er således baseret på en hermeneutisk tilnærmelse til visens indre såvel som ydre univers.Særligt analyseres forskellige versioner af Skjoldmøen, Torbens Datter, Ribold og Guldborg og Ridder Stigs Bryllup, samt den ildevarslende lokalitet ´ude ved aa´.Sigurd Kværndrup (f. 1946), Ph.d. Ekstern lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.Den østnordiske ballade blev den 17. marts antaget for den filosofiske doktorgrad.
- Bog
- 448,95 kr.
-
- Oral teori og tekstanalyse
318,95 kr. I Den østnordiske ballade præsenterer Sigurd Kværndrup den nyere balladeforskning og den første samlede læsning af Svend Grundtvigsstorværk Danmarks gamle Folkeviser.Østnordiske ballader er viser, der - i modsætning til vestnordiske kvad - er ren fiktion. I viserne mødes hedenske motiver med kristne værdier og tragedier med komik i hverdagsscener, som ofte udvikler sig til panisk dramatik.De østnordiske ballader har deres egne æstetiske virkemidler og er forbundet med den tradition for sang og dans, de var en del af. Den orale kunsts ordmagi kræver et forum at blive til i – ligesom den hedenske kult kun udfolder sinkraft på et helligt sted. Derfor benytter Kværndrup begrebet performance-arena i sin analyse. Det betegner dels de konkrete scener, hvor oral kunst er blevet fremført, dels en indre fortolkningsramme, som skabes i samspil mellem kunstner og publikum. Denne nytolkning af visens æstetiske beskaffenhed og dybdestrukturer således baseret på en hermeneutisk tilnærmelse til visens indre såvel som ydre univers.Særligt analyseres forskellige versioner af Skjoldmøen, Torbens Datter, Ribold og Guldborg og Ridder Stigs Bryllup, samt den ildevarslende lokalitet ‘ude ved aa’.Sigurd Kværndrup (f. 1946), dr.phil. Ekstern lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet samt lektor ved Nykøbing Katedralskole.EnglishIn Den østnordiske ballade [The East Nordic Ballad] Sigurd Kværndrup presents the resent research on ballads and the first complete reading of Svend Grundtvig’s monumental work Danmarks gamle Folkeviser [Denmark’s Old Folk Ballads].The East Nordic ballads, referred to as viser, are in contrast to West Nordic kvad pure fiction. In the ballads heathen motifs meet with Christian values, and tragedies meet with comic elements in everyday situations that often develop into terror-filled dramas.The East Nordic ballads contain distinct aesthetic effects and are connected to the traditions of singing and dancing that they were a part of. The magic that the words of this oral art form hold requires a forum where it can be created – in the same way the heathen cult only unfolds its forces on sacred ground. This is why Kværndrup uses the concept performance arena in his analysis. It covers both the actual stages where oral art form has been performed and an inner frame of interpretation created through the interaction between performer and audience. This new interpretation of the aesthetic value of the ballads and their deep structure is thus based on a hermeneutic approach to the inner as well as outer universe of the ballad.Sigurd Kværndrup (b. 1946), dr.phil., external lecturer at the Department of Scandinavian Studies and Linguistics, University of Copenhagen.Forlagets emneord: Litteraturvidenskab - Disputats - Folkevise - Katholicisme - Kønsstudier - Litteraturhistorie - Litteraturteori - Litterær analyse - Oral tradition - Æstetik - Adel - Epos - Feudalisme - Kærlighed - Ægteskab - Norden - John Miles Foley - Svend Grundtvig - Otto Holzapfel - Sidsel Jensdatter - Bengt R. Jonsson - Albert B. Lord - Iørn Piø - Evald Tang Kristensen - Middelalder - Renæssance - Dansk
- E-bog
- 318,95 kr.
-
- En ridderromance af Chrétien de Troyes. Bearbejdet, med noter, indledning og efterskrift af Sigurd Kværndrup
248,95 kr. Chrétien de Troyes (ca. 1130–1190) er den største skønlitterære forfatter i fransk højmiddelalder – en renæssanceskikkelse og original skaber af kunst i en kultur, som ellers mest kopierede. Løveridderen (Li chevaliers au lion) er mesterværket blandt de fem ridderromancer, Chrétien skrev, og den blev oversat til fornsvenske vers i 1303, senere til danske. I denne bog gengiver Sigurd Kværndrup hele den fornsvenske oversættelse af Løveridderen, normaliseret og tilpasset moderne dansk sprog og stavning, og med grundig glossering. Dermed gøres et af middelalderens store værker tilgængeligt for den moderne læser uden at gå på kompromis med dets oprindelige udformning. I det fyldige efterskrift gives et bud på romancens – og som helhed Chrétien de Troyes' forfatterskabs – dybere mening og tolkning i det samfund, det oprindeligt digtedes i. Herefter analyseres betydningen af og årsagen til, at denne og to andre af ridder-romancerne blev oversat til fornsvensk på foranledning af den norske dronning Eufemia, en af de store figurer blandt de kulturelt og politisk engagerede kvinder i det fjortende århundrede. Ligeledes giver Kværndrup et bud på, hvorfor den fyldigste af de overleverede versioner er den danske, der er senere end de svenske – et bud der fører ind i de indviklede slægtskabsforhold imellem de nordiske kongehuse, som endte med at Dronning Margrete I blev hele Nordens regent i Kalmarunionen. Sigurd Kværndrup er dr.phil. og har været tilknyttet Københavns Universitet siden 1969. Han har arbejdet som redaktør og medforfatter på Dansk litteraturhistorie, fungeret som højskoleforstander og gymnasielektor og forsket ved Center for Intermediale Studier på Linnéuniversitetet i Växjö 2006–2010.
- Bog
- 248,95 kr.