Bøger af Mads Kristiansen
-
- Grundbog i offentlig forvaltning
512,95 kr. For at danne sig et overblik og forstå de mange nuancer i den offentlige sektor, er det frugtbart at kombinere organisationsteori og forvaltningsstudier. Det er sigtet med denne bog. Organiseringen af den offentlige sektor er en lærebog i offentlig organisationsteori og består af to dele. Første del udlægger organisationsteori og institutionel teori med særligt fokus på den offentlige sektor. Der fokuseres på opbygningen af offentlige organisationer, deres forhold til omverdenen og på organisationsfelter. Disse områder bliver belyst ud fra henholdsvis et rationelt perspektiv og et normperspektiv. Anden del behandler centrale temaer som offentlig styring, beslutningsteori, implementering, reformer og administrativ etik. Bogen er redigeret af Anders Berg-Sørensen, Caroline Howard Grøn og Hanne Foss Hansen, som er henholdsvis lektor, adjunkt og professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.
- Bog
- 512,95 kr.
-
- Forandringer i krisetider
488,95 kr. Det er ikke ligegyldigt, hvordan den offentlige sektor organiseres og styres. Det betyder noget for, hvordan børnene bliver passet i børnehaverne, og hvordan veje og kloaker vedligeholdes. Ikke mindst betyder det noget for, hvor meget alle danskere skal betale i skat for at få leveret de ydelser, som de kan forvente. Den offentlige sektor skal med andre ord organiseres og styres med henblik på at sikre, at den lever op til de krav, der stilles til den. Det er ikke mindst relevant i en tid, hvor økonomisk krise sætter pres på de offentlige budgetter. Offentlig styring sætter fokus på styringen af den offentlige sektor. En væsentlig pointe er, at krise er et fænomen, som ikke vil forsvinde ved næste højkonjunktur, men at bl.a. globalisering og demografiske ændringer vil gøre krisedagsordenen relevant i Danmark i lang tid frem.
- Bog
- 488,95 kr.
-
268,95 kr. Etableringen af resultatbaserede ledelsessystemer er blevet en del af de fleste offentlige organisationers hverdag. Der formuleres i stigende grad mål, udvikles indikatorer, indsamles og rapporteres data og mængden af resultatinformation om offentlige organisationers indsatser er vokset markant. Formålene med resultatbaserede ledelsessystemer og tilvejebringelsen af resultatinformation er mange. Det kan fremme gennemsigtighed og ansvarlighed i den offentlige sektor, skabe fokus og retning i en organisation, have en motiverende effekt på medarbejderne samt skabe et udgangspunkt for bedre styring og kontrol, øget læring, mere oplyste beslutninger og i sidste ende forbedringer af offentlige organisationers indsatserPå trods af de mange gode formål er resultatbaseret ledelse løbende blevet mødt af kritik. Denne kritik kan samles i fem centrale indvendinger. Disse fem indvindinger udgør bogens struktur: Den offentlige sektors ydelser er så komplekse, at det ikke er muligt at måle resultaterne af indsatserne. Resultatbaserede ledelsessystemer anvendes som udgangspunkt for at kontrollere medarbejderne og kan derved risikere at fortrænge medarbejdernes motivation. En stor del af den information, der tilvejebringes gennem resultatmålingssystemer, bliver aldrig bragt i anvendelse i ledelses- og beslutningssituationer. Resultatbaserede ledelsessystemer fører til en række utilsigtede dysfunktionelle adfærdsmæssige effekter. Resultatbaserede ledelsessystemer har en tendens til at eskalere og miste deres simplicitet over tid.Formålet med denne bog er at dykke ned i kritikken af resultatbaseret ledelse og resultatbaserede ledelsessystemer, forstå baggrunden for kritikken og under hvilke betingelser indvendingerne i særlig grad vil forekomme. På den baggrund diskuteres det, hvordan offentlige ledere kan arbejde med resultatbaseret ledelse med henblik på i højere grad at hæmme eller overkomme udfordringerne.Bogens målgruppe er studerende i statskundskab samt diplom- og masteruddannelser i offentlig ledelse samt andre lederuddannelser, hvor styring og ledelse er centrale temaer.
- Bog
- 268,95 kr.