De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Lisbeth Hædersdal

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Lisbeth Hædersdal
    458,95 kr.

    Denne bog handler om professionelt samarbejde og ledelse af dette samarbejde i den danske folkeskole.Bogen giver et bredt indblik i, hvordan fagprofessionelle – lærere og pædagoger – samarbejder i folkeskolen, både formaliseret i teams, professionelle læringsfællesskaber og lignende, og uformelt, dvs. i spontant etablerede samarbejder omkring pludseligt opståede problemer, hvor målet ikke nødvendigvis er at samarbejde om bedre løsninger, men om at håndtere situationer så godt som muligt.I skole- og uddannelsesforskning er det uformelle samarbejde ofte gået ”under radaren”. Men det uformelle samarbejde fylder meget og er vigtigt, fordi det er et udtryk for og et resultat af undervisningen og en måde, hvorpå lærere og pædagoger kan håndtere undervisningen og det pædagogiske arbejdes kompleksitet.Bogen henvender sig særligt til fagprofessionelle med ledelsesfunktioner i skoler og skoleforvaltninger, og derfor er der fokus på, hvordan man som leder eller som medarbejder med ledelsesopgaver understøtter de mange former for professionelt samarbejde i skolen, både det formaliserede og det uformelle. Den er også relevant for det pædagogiske personale, undervisere på professionshøjskolerne, deltagere på lederuddannelser og for andre med interesse for folkeskolen. Bogen bygger på kvantitative og kvalitative undersøgelser af samarbejde i folkeskolen i perioden 2020- 2023 og på omfattende litteraturstudier.

  • - En praksisnær guide til vejledere og skoleledelse
    af Lisbeth Hædersdal
    383,95 kr.

    Er du vejleder og bruger du co-teaching i din praksis?Co-teaching er en effektiv metode, der skaber deltagelsesmuligheder og styrker inklusion. For at implementere co-teaching som vejledningstilgang kræves det dog både tid, engagement og ledelsesmæssig opbakning. Vejlederen spiller en central rolle i at introducere metoden til kollegaerne gennem samarbejde og praktisk anvendelse. Denne bog fokuserer på netop de faktorer, der er afgørende for succes: god planlægning og tydelig kommunikation.Bogen tilbyder konkrete redskaber og praktiske tips til vejledere og skoleledere, som ønsker at integrere co-teaching i undervisningen. Du får en lettilgængelig guide til, hvordan vejledning kan blive en aktiv og central del af skolens hverdag – alt sammen for elevernes bedste!Forfatteren trækker på mange års erfaring som vejleder og deler indsigter og konkrete redskaber, herunder:Implementeringsguiden, som hjælper med at implementere, fastholde og forankre co-teaching som metode.Vejlederlandkortet, et dialogværktøj mellem vejledere og skoleledelse.Fasemodellen, der sikrer et systematisk arbejde med at identificere skolens vejledningsbehov.Rammeaftaler og samarbejdskontrakter, som skaber dialog om flerfaglige roller og ligeværdigt ansvar.Planlægningsskemaet, et dynamisk redskab, der skaber struktur og variation i undervisningen for både lærere og elever.Idékatalog og evalueringsredskaber, som Inspirerer til forskellige organiseringsformer og understøtter løbende evaluering af co-teaching.

  • af Mads Hermansen, Preben Olund Kirkegaard, Peter Andersen, mfl.
    363,95 kr.

    Projektbaseret undervisningDenne antologi er skrevet af danske forskere og praktikere med erfaringer og kompetencer inden for projektbaseret undervisning. Alle bidragydere har fingeren på skolens puls, og de giver hver især deres bud på, hvordan projekt- eller problembaseret læring kan se ud i undervisningssammenhænge.Med bogen får du et spændende historisk oprids af projektarbejdets udvikling fra starten af 1970’erne og frem til i dag og desuden konkrete bud på:Hvordan projektorienterede aktiviteter kan bidrage til at skabe indre motivation og udfolde elevernes perspektiverHvordan de fysiske læringsmiljøer spiller en helt afgørende rolle, når du arbejder med projektbaseret undervisningHvordan opgaver og vurderingskriterier kan organiseres, så de ikke hæmmer den kreative procesHvordan projektbaseret undervisning styrker både fællesskabet og deltagelsesmulighederne i klassenHvilke faldgruber og udfordringer der er gode at identificere, når der arbejdes med projektbaseret undervisning.Sidst, men ikke mindst, får du, med værdifulde erfaringer fra LEAPS (Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science), svar på, hvad det kræver af ledelse og personale at omstille en hel skole til at arbejde problembaseret.Antologien har et bredt sigte og henvender sig til alle, der har berøring med eller interesse for grundskolen, og skal gerne bidrage til en skole, der er mere praksisfaglig og projektorienteret. Mange af bogens pointer er let bearbejdelige og kan anvendes i andre sammenhænge – fx på erhvervsskoler, gymnasier og i dagtilbud.

  • af Mads Hermansen, Preben Olund Kirkegaard, Peter Andersen, mfl.
    478,95 kr.

    Projektbaseret undervisningDenne antologi er skrevet af danske forskere og praktikere med erfaringer og kompetencer inden for projektbaseret undervisning. Alle bidragydere har fingeren på skolens puls, og de giver hver især deres bud på, hvordan projekt- eller problembaseret læring kan se ud i undervisningssammenhænge.Med bogen får du et spændende historisk oprids af projektarbejdets udvikling fra starten af 1970’erne og frem til i dag og desuden konkrete bud på:Hvordan projektorienterede aktiviteter kan bidrage til at skabe indre motivation og udfolde elevernes perspektiverHvordan de fysiske læringsmiljøer spiller en helt afgørende rolle, når du arbejder med projektbaseret undervisningHvordan opgaver og vurderingskriterier kan organiseres, så de ikke hæmmer den kreative procesHvordan projektbaseret undervisning styrker både fællesskabet og deltagelsesmulighederne i klassenHvilke faldgruber og udfordringer der er gode at identificere, når der arbejdes med projektbaseret undervisning.Sidst, men ikke mindst, får du, med værdifulde erfaringer fra LEAPS (Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science), svar på, hvad det kræver af ledelse og personale at omstille en hel skole til at arbejde problembaseret.Antologien har et bredt sigte og henvender sig til alle, der har berøring med eller interesse for grundskolen, og skal gerne bidrage til en skole, der er mere praksisfaglig og projektorienteret. Mange af bogens pointer er let bearbejdelige og kan anvendes i andre sammenhænge – fx på erhvervsskoler, gymnasier og i dagtilbud.