Bøger af Lise Réol
-
297,50 kr. Motion og bevægelse i skolen handler om, hvordan skolens pædagogiske personale pædagogisk og didaktisk kan arbejde med motion og bevægelse på et forskningsmæssigt grundlag.Bogen præsenterer det videnskabelige grundlag, der ligger til grund for at indføre motion og bevægelse i skolen, samt erfaringer med at implementere forandringerne. Artiklerne giver et bidrag til at udfylde det videnshul, der er mellem praktiske motions- og bevægelsesaktiviteter og forskningsbaseret viden derom.Antologiens første del består af artikler, som afdækker og udspringer af hver sit argument for, hvorfor eleverne skal have motion og bevægelse i skolen. Et lærings-, et dannelses-, et trivsels- og et sundhedsargument.Anden del af antologien består af 8 tematiske artikler, der konkret udfolder og diskuterer forhold som lærer- og pædagogrollen i skolen, motivation, inklusion, trivsel, udfordringer, som knytter sig særligt til udskolingen, udeskole og outdoor, udfordringer og muligheder i forbindelse med implementeringen af forandringer i skolen samt et bud på, hvordan bevægelse i skolen kan forstås som eksistentielt meningsfuldt.Motion og bevægelse i skolen henvender sig til lærerstuderende og til de mange lærere og pædagoger, der arbejder med at implementere motion og bevægelse i skolerne.
- Bog
- 297,50 kr.
-
- Kropslig forankring i professionerne
236,95 - 341,95 kr. At stå roligt i orkanens øje er muligt, hvis man er opmærksom på sit fundament, sin balance og er i stand til at hvile i, at jorden bærer under én.Vi lever i en tid, hvor mange oplever, at jorden ryster under os – klimakrise, krige og konflikter præger vores samtid, og mange oplever sig selv som usikre, stressende, ængstelige og urolige. I en sådan usikker tid stiger behovet for en grundlæggende fornemmelse af tryghed og sikkerhed. Også i velfærdsprofessionelles daglige arbejde med børn, unge, udfordrede og udfordrende grupper, sårbare, syge og ældre stilles der store krav til den professionelle om at kunne navigere i komplekse situationer. Det kræver nærvær, kontaktevne, lederskab og ro.Kropsligt arbejde med grounding kan være en måde at træne evnen til at stå roligt og stærkt. Grounding er betegnelsen for oplevelsen af fysisk og psykisk nærvær, hvor man føler sig støttet af underlaget. Begrebet blev introduceret af Alexander Lowen, der har været en stærk inspirationskilde for en lang række terapeutiske retninger.Denne bog indledes med en indføring i, hvad grounding er. Dernæst præsenteres bud på, hvordan grounding er knyttet til professionelt arbejde som psykomotorisk terapeut, fysioterapeut, pædagog, lærer og sygeplejerske. Til sidst afsluttes bogen med et øvelseskatalog med inspiration til, hvordan man konkret kan arbejde med grounding.Bogen er udsprunget af et tværprofessionelt samarbejde mellem medarbejdere i Program for Krop og Mental Sundhed, Forskningscenter for sundhed og velfærdsteknologi, VIA UC. Grounding – kropslig forankring i professionerne henvender sig til de professioner, der arbejder med mennesker, hvor arbejdet handler om at skabe relationer, der kan bidrage til at styrke borgernes trivsel, sundhed, læring, dannelse og livsduelighed – fx lærer-, pædagog-, psykomotoriker-, sygeplejerske-, fysioterapeut-, ergoterapeut- og psykologuddannelsen.