De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Rasmus Alenkær

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Ro, tryghed og fokus i familien
    af Rasmus Alenkær
    258,95 kr.

    Alt det forældre kan sætter fokus på alt det, forældre kan gøre, når kaos og modstand skal vendes til harmoni og samarbejde i familien.Bogen tager afsæt i en række velkendte hverdagssituationer, hvor børns adfærd er problematisk, eller hvor barnets trivsel giver anledning til bekymring. Heldigvis er der rigtig meget, du som forældre kan gøre i disse situationer - og endnu bedre: Du behøver ikke et nyt redskab til hver enkelt situation. I stedet handler det grundlæggende om at være en rolig, tryghedsskabende og opgavefokuseret forælder, der er tydelig og anerkendende i sin opdragelsesstil.?I hvert kapitel er der en lang række konkrete og praktiske anbefalinger, der alle bindes sammen af bogen røde tråd - Trivselsmodellen. Bogen har både fokus på kommunikation og opdragelse i familien, ligesom der gives gode råd til skole/hjem-samarbejde og skilsmisse.Alt det forældre kan bygger på teori, forskning og ikke mindst Rasmus Alenkærs mere end 25 års professionelle erfaring med børn, familie og skoleliv. Bogen henvender sig primært til forældre med børn i skolealderen, men kan læses af alle, der har interesse i børns trivsel.

  • - Undervisning på specialskoler og i specialklasser
    af Niels Egelund, Kim Rasmussen, Rasmus Alenkær, mfl.
    341,95 kr.

    Hovedparten af de danske skoleelever søges i dag inkluderet i de almindelige folkeskoleklasser. En del specialundervisning foregår imidlertid stadig i specialklasser, på specialskoler og i særlige forløb på de almene folkeskoler. I Specialdidaktik i teori og praksis. Undervisning på specialskoler og i specialklasser sættes der fokus på denne del af specialdidaktikken.Inden for specialdidaktikken kan der sjældent arbejdes helt på samme måde som i almendidaktikken. Enhver elev er unik, og netop i specialpædagogikken har denne erkendelse særlig stor og konkret betydning. Der er sjældent en færdig løsning, der kan hentes ned fra hylderne, så præcis hvordan skal man som lærer gribe undervisningen an, når de almene koncepter og praksisser ikke rigtig kan bruges?I denne bog giver en række forskere og fagprofessionelle deres bud på, hvad der bør tages højde for i undervisningen af børn med særlige behov. Bogens første del giver et overblik over specialdidaktikkens placering i det pædagogiske landskab. Anden del zoomer ind på forskellige aspekter af specialdidaktikken, bl.a. hvordan elever møder skolen og faget. Tredje del stiller skarpt på faget dansk og beskriver, hvordan man kan arbejde specialdidaktisk her, fjerde del fokuserer på matematik, og femte del anlægger en specialdidaktisk vinkel på skolens andre fag. I bogens sjette del præsenteres eksempler på tværfaglige indsatser, og endelig diskuteres i bogens sidste del en række tværgående specialdidaktiske temaer med relevans for alle fag.Helga Borgbjerg Hansen er cand. pæd. pæd., lektor ved læreruddannelsen o eftervidereuddannelsen, University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand. pæd. i pædagogisk filosofi og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet.

  • - Udvikling af fællesskaber
    af Janne Hedegaard Hansen, Kim Martin Nielsen, Kirsten Baltzer, mfl.
    478,95 kr.

    Inklusionsvejlederen 1 – udvikling af fællesskaber behandler primært, men ikke udelukkende, udviklingsprocesser i det almenpædagogiske felt. I løbet af 11 kapitel kommer denne antologi omkring, hvordan man som intern ressourceperson vejleder lærere, pædagoger, ledere og forældre i problemstillinger, hvor et barn eller et ungt menneskes deltagelse i de almene fællesskaber er i fokus. Bogen ser på gennemgribende forandringer i skolens organisation og kultur og kommer omkring emnerne kollegial coaching, narrativ team-refleksion, forældresamarbejdet, det tværprofessionelle samarbejde, multikulturelle udfordringer, undervisningsdifferentiering, co-teaching, sociale færdigheder, elev-lærer-relationer samt inkluderende klasseledelse.Redaktør på bogen er psykolog, konsulent og foredragsholder Rasmus Alenkær, og kapitlerne er skrevet af: Rasmus Alenkær, Stephanie Bäckström, Kirsten Baltzer, Janne Hedegaard Hansen, Andy Højholdt, Charlotte Riis Jensen, Louise Klinge, Mette Molbæk, Kim Martin Nielsen, Marta Padovan-Özdemir, Vibeke Petersen, Susan Tetler og Christian Varming.Udvikling af fællesskaber er den første af i alt to bøger med titlen Inklusionsvejlederen. Antologien belyser genstandsfeltet “inklusion” ud fra den position, en intern vejleder/ressourceperson i skolens organisation kan have. Formålet har været at lave en lettilgængelig opslagsbog eller redskabskasse, i hvilken man som praktiker hurtigt kan finde viden og inspiration i forhold til et bestemt emne. Der er ikke nogen fremadskridende opbygning mellem kapitlerne, der derfor kan læses uafhængigt af hinanden. Det hele holdes dog sammen af bogens røde tråd: inklusionsvejlederensrolle og redskaber. Tilsammen giver de to bøger et godt og solidt samlet overblik over de (måske) vigtigste problemstillinger og løsningsmodeller, der relaterer sig til feltet “inklusion”.

  • af Rasmus Alenkær
    158,95 kr.

  • - – en grundbog
    af Rasmus Alenkær
    288,95 kr.

    Den inkluderende skole - en grundbog stiller skarpt på inklusionsbegrebet i en primær teoretisk optik. Bogens kapitler behandler inklusionsbegrebet gennem forskellige udvalgt perspektiver - f.eks. et historisk, sociologisk, organisationspsykologisk og pædagogisk perspektiv. På den måde fremstår bogen som en helstøbt og grundig introduktion til de begreber, forståelser og muligheder, der ligger i "den inkluderende skole" som fænomen.Den inkluderende skole - en grundbog henvender sig først og fremmest til studerende og praktikere på folkeskoleområdet, men alle med interesse for inklusionsudvikling kan læse med. Studerende og praktikere på børneinstitutions og -behandlingsområdet vil således let kunne relatere bogens indhold til deres fagfelt.Bogen er uundværlig for studerende på seminariernes grunduddannelse, ligesom den er en solid referenceramme for diplom- og kandidatstuderende, der har fokus på folkeskoleområdet. Lærere, pædagoger, skoleledere, PPR-folk, pædagogiske konsulenter, kommunale ledere og politikere vil med held kunne anvende bogen som udgangspunkt for inklusionsudvikling i egen praksis.Bogen er skrevet af en række eksperter fra ind- og udland:Mel Ainscow, Rasmus Alenkær, Kirsten Baltzer, Alan Dyson, Fances Gallannaugh, Hallvard Håstein, Elsebeth Jensen, Ole Løw, Alex Madsen, Anne Maj Nielsen, Vibeke Petersen, Niels Ploug, Christian Quvang, Lars Qvortrup, Susan Tetler og Sidsel WernerRasmus Alenkær er autoriseret psykolog, ph.d.-stipendiat (SDU), cand.pæd.psych., PD-psych. og skolelærer. Organisationspsykolog ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Esbjerg med ansvar for inklusionsudvikling, herunder strategi, ledelse, kompetenceudvikling, formidling og forskning.Forfatter til bøgerne Narrativ Team-refleksion og Den gode slåskamp, begge på Bogforlaget Frydenlund.

  • af Rasmus Alenkær
    478,95 kr.

    Støj, uro, forstyrrelser eller mere præcist “undervisningsforstyrrende uro” er en udfordring i skolen, der spænder ben for både deltagelse og trivsel. Men hvordan kommer vi uroen til livs?I denne bog introducerer Rasmus Alenkær begrebet pædagogisk værtskab, som svar på dette spørgsmål. Pædagogisk værtskab handler om at skabe rammer og relationer, der giver børn følelsen af at være velkommen i skolen. Værtskabet sker på tre niveauer:Det strukturelle værtskab – som viser sig i skolens organisering og værdigrundlagDet personlige værtskab – som viser sig i de voksnes klasseledelse, relationsarbejde og måde at undervise påMedværtskab – som viser sig i børnenes deltagelsesadfærd og sociale dynamikker.Hovedbudskabet i bogen er enkelt og positivt: Det er muligt at skabe grundlag for ro, tryghed og fokus i skolen gennem pædagogisk værtskab. Bogen giver en række praktiske anbefalinger til konkrete initiativer i den daglige undervisning og i forhold til skolens struktur, ledelse og prioriteringer. Bogen bygger på teori og forskning på området og tager ikke mindst afsæt i Rasmus Alenkærs egne journalnotater fra en lang række pædagogiske udviklingsforløb i danske grundskoleklasser. Bogen giver derfor et unikt, aktuelt og praksisrettet blik ind i den danske folkeskoles hverdag med fokus på alt det, der understøtter – eller udfordrer – sundhedsfremmende og robuste læringsmiljøer. Pædagogisk værtskab og uro i skolen henvender sig til lærere, pædagoger, skoleledere, ressourcepersoner, studerende på grund- og efteruddannelser, konsulenter, psykologer, bestyrelser, beslutningstagere og politikere.

  • - Ro, tryghed og fokus i familien
    af Rasmus Alenkær
    139,95 - 185,95 kr.

     Alt det forældre kan sætter fokus på alt det, forældre kan gøre, når kaos og modstand skal vendes til harmoni og samarbejde i familien.Bogen tager afsæt i en række velkendte hverdagssituationer, hvor børns adfærd er problematisk, eller hvor barnets trivsel giver anledning til bekymring. Heldigvis er der rigtig meget, du som forældre kan gøre i disse situationer - og endnu bedre: Du behøver ikke et nyt redskab til hver enkelt situation. I stedet handler det grundlæggende om at være en rolig, tryghedsskabende og opgavefokuseret forælder, der er tydelig og anerkendende i sin opdragelsesstil.I hvert kapitel er der en lang række konkrete og praktiske anbefalinger, der alle bindes sammen af bogen røde tråd - Trivselsmodellen. Bogen har både fokus på kommunikation og opdragelse i familien, ligesom der gives gode råd til skole/hjem-samarbejde og skilsmisse.Alt det forældre kan bygger på teori, forskning og ikke mindst Rasmus Alenkærs mere end 25 års professionelle erfaring med børn, familie og skoleliv. Bogen henvender sig primært til forældre med børn i skolealderen, men kan læses af alle, der har interesse i børns trivsel.

  • af Rasmus Alenkær
    218,95 - 288,95 kr.

    Inklusion er en af folkeskolens store udfordringer, men hvordan gør man, når man vil inkludere i praksis? Denne bog giver svarene.Bogen er en regulær værktøjskasse for den fagperson, der vil understøtte bevægelsen mod en mere inkluderende folkeskole. Således finder læseren en lang række lettilgængelige og konkrete redskaber, der kan kvalificere arbejdet i følgende felter: AKT – Adfærd, Kontakt og Trivsel, klasseledelse, adfærdsledelse, konflikthåndtering, refleksion, kommunikation, mødeledelse, differentiering, skoleudvikling, konsultation og coaching. Bogen er den anden bog i Frydenlunds inklusionstrilogi. I den første bog Den inkluderende skole – en grundbog var der fokus på teori. Den tredje udgivelse Den inkluderende skole i et ledelsesperspektiv indeholder en værktøjskasse til skoleledere, souschefer og andre, der har ansvar for udvikling og tilrettelæggelse af arbejdet på skolerne. I denne bogs prolog tegnes et præcist og opsummeret teoretisk billede af fænomenet inklusion. Det er derfor ikke en forudsætning, at man har læst første bind. Målgruppen er lærere, pædagoger, skoleledere, konsulenter, psykologer og studerende på skole- og institutionsområdet. Bogen er skrevet af højt kvalificerede og erfarne praktikere på skoleområdet: Rasmus Alenkær, Bodil Bang-Larsen, Ole Bang-Larsen, Neil Berry, Mette Cramer, Daniel Hald, Anne Line Danm Hansen, Kirsten Hartmann, Marie Kring, Mike McKeon, Torben Mørup, Jørn Nielsen, Christian Quvang, Christian Varming, Sidsel Werner og Hallvard Håstein.

  • af Rasmus Alenkær
    358,95 - 388,95 kr.

    Støj, uro, forstyrrelser eller mere præcist “undervisningsforstyrrende uro” er en udfordring i skolen, der spænder ben for både deltagelse og trivsel. Men hvordan kommer vi uroen til livs?I denne bog introducerer Rasmus Alenkær begrebet pædagogisk værtskab, som svar på dette spørgsmål. Pædagogisk værtskab handler om at skabe rammer og relationer, der giver børn følelsen af at være velkommen i skolen. Værtskabet sker på tre niveauer:Det strukturelle værtskab – som viser sig i skolens organisering og værdigrundlagDet personlige værtskab – som viser sig i de voksnes klasseledelse, relationsarbejde og måde at undervise påMedværtskab – som viser sig i børnenes deltagelsesadfærd og sociale dynamikker.Hovedbudskabet i bogen er enkelt og positivt: Det er muligt at skabe grundlag for ro, tryghed og fokus i skolen gennem pædagogisk værtskab. Bogen giver en række praktiske anbefalinger til konkrete initiativer i den daglige undervisning og i forhold til skolens struktur, ledelse og prioriteringer. Bogen bygger på teori og forskning på området og tager ikke mindst afsæt i Rasmus Alenkærs egne journalnotater fra en lang række pædagogiske udviklingsforløb i danske grundskoleklasser. Bogen giver derfor et unikt, aktuelt og praksisrettet blik ind i den danske folkeskoles hverdag med fokus på alt det, der understøtter – eller udfordrer – sundhedsfremmende og robuste læringsmiljøer. Pædagogisk værtskab og uro i skolen henvender sig til lærere, pædagoger, skoleledere, ressourcepersoner, studerende på grund- og efteruddannelser, konsulenter, psykologer, bestyrelser, beslutningstagere og politikere.

  • - Inkluderende AKT-arbejde i folkeskolen
    af Rasmus Alenkær
    258,95 kr.

    I den danske folkeskole er der i øjeblikket stort fokus på fænomenerne ”AKT” (Adfærd, Kontakt og Trivsel) og ”inklusion”. I denne bog forener Rasmus Alenkær de to fænomener til det, han kalder for ”AKT ink.”. Bogen er opdelt i tre dele:I den første del opstilles en konkret definition af fænomenet ”Inklusion”. Der redegøres for, hvilken historik og teori der ligger bag fænomenet, samt hvilke aktuelle spændinger inklusionsfænomenetudgør.I bogens anden del opstilles en konkret definition af fænomenet ”AKT”. Der tages primært udgangspunkt i Rasmus Alenkærs høj-aktuelle forskningsprojekt og PhD-afhandling ”Arbejdet med adfærd, kontakt og trivsel – i den inkluderende skole”, hvori en større dansk kommunes AKT-indsats undersøges tilbundsgående. Således kan denne bog som en af de førstebidrage med empirisk baseret viden på området.I bogens tredje del forener Rasmus Alenkær bogens to første dele, og han opstiller en definition for inkluderende arbejde med adfærd, kontakt og trivsel , dvs. AKT ink. Her er der overvejende fokus på organisering, samarbejdsstruktur, uddannelse og politik, dvs. fundamentet for en effektiv, målrettet og inkluderende AKT-indsats.Bogen er først og fremmest skrevet til fagfolk, der beskæftiger sig med AKT. Den henvender sig naturligvis til AKT-medarbejderne selv, men i lige så høj grad til beslutningstagere, skoleledere, eksterne samarbejdspartnere og studerende. I denne reviderede udgave fungerer Rasmus Alenkærs IC3-model som inklusionsteoretisk afsæt.

  • - – i praksis
    af Rasmus Alenkær
    178,95 kr.

    Siden forfatterens første bog om Narrativ Team-refleksion har han arbejdet intenst med at udvikle metoden – resultatet præsenteres i denne bog, der er en ny og revideret udgave.Narrativ Team-refleksion er en refleksionsmetode for team og grupper. Den tager udgangspunkt i gruppens egne fortællinger, og gennem arbejdsspørgsmål, respons, genfortælling og tolkning leder den gruppen frem til en fælles løsning og nye, konkrete handlemuligheder.Bogen er en praktisk metodevejledning, skrevet af en praktiker og med praksis for øje. Den indeholder en lang række anbefalinger, overvejelser og teknikker, der henvender sig direkte til arbejdsgrupper såvel i skoleklasser som i offentlige og private virksomheder. Bogen er overskueligt opbygget, og hvert afsnit opsummeres af en faktaboks, der gør det let at skabe overblik over indholdet.I denne 2. udgave er iscenesættelsesmulighederne og målgruppen udvidet. Metoden henvender sig nu ikke blot til professionelle team, men fungerer også som udgangspunkt for social træning i elev- og brugergrupper, eksempelvis i folkeskolen eller i foreninger. Bogen henvender sig således til enhver, der ønsker at arbejde med metodiske, strukturerede og team-baserede refleksionsprocesser, hvad enten det er i rollen som procesleder eller deltager. Den er dermed oplagt læsning for konsulenter, psykologer, sygeplejersker, socialrådgivere, coaches, ledere, lærere og pædagoger – samt naturligvis for medlemmer af team og grupper.

  • - en grundbog
    af Rasmus Alenkær
    218,95 kr.

    At skabe inkluderende fællesskaber er en af folkeskolens allerstørste udfordringer i det nye årtusinde. Inklusion handler nemlig ikke bare om at rumme eller at integrere. Inklusion handler om den enkelte elevs oplevelse af at være en naturlig og værdifuld deltager i et socialt og fagligt fællesskab.Bogen stiller skarpt på inklusionsbegrebet i en primær teoretisk optik. Kapitlerne behandler inklusionsbegrebet gennem forskellige udvalgte perspektiver – f.eks. et historisk, sociologisk, organisationspsykologisk og pædagogisk perspektiv. På den måde fremstår bogen som en helstøbt og grundig introduktion til de begreber, forståelser og muligheder, der ligger i den inkluderende skole som fænomen. Bogen henvender sig først og fremmest til studerende og praktikere på folkeskoleområdet, men alle med interesse for inklusionsudvikling kan læse med. Studerende og praktikere på børneinstitutions og –behandlingsområdet vil således let kunne relatere bogens indhold til deres fagfelt. Bogen er uundværlig for studerende på seminariernes grunduddannelse, ligesom den er en solid referenceramme for diplom- og kandidatstuderende, der har fokus på folkeskoleområdet. Lærere, pædagoger, skoleledere, PPR-folk, pædagogiske konsulenter, kommunale ledere og politikere vil med held kunne anvende bogen som udgangspunkt for inklusionsudvikling i egen praksis. Bogen er skrevet af en række eksperter fra ind- og udland: Mel Ainscow, Rasmus Alenkær, Kirsten Baltzer, Alan Dyson, Fances Gallannaugh, Hallvard Håstein, Elsebeth Jensen, Ole Løw, Alex Madsen, Anne Maj Nielsen, Vibeke Petersen, Niels Ploug, Christian Quvang, Lars Qvortrup, Susan Tetler og Sidsel Werner.

  • af Rasmus Alenkær
    218,95 - 293,95 kr.

    Bogen indeholder en værktøjskasse til skoleledere, souschefer og andre, der har ansvar for udvikling og tilrettelæggelse af arbejdet på skolerne.Bogen fokuserer på en lang række af de ledelsesmæssige udfordringer, der opstår i og omkring folkeskolen, når kravet om øget mangfoldighed er på dagsordenen. Bevægelsen mod øget inklusion på børne- og ungeområdet er en af de mest komplekse udfordringer, folkeskolen endnu har stået overfor. Og meget taler for, at udviklingen kun bliver succesfuld, hvis den rette ledelse er til stede i processen. Ledelsesperspektivet er bredt og omhandler eksempelvis: skoleledelse, projekt- og udviklingsledelse, ledelsesmæssige partnerskaber, ledelse af lokalområder, strategiledelse, politisk ledelse, ledelsesmæssige perspektiver på forstyrrende elevadfærd og ledelse af støttesystemer (PPR m.m.).Bogen er den tredje og sidste bog i Frydenlunds inklusionstrilogi. I den første bog Den inkluderende skole - en grundbog var der fokus på teori. I opfølgeren Den inkluderende skole i praksis blev teorien omsat til handlingsperspektiver. I denne bogs prolog opsummeres en række af de hovedpointer, der præsenteres i de to foregående bøger. Derfor kan man godt læse bogen uden at have stiftet bekendtskab med de to forløbere. Målgruppen er skoleledere (på alle niveauer), konsulenter, psykologer, kommunale og statslige beslutningstagere, lærere og pædagoger. Studerende på området vil ligeledes kunne få meget ud af bogen.Bogen er skrevet af en række anerkendte eksperter på området: Mel Ainscow, Rasmus Alenkær, Alan Dyson, Mads Hermansen, Steen Hildebrandt, Thomas Bøker Lund, Bjarne Nielsen, Jørn Nielsen, Lejf Moos, Laust Poulsen og Steve Rayner.