De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Katharina Koselleck

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - (Dansk udgave)
    af Knud Romer, Birgitte Anderberg, Karin Michaëlis, mfl.
    248,95 kr.

    ”Jeg er helt på det rene med, at min kunst har et formål, ”skrev den tyske kunstner Käthe Kollwitz i 1922. ”Jeg vil virke i denne tid, hvor menneskene er så rådvilde og trængende. ”Käthe Kollwitz var professionelt aktiv som kunstner i de fem mest turbulente årtier af Tysklands historie, fra 1890’erne til begyndelsen af 1940’erne. I en tid, hvor kunsten blev italesat og idealiseret som fri, brugte hun sin kunst som talerør for dem, der havde mest brug for det.Denne rigt illustrerede bog er udgivet i forbindelse med en stor retrospektiv udstilling på SMK – Statens Museum for Kunst og giver et indblik i Kollwitz’ kompromisløse billedsprog, både i hendes fortolkninger af historien, i beskrivelserne af dybe eksistentielle erfaringer og i kritikken af den sociale og politiske virkelighed. Gennem en række essays introducerer bogen Kollwitz’ liv og kunst. Den åbner nye historiske og nutidige vinkler på hendes eksperimenterende grafiske værker og deres banebrydende udsagn om kvinder, klassesamfund og krigstraumer og dykker ned i en kunstneriskverden, hvor lys og mørke, sorg og håb eksisterer side om side.

  • - (English edition)
    af Knud Romer, Birgitte Anderberg, Karin Michaëlis, mfl.
    248,95 kr.

    “I acknowledge that my art is purposeful,” the German artist Käthe Kollwitz wrote in 1922. “I want to make an impact in these times, when people are so helpless and in need.” Käthe Kollwitz was active as an artist during the five most turbulentdecades in Germany’s history, from the 1890s to the early1940s. At a time when art was predominantly spoken of and idealised as free, she used her art to give a voice to thosewho needed it most.This richly illustrated book is published in connection with a large retrospective exhibition at SMK – National Gallery of Denmark and offers insights into Kollwitz’s uncompromisingvisual language, both in her interpretations of history, her descriptions of deep existential experiences, and her critique of social and political realities. Through a number of essays, the book introduces Kollwitz’s life and work. It opens new historical and contemporary perspectives on her experimental graphic works and their ground-breaking statements about women, class-based society, and war traumas, while also delving into an artistic world where light and darkness, sorrow and hope exist side by side.