Bøger af Mathias Thorborg
-
458,95 kr. Denne bog handler om professionelt samarbejde og ledelse af dette samarbejde i den danske folkeskole.Bogen giver et bredt indblik i, hvordan fagprofessionelle – lærere og pædagoger – samarbejder i folkeskolen, både formaliseret i teams, professionelle læringsfællesskaber og lignende, og uformelt, dvs. i spontant etablerede samarbejder omkring pludseligt opståede problemer, hvor målet ikke nødvendigvis er at samarbejde om bedre løsninger, men om at håndtere situationer så godt som muligt.I skole- og uddannelsesforskning er det uformelle samarbejde ofte gået ”under radaren”. Men det uformelle samarbejde fylder meget og er vigtigt, fordi det er et udtryk for og et resultat af undervisningen og en måde, hvorpå lærere og pædagoger kan håndtere undervisningen og det pædagogiske arbejdes kompleksitet.Bogen henvender sig særligt til fagprofessionelle med ledelsesfunktioner i skoler og skoleforvaltninger, og derfor er der fokus på, hvordan man som leder eller som medarbejder med ledelsesopgaver understøtter de mange former for professionelt samarbejde i skolen, både det formaliserede og det uformelle. Den er også relevant for det pædagogiske personale, undervisere på professionshøjskolerne, deltagere på lederuddannelser og for andre med interesse for folkeskolen. Bogen bygger på kvantitative og kvalitative undersøgelser af samarbejde i folkeskolen i perioden 2020- 2023 og på omfattende litteraturstudier.
- Bog
- 458,95 kr.
-
- i pædagogisk forskning og praksis
198,95 - 268,95 kr. Alle faggrupper, der arbejder med pædagogik, har interesse i at vide, om det, de gør, virker efter hensigten. Derfor er der talrige eksempler på forskning, der undersøger effekter af pædagogiske indsatser. Men det er ikke helt så ligetil, som det lyder. Der er stort set aldrig et 1:1 forhold mellem pædagogisk intervention og effekt.I Kausalitet og effektfuldhed viser forfatterne, at traditionelle undersøgelser af årsag og virkning ofte undervurderer den kompleksitet, som eksempelvis læreren møder i klasseværelset. Derfor erstatter de begrebet effekt med effektfuldhed og introducerer en anden og mere kompleks forståelse af begrebet kausalitet.Bogen beskriver de videnskabsteoretiske og metodiske overvejelser bag undersøgelser af kausalitet og effektfuldhed i pædagogiske sammenhænge og præsenterer en række konkrete undersøgelsesdesign, som kan inspirere studerende, undervisere og forskere, der interesserer sig for effektfuldhed i deres arbejde.
-
193,95 kr. I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artiklerDen allvarlige lärarbristen i Sverige – hur kunde detta hända och vad kan vi göra?Lærermangel i DanmarkDen aktuelle mangelen i TysklandData, årsaker, (nød)løsningerHjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektivSärskilda undervisningsgrupper i grundskolans högstadiumSmåbørnspædagogik – historiske refleksioner med fokus på læringTidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.Temaerne, der tages op, er eksempelvis:Klasseledelse og læringsmiljøLæring, undervisning og fagdidaktiske udfordringerNationale testUndervisningsdifferentiering og tilpasset oplæringImplementering af nationale og lokaler strategier og initiativer i skolenBetydningen af køn, socio-økonomisk og kulturel baggrundPraksis i børnehavenTidsskriftet udkommer to gange årligt (maj og november).Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) (Høgskolen i Hedmark), RCIW - Research and Capability in Inclusion and Welfare (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.
- E-bog
- 193,95 kr.