Bøger af Palle Schantz Lauridsen
-
488,95 kr. Medieteori kortlægger de dominerende teorier, der sætter vores brogede mediekultur på begreb. Den gør det ved at præsentere et bredt udvalg af medieteorier i et aktuelt perspektiv. Bogen rækker fra kapitler om kommunikationsteorier, Medium Theory, kognitionsteori, mediehistorie, offentlighedsteorier, det danske medielandskab, de sociale netværksmediers sociologi, mediesystemer, produktions- og policyanalyse over reception, participation, kvantitative og kvalitative metoder til intertekstualitet, celebrity, affektteori, steder som medieattraktion og mediedidaktik. Bogen rummer mange eksempler på, hvordan man konkret kan arbejde med de teoretiske problemstillinger.Medieteori viser, hvordan vi kan forstå mediernes funktion og deres samspil med de mennesker, de involverer, og det samfund, de indgår i. Bogen er en opfølgning til Medieanalyse.Medieteori er redigeret af lektor Palle Schantz Lauridsen (Dansk, Københavns Universitet) og lektor Erik Svendsen (Dansk, RUC). Den er skrevet af medieforskere, der alle har stor erfaring i at undervise i medieemner på de danske universiteter.
- Bog
- 488,95 kr.
-
118,95 - 158,95 kr. Tv-serier er blevet finkultur. I hvert fald nogle af serierne. Sådan har det ikke altid været: Der gik fx 14 år fra den første danske tv-udsendelse, til Danmarks Radio producerede sin første tv-serie. I dag er danske tv-serier internationalt i høj kurs, samtidig med at internationale streamingtjenester for alvor er på vej ind på markedet for audiovisuel seriefiktion. Denne bog skildrer tv-seriernes historie fra et dansk perspektiv. Danskproducerede serier står i centrum, men også udenlandske serier, som er blevet set i Danmark, bliver analyseret i den historiske sammenhæng, de indgår i. Bogen henvender sig til mediestuderende, men kan også læses af andre, der ønsker en kort og samlet introduktion til tv-seriens historie, genrer og formater. PALLE SCHANTZ LAURIDSEN er lektor i audiovisuelle medier på danskstudiet ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
-
422,95 kr. Verden i dag er en verden af medier.Overalt støder vi på medier, og vi bruger dem i stigende grad aktivt. Vi nøjes ikke med at læse avis, høre radio, se fjernsyn eller gå i biografen. Vi er også aktive med medierne. Vi blogger, facetimer, liker, opdaterer, uploader, swiper og skriver fanfiktion. De ‘gamle’ medier er der i høj grad endnu, men de indgår i dag i en ny medieverden, i et nyt mediemiljø, der præges af digitale medier, og som konstant er under forandring.MEDIEANALYSE præsenterer et bredt udvalg af aktuelle medier: pressen, fotografiet, filmen, dokumentaren, reklamen, radio, tv, digitale tekster og kontekster, bloggen og computerspillet. Vinklen er analytisk, historisk og aktuel: Kapitlerne sætter det enkelte medie ind i en historisk sammenhæng, samtidig med at de præsenterer aktuelle udviklinger og tilbyder begreber, metoder og teorier, der kan bruges i analysen af mediet.MEDIEANALYSE er redigeret af medieforskerne Palle Schantz Lauridsen og Erik Svendsen. De har – ligesom bogens øvrige forfattere – stor erfaring i at undervise i medieemner på universitetsniveau. I København, Odense, Roskilde, Aalborg og Aarhus.
- Bog
- 422,95 kr.
-
- bokssæt
836,95 kr. MEDIEanalyse, -teori og -temaer består af tre værker, der præsenterer medieforskningens analysemetoder og teorier, og som sætter fokus på en lang række af de temaer, der ofte diskuteres i forbindelse med forståelsen af mediernes indflydelse.Medieanalyse giver en analytisk og historisk forståelse af centrale enkeltmedier som fx film, dokumentar, radio, tv, blogs og tværmediale tekster. Medieteori kortlægger de aktuelt dominerende teorier, der sætter vores brogede mediekultur på begreb, fx kommunikationsteori, kognitionsteori, mediehistorie, deltagelses- og celebritykultur. Medietemaer undersøger på tværs af analysemetoder og teoretiske tilgange, hvordan man kan forstå aktuelle medietemaer som køn, sport, identitet, dannelse, underholdning, kultur og krig.
- Bog
- 836,95 kr.
-
368,95 kr. MEDIETEMAER undersøger forholdet mellem medier og køn, sport, krig, fortællinger, historie og underholdning og analyserer mediebegivenheder og samspillet mellem medier og identitet, dannelse, demokrati, teknologi, kultur og fans.MEDIETEMAER giver med afsæt i en bred vifte af medieteoretiske og -analytiske tilgange baggrund for at forstå og arbejde med aktuelle debatemner i og om medierne. Bogen er et supplement til MEDIEANALYSE og MEDIETEORI.
- Bog
- 368,95 kr.
-
114,56 kr. Da Arthur Conan Doyle i 1887 skrev sin første roman om Sherlock Holmes, vidste ingen, hvilken udødelig skikkelse han havde skabt. I dag finder man ikke mange, der ikke forbinder navnet Sherlock Holmes med et eller andet. I sin bog fortæller Palle Schantz Lauridsen først og fremmest Sherlock Holmes’ danske historie. Danmark var – sammen med Norge og Sverige – det første land, der tog Sherlock Holmes til sig, og mesterdetektiven fik her et rigt liv: Doyles historier udkom som avisføljetoner og i bogform, der blev spillet Sherlock Holmes-stykker på teatret, og Nordisk Film skabte nogle af verdens første Holmes-film. På baggrund af omfattende research fremlægger forfatteren en omfattende og for en dels vedkommende aldrig før set dokumentation for denne tidlige historie. Elegant flettes føljetonklip, anmeldercitater, film-stills og meget andet sammen til en engageret og underholdende mediehistorie. Over for denne tidlige historie stilles i bogens anden del den renæssance, Sherlock Holmes har oplevet i det nye årtusinde. I den globaliserede verden, er Holmes’ danske tilværelse ikke et isoleret fænomen, men blot en del af hans internationale liv. Bogen fortæller om de nye Holmes-produkter – fra Hollywood-film over tv-serier til internetbrugernes fan fiction – og analyserer denne evige skikkelses talløse forvandlinger. Om forfatteren Palle Schantz Lauridsen er lektor på Københavns Universitet og medlem af den danske Sherlock Holmes-klub. Han er forfatter til en lang række publikationer om film, ikke mindst om Sherlock Holmes.
- E-bog
- 114,56 kr.
-
- De danske dogmefilm
158,95 kr. De danske dogmefilm har udfordret publikummed deres placering mellem tradition og fornyelse.I Nøgne billeder tager en række filmforskere udfordringenop gennem grundige analyser af deenkelte dogmefilm. I fokus står instruktørernesmeget forskellige udmøntning af dogmereglerne.Nøgne billeder kaster et indgående blik på hveraf de indtil videre ti danske dogmefilm.Der er skarpe iagttagelser og spændendefortolkninger af alle de kendte film fra »Festen«og »Idioterne« til »Forbrydelser«.Bogen er selvskreven ikke kun i filmundervisningen,men overalt, hvor film diskuteres.Nøgne billeder er et ‘must have’ for filmelskere.
- E-bog
- 158,95 kr.