Bøger af Kjeld Fredens
-
338,95 kr. - Bog
- 338,95 kr.
-
- en grundbog i neuropædagogik
468,95 kr. Mennesket i hjernen er en bog om, hvordan man kan blive god til at lære eller bedre til at hjælpe andre med at blive mere lærenemme. Bogen udfordrer det egocentriske syn på mennesket: at mennesket er centrum for sin egen adfærd, og at menneskets tænkning og handlinger er et resultat af hjernens formåen. En antagelse, som opretholder en adskillelse mellem krop og tanke og mellem individ og omverden. Bogen handler om hjernen, ikke hjernen i mennesket, men lige omvendt: mennesket i hjernen. Det er ikke hjernen, der tænker, det er individet, og det er et individ med en krop, der er uløseligt bundet til den situation, individet befinder sig i.Bogen er en indføring i neuropædagogik, som i dag har to sider. Den ene handler om, hvorledes viden om hjernen og mentale processer kan berige vores viden om læring. Den anden handler om, hvordan man kan hjælpe den svage elev, børn og unge med indlæringsvanskeligheder eller neuropsykologiske udviklingsforstyrrelser eller den hjerneskadede person.Mennesket i hjernen er skrevet til den, der vil blive mere kritisk i sit arbejde med neuropædagogik, og som vil blive bedre til at tænke over sin egen praksis som pædagog, lærer eller behandler. Sigtet er en bedre indsigt og praksis. 2. udgave er gennemgribende revideret og inddrager den nyeste forskning, bl.a. om embodiment, om hvorfor arbejdshukommelsen kan spænde ben for læring, og hvordan den kan styrkes; om kollaborativ læring og fælles opmærksomhed, som handler om læring i fællesskaber. De vigtigste kognitive temaer bliver belyst, og de munder ud i metodiske anvisninger.Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker. Han er selvstændig forsker i ledelse og kognition og har været lektor ved Neurobiologisk Institut ved Århus Universitet, rektor for Skive Lærerseminarium og udviklings- og forskningschef ved Vejlefjord NeuroCenter.Video: Kjeld Fredens om bogen "Mennesket i hjernen"
- Bog
- 468,95 kr.
-
- Relationer og konstruktioner i læringsmiljøer
578,95 kr. Flere fantastiske forbindelser - relationer og konstruktioner i læringsmiljøer er en antologi med bidrag fra en række markante pædagogiske personligheder fra USA, Canada, England, Sverige og Danmark, der giver forskellige perspektiver på relationel teori og praksis i læringsmiljøer.Antologien er en selvstændig opfølger til antologien Fantastiske forbindelser - i undervisning og læringssamvær, hvor andre markante navne gjorde bogen til en pædagogisk bestseller.Flere fantastiske forbindelser har en om muligt endnu mere bemærkelsesværdig række af forskere, teoretikere og praksisudviklere som bidragydere, der kan udvide de fantastiske forbindelser og relationelle forståelser og udvikle eminente, samskabende og vitaliserende læringsmiljøer i skoler såvel som i daginstitutioner. Antologien lægger særlig vægt på ideen om, at vi samskaber vores forståelser af både os selv og verden. Alt, hvad vi tilegner os, lærer vi i relation til nogen eller noget.Forfatterne repræsenterer en bred vifte af fascinerende og respektfulde måder at udvikle god praksis. Antologien udgør en samlet helhed, men de enkelte bidrag kan læses hver for sig, hvis man ønsker at dykke dybere ned i emner som værdsættende undersøgelser, samskabelse, compassion, co-teaching, demokrati og professionelle relationer.Ledere, lærere, pædagoger, psykologer, konsulenter, lærer- og pædagogstuderende, studerende på pædagogiske diplommoduler og alle andre, der måtte have interesse i relationer og samskabelse af læringsmiljøer, kan finde inspiration til at udvikle pædagogisk forståelse og god praksis i egne kontekster.
- Bog
- 578,95 kr.
-
- Og få hjernen med til en forandring
73,95 - 298,95 kr. Tramp nye stier En coach og en hjerneforsker giver dig i denne bog recepten på, hvordan dit nytårsforsæt i år skal lykkedes: Det handler om at trampe nye stier i din hjerne! Vaner udgør motorveje i hjernen. I stedet for at forsøge at slette de veje, vi vil af med, skal vi gå efter at opdyrke nye forbindelser. Det første er nemlig umuligt, mens det andet er let. Du skal trampe en ny sti og lade de gamle stier gro til stille og roligt, når de ikke er nyttige længere.Du skal også opbygge evnen til at lære af dine succesfulde vaneændringer, af strukturen i dine gode vaner. Og så skal du i øvrigt vælge en metode, hvor du dels tager små skridt (for så bliver hjernen medspiller), dels hjælper dig med at fastholde proportionerne i din forandring. Hvorfor skal man lære sig selvcoaching?Forfatterne Anette Prehn og Kjeld Fredens har tre gode grunde til at lære selvcoaching: Du er sammen med dig selv hele tiden! Hører du til blandt flertallet – der har en benhård indre kritiker – vil det gøre en stor forskel at coache dig selv konstruktivt. Selv hvis du samarbejder med en coach omkring forandring i dit liv, og f.eks. har en times session hver 14. dag, har du stadig 335 timer alene i samme tidsrum. Her står og falder din succes med din evne til at være din egen bedste motivator og selvregulator. Stadigt flere oplever forventning om selvledelse i deres arbejde: At kunne planlægge, gennemføre og udvikle arbejdet selvstændigt – med virksomhedens mål og værdier for øje. Hvad enten du er en selvledende medarbejder, i en satellitfunktion, selvstændig eller leder et sted, hvor det er ”koldt på toppen”, er bogen her for digForfatterne giver ikke ”hurtige fix” til forandring. De giver i stedet indsigt i hjernens spilleregler, så læseren kan tage højde for dem og tænke dem ind i sine kreative strategier. Man starter med at læse bogen og lave de enkle, kraftfulde øvelser.
-
- Tænk med dine medarbejdere og led med succes
123,95 - 253,95 kr. En hjerneforsker og to økonomer diskuterer, hvordan vi kan bruge organisationens samlede netværk af hjerner til at nå vores mål.I disse år forandrer den teknologiske udvikling grundlaget for vores forretning, og vi kan vi ikke længere være sikre på at nå de mål, vi har sat os. Præcis planlægning hører fortiden til.Men hvis vi tænder for det netværk af hjerner, som organisationen råder over, kan vi sætte en kurs og justere den, mens vi bevæger os fremad.Vi skal skabe intelligente organisationer, der er mere omstillingsparate end traditionelle top-downorganisationer. Vi skal trække på organisationens netværk af hjerner, når vi indsamler viden og erfaringer, og når vi træffer beslutninger. Og vi skal skabe kloge organisationer, der kan overleve fremtidens skiftende krav. Bogen er en inspirationsbog, der sætter gang i diskussionen om, hvordan fremtidens organisationer ser ud, og hvordan de skal ledes.
-
- hjernen som medspiller
341,95 kr. Den kompetente leder er sin egen læremester, før han er andres. Ledelse skal trænes, men vil du blive din egen læremester, uanset hvad du leder, skal du have indblik i din særlige måde at tænke på.Innovation og ledelse; hjernen som medspiller retter opmærksomheden mod lederens hjerne og de kognitive kompetencer, der ligger bag lederens opleve-tænke-handleevne.Bogen giver et nyt syn på tænkning og imødekommer et behov for at tænke fremtiden på nye måder. Syv ledelseskompetencer, fem tænkemåder og den innovative videnproces bringes i spil. Luppen på lederhjernen skal spotte viden i bevægelse, den sætter fokus på den verden, lederen erfarer, giver udtryk for, tænker over og omformer i samme proces. Følgende videnområder og deres dynamiske samspil uddybes og behandles: Skabe en vision Udforme en mission Forme og motivere et følgeskab Skabe en dynamisk social struktur Sprede tillid og optimisme Udvikle talent Opnå resultater - innovation og kreativitet.Bogen er velegnet til undervisning på videregående uddannelser, men kan med fordel læses af alle, der interesserer sig for ledelse.
- Bog
- 341,95 kr.
-
278,95 kr. Hvad er det, de sunde kan? Hvor har de det fra? Hvad kan vi lære af deres sundhedsadfærd? Denne lære- og debatbog har fokus på sundhedsfremme i hverdagslivet. Den skærper vores syn på en dynamisk sundhedsopfattelse, og indkredser strategier for sundhedsadfærd og sundhedspædagogik.I bogens første del drøftes begreberne sundhed og sundhedsfremme på baggrund af professor i medicinsk sociologi Aaron Antonovskys teori om salutogenese og WHO’s definition samt et nødvendigt samspil mellem natur-, human- og samfundsvidenskab.Herefter følger bogens anden del med ti kapitler, som belyser praktiske eksempler på arbejdet med sundhedsfremme i forskellige befolkningsgrupper. Hvad gør kommunen? Hvad kan praktiserende læger sætte i værk, når de ønsker at fremme sundheden? Hvad gør skolen, når sundhed er på skemaet? Kan kronisk syge mennesker lære at leve med deres sygdom gennem sundhedsfremme? Hvordan når man mennesker fra etniske minoriteter, socialt udsatte eller voksne misbrugere med budskaber om sundhedsfremme? Hvordan kan man arbejde med sundhedsfremme hos familien, der venter barn, med ældre eller på en arbejdsplads?Bogens tredje del drager paralleller mellem eksempler fra kapitlerne for at finde svar på, hvad de sunde kan, hvor de har det fra, og hvordan man kan arbejde med sundhedsfremme i praksis. Kreativitet og læring viser sig at være nøglebegreber i den dynamiske proces, hvor Antonovskys teori om salutogenese udfoldes gennem kognitions- og kreativitetsforskning samt læringsteori.Har du kommentarer eller spørgsmål til bogen, er du velkommen til at sende en mail til redaktørerne: Kjeld Fredens (fredens@post4.tele.dk), Tommy J. Johnsen (mj-tj@dlgtele.dk) eller Peter Thybo (pt@peterthybo.dk ).
- Bog
- 278,95 kr.
-
- Relationer og konstruktioner i læringsmiljøer
378,95 kr. Flere fantastiske forbindelser - relationer og konstruktioner i læringsmiljøer er en antologi med bidrag fra en række markante pædagogiske personligheder fra USA, Canada, England, Sverige og Danmark, der giver forskellige perspektiver på relationel teori og praksis i læringsmiljøer.Antologien er en selvstændig opfølger til antologien Fantastiske forbindelser - i undervisning og læringssamvær, hvor andre markante navne gjorde bogen til en pædagogisk bestseller.Flere fantastiske forbindelser har en om muligt endnu mere bemærkelsesværdig række af forskere, teoretikere og praksisudviklere som bidragydere, der kan udvide de fantastiske forbindelser og relationelle forståelser og udvikle eminente, samskabende og vitaliserende læringsmiljøer i skoler såvel som i daginstitutioner. Antologien lægger særlig vægt på ideen om, at vi samskaber vores forståelser af både os selv og verden. Alt, hvad vi tilegner os, lærer vi i relation til nogen eller noget.Forfatterne repræsenterer en bred vifte af fascinerende og respektfulde måder at udvikle god praksis. Antologien udgør en samlet helhed, men de enkelte bidrag kan læses hver for sig, hvis man ønsker at dykke dybere ned i emner som værdsættende undersøgelser, samskabelse, compassion, co-teaching, demokrati og professionelle relationer.Ledere, lærere, pædagoger, psykologer, konsulenter, lærer- og pædagogstuderende, studerende på pædagogiske diplommoduler og alle andre, der måtte have interesse i relationer og samskabelse af læringsmiljøer, kan finde inspiration til at udvikle pædagogisk forståelse og god praksis i egne kontekster.Omtale af bogen'En værdig opfølger. Antologien Flere fantastiske forbindelser er en selvstændig opfølger til Fantastiske forbindelser, der udkom på dansk i 2006. Bogen, som blev en pædagogisk bestseller, er stadig meget relevant, men opfølgeren er mindst ligeså læseværdig og inspirerende.' - Magasinet Skolen 'Det er en af de bøger man bare må læse hvis man vil være up to date. Arbejder du med relationer og samskabelse, og hvem gør ikke det i dag, så vil du finde inspiration til dit daglige virke i bogen. Det vil blive en pædagogisk bestseller. Sørg for at din skole eller institution køber bogen så mange kan få glæde af at læse den.' -Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad.
- E-bog
- 378,95 kr.
-
198,95 kr. Do you want to... Turn your brain into a co-player not an opponent? Create that crucial readiness to change in yourself and others? Build a stronger repertoire in whatever you do? Then get to know the 8 keys on your inner piano. In Play Your Brain, award-winning trainer and MA in Sociology Anette Prehn and neuroscience researcher Kjeld Fredens introduce a groundbreaking approach to coaching yourself: through knowledge of how your brain works, combined with a playful, flexible, musical attitude in working along with it. Here are simple yet powerful tools for achieving the goals in your life and career. Whatever your experience in other instruments, you can become a virtuoso at playing your brain and playing your way to success. Recommendations: “A pioneer work in the emerging field of applied neuroscience, Play Your Brain likens the brain to a jazz band in its capacity to improvise and make new connections. The authors show how to maximise its enormous potential, through immensely thoughtful, practical and brain-based suggestions. Highly recommended!” Paul T. Brown, Visiting Professor in Organisational Neuroscience, London South Bank University “A masterpiece, and tight to the core, Play Your Brain is essential reading for all leaders and managers who want to orchestrate their employees and organisations to become highly self-regulated. One of those books you must have.” Tobias Kiefer, Head of Global Learning & Development, Booz & Company “This book humanises science, by exploring how things work in relation to how we work. The brain as jazz band is a delightful analogy a collection of cells that plays and improvises in harmony.“ Stephen Hough, classical pianist, composer & writer “How do you acquire the readiness to change that is so sought after in today's business environment but also so hard to achieve without the nearly insurmountable effort and cost of change programmes and course activity? Play Your Brain shows you how. If playing certain keys does not deliver change! If you feel stuck on a key change! If your melody goes out of tune change! Thus readiness to change and a flexible mindset become a natural part of your approach to life and business. An engaging and very approachable book for any layer of an organization.” Henriette Kistrup, Supply Chain Director, Carlsberg UK “Play Your Brain convincingly demonstrates how to strengthen your results by adopting a musical mindset. A must-buy for anyone working in ever-changing environments, and aiming to deliver out-of-the-box performance.” Alex Myers, President & CEO, ArjoHuntleigh “Play Your Brain makes clear how everyone can gain from approaching life and goals in musical ways. The inspirational potential of this book is immense.” Morten Zeuthen, Professor, Royal Danish Academy of Music “Play Your Brain will help readers succeed in both life and career.” Yi-Yuan Tang, Professor of Neuroinformatics, Dalian University of Technology “Play Your Brain is like a wise friend offering tools for acting in useful ways and staying on top of situations.” Lisbet Thyge Frandsen, Group Senior Vice President, Grundfos Management “Play Your Brain offers refreshing, new insight into how we can all grow and adapt, breaking the habits that hold us back.” Paul Satti, Managing Director, Novozymes Malaysia “Two very strong authors and an immensely important challenge: How may I understand myself better and become more skilled in reaching my goals? Anette Prehn and Kjeld Fredens have written a very inspiring and useful book that will turn your brain into a co-player.” Steen Hildebrandt, Professor of Management Studies, Aarhus University
- Bog
- 198,95 kr.
-
153,95 kr. I dette nummer af I børnehøjde stiller vi skarpt på det neuropædagogiske felt i en pædagogisk kontekst, og du kan således glæde dig til artikler af Kjeld Fredens, Anni Mortensen og Tea Thyrre Sørensen samt et interview med bestsellerforfatter Ann-Elisabeth Knudsen.
- E-bog
- 153,95 kr.
-
- Tema: Synlig læring
193,95 kr. Artiklerne i dette nummer af Paideia handler om synlig læring. I tidsskriftet kan du glæde dig til artikler af John Hattie, Peter Allerup, Per Fibæk Laursen, Lars Qvortrup, Kjeld Fredens, Jan Håkansson, Thomas Nordahl, Ratib Lekhal, Ann Margareth Aasen og Maybritt Drugli.
- E-bog
- 193,95 kr.