Bøger af Jørgen Lyhne
-
- Barnets udvikling fra 0-10 år
133,95 - 153,95 kr. Hvordan oplever og erkender børn på et, to eller tre år egentlig verden? Hvordan tænker de? Hvilke motoriske udfordringer mestrer de? Hvordan indgår børnene i sociale fællesskaber? Alle børn har deres helt egne særlige kendetegn og unikke måder at udvikle sig på. Barnets genetiske forudsætninger og opvækstvilkår varierer og danner de forskellige egenskaber, som kendetegner hvert enkelt barn. På trods af denne mangfoldighed af udviklingsmuligheder er det dog muligt at få øje på fælles kendetegn i de udviklingstrin, som barnet gennemgår. UDVIKLINGSBILLEDER præsenterer i kort punktform de betydningsfulde milepæle, barnet gennemgår fra 0 til 10 år. Den bidrager på en enkel og overskuelig måde med nyttig og ukompliceret indsigt i barnets udvikling inden for fx opmærksomhed, hukommelse, sprog, sociale kompetencer og motorik. Bogen kan bruges som inspiration og støtte til professionelle inden for den pædagogiske verden, når de skal tilrettelægge den pædagogiske praksis omkring barnet, så alle udviklingsområder og læreplanlovens seks temaer tilgodeses. Den henvender sig samtidig til forældre, som ønsker et overskueligt indblik i udviklingstrinnene og inspiration til, hvilke aktiviteter de kan lave sammen med barnet.
-
692,95 kr. Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0-6 år (DPU 0-6 år) er et enkelt og præcist redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer – som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø.Materialet kvalificerer arbejdet med læreplanslovens seks temaområder:- alsidig personlig udvikling- sociale kompetencer- sproglig udvikling- krop og bevægelse- naturen og naturfænomener- kulturelle udtryksformer og værdier.Det er baseret på ni udviklingsområder, som giver et samlet billede af de væsentligste sider af børns udvikling: opmærksomhed, hukommelse, leg og aktiviteter, sprog og kommunikative kompetencer, sociale kompetencer, selvregulering, grovmotorik, finmotorik og færdigheder i dagligdagen.Formålet er at understøtte pædagogernes samarbejde om det enkelte barn i dets sociale kontekst. Dermed vil udviklingsbeskrivelsen kunne medvirke til at skabe en konstruktiv dialog blandt pædagogerne om den pædagogiske planlægning og til at understøtte samarbejdet med forældrene.Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0-6 år, 3. udgave er baseret på udviklingspsykologi og neuropsykologi og er tilpasset nutidens arbejdsformer i førskolepædagogikken. Denne 3. udgave har været afprøvet i fem kommuner i tilsammen 36 institutioner.Materialet er udviklet i samarbejde med Anne Vibeke Fleischer, specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi, og Dorte Damm, specialist i børneneuropsykologi.Tilkøb:DPU - Årslicens til mit.dpf.dk kan tilkøbes hos Dansk Psykologisk Forlag. På mit.dpf.dk udregnes trinværdier og samlede værdier automatisk. Der generes en udviklingsprofil på baggrund af resultaterne og udarbejdelse af den kvalitative udviklingsbeskrivelse samt barnets "zone for nærmeste udvikling" (ZNU) understøttes i systemet.Se mere om DPU 0-6 år på dpf.dk eller kontakt Dansk Psykologisk Forlag for yderligere information.
- Bog
- 692,95 kr.
-
314,94 kr. Hvordan kan positiv psykologi bruges pædagogisk? Hvordan kan positiv psykologi skabe optimale læringsmiljøer? Positiv psykologi sætter fokus på glæde, trivsel, lykke og det gode liv.Antologien præsenterer den positive psykologis bagvedliggende teori og de deraf følgende pædagogiske implikationer i forhold til optimale læringsmiljøer, ledelse, undervisning, læring og arbejdsliv.Antologien henvender sig primært til lærere, pædagoger, psykologer, ledere og studerende.
- Bog
- 314,94 kr.
-
148,95 - 208,95 kr. Hvad er neuropædagogik og neuropsykologi – kort fortalt? Hvilken relevans har disse videnskaber i den pædagogiske verden? Hvad bygger de på fagligt og historisk? Og hvordan kan man arbejde med dem i neuropædagogisk praksis?Neuropædagogik og neuropsykologi handler om at anvende og integrere hjerneforskning i den pædagogiske praksis. Målet er at styrke indsigten i de hjernefunktioner, der er involveret, når et barn eller en voksen har funktionsvanskeligheder. Denne kortfattede introduktion til feltet præsenterer relevant baggrundsviden om hjernens anatomi – og den neuropsykologiske viden bliver omsat til neuropædagogisk praksis med metoder og tilgange til arbejdet med dette spændende og komplicerede område. Bogen henvender sig til studerende og professionelle, der arbejder i en pædagogisk profession, samt til pårørende til et barn, en ung eller en voksen, der har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne som følge af hjerneskade, sygdom eller anden forstyrrelse i de neuropsykologiske funktioner.Om forfatteren:Jørgen Lyhne er neuropsykolog og lektor ved VIA Efter- og Videreuddannelse. Han har i 30 år varetaget videreuddannelse af lærere og pædagoger inden for psykologi, neuropsykologi og specialpædagogik.
-
- Veje til en styrket pædagogisk praksis ud fra Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år
233,95 - 323,95 kr. DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år er et enkelt og præcist redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer - som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Det er baseret på udviklingspsykologi og neuropsykologi og er tilpasset nutidens arbejdsformer i førskolepædagogikken. DPU i praksis handler om, hvordan man styrker det pædagogiske arbejde og bruger DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år i praksis. Forfatterne øser her af deres viden og erfaringer og giver et væld af gode idéer til alle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år. DPU i praksis er skrevet i lettilgængeligt sprog og giver overskuelig viden om: Metoder til at opnå professionel indsigt i barnets udvikling, trivsel og læringTeorier og forskning om barnets udvikling, trivsel og læringBaggrunden for det didaktiske arbejde med udgangspunkt i pædagogisk observationDet neuropsykologiske grundlag for at forstå barnets første - og vigtige - årPlanlægning af det didaktiske arbejde i dagtilbuddet med afsæt i begrebet om zonen for nærmeste udviklingHvordan man omsætter pædagogisk observation (ud fra DPU 0-6 år) til praksis ved hjælp af SMTTE-modellenHvordan man formulerer meningsfulde faglige mål for at styre barnets udvikling med SMART-målMeningsfuld brug af evaluering og evalueringsmetoder. I sidste del af bogen bliver metoderne belyst ud fra tre detaljerede eksempler fra praksis. DPU i praksis henvender sig til pædagoger og andre, der arbejder med børn i alderen 0-6 år, og som er fagligt optaget af, hvordan man styrker børn udvikling, trivsel og læring. Om forfatterne: Jørgen Lyhne er psykolog og lektor i psykologi og specialpædagogik ved VIA University College. Anna Marie Langhoff Nielsen er selvstændig konsulent og underviser i neuro- og specialpædagogik. Tilknyttet Specialområde Hjerneskade i Region Midt, hvor hun er VISO-specialist.
-
692,95 kr. Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse – voksne (og børn og unge) med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er udviklet til brug i det social- og neuropædagogiske miljø. Materialet er som udgangspunkt tilpasset arbejdet på bo- og dagtilbud for voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og lever op til de forventninger, som de professionelle i et pædagogisk miljø har til et enkelt og præcist observationsredskab, der kan kvalificere den pædagogiske indsats. Materialet er dog også anvendeligt overfor andre målgrupper, herunder unge og børn med nedsat funktionsevne.Materialet kan anvendes til at dokumentere og evaluere den socialpædagogiske og specialpædagogiske praksis. Det kan dermed medvirke til at skabe en konstruktiv dialog omkring den pædagogiske planlægning i forhold til borgeren samt støtte samarbejdet med de relevante netværk.Til Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse – voksne (og børn og unge) med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne findes et online scoringsprogram, som omfatter udfyldelse af spørgeskemaer, udregning af trinværdier og samlede værdier, udviklingsprofil og kvalitativ udviklingsbeskrivelse. Er du interesseret i at købe adgang til Online scoringsprogrammet, bedes du kontakte Dansk Psykologisk Forlag på info@dpf.dk eller tlf. 45460050.2. udgave indeholder følgende forbedringer: • Det teoretiske afsnit er udvidet• Antallet af udviklingstrin er nu 17 mod tidligere 18• Den aldersmæssige opdeling af udviklingstrinnene er ændret• Spørgsmålene har gennem- gået en grundig revision, så de i større grad viser forbindelse til udviklingspsykologien og neuropsykologien• Antallet af spørgsmål er reduceret fra 720 til cirka 550• Scoringskategorierne er justeret sprogligt.• Efter hver beskrivelse af et udviklingsområde gives forslag til, hvad man skal være særligt opmærksom på i sin observation af borgeren• Det fremgår tydeligere i formuleringen af spørgsmålene, hvilke delelementer af et udviklingsområde der undersøges. Til Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse – voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne findes et online scoringsprogram, som omfatter udfyldelse af spørgeskemaer, udregning af trinværdier og samlede værdier, udviklingsprofil og kvalitativ udviklingsbeskrivelse.
- Bog
- 692,95 kr.
-
- Faglige pointer til den relationsprofessionelle
318,95 kr. Overordnet set er ambitionen for det pædagogiske virke at sikre, at børn udvikler sig til at blive psykologisk robuste, og at de befinder sig godt i verden. Resiliente eller livsduelige børn formår, ligesom tumlingen, at rejse sig op og møde verden igen – selvom de bliver løbet over ende af modgang, nederlag og tab. Livsduelighed er ikke statisk, men kan forandres og påvirkes gennem hele livet. For at udvikle en sådan duelighed og mestring af livet har børn først og fremmest brug for relationel støtte fra de voksne, der omgiver dem til daglig.I denne bog kredser en række engagerede fagpersoner omkring livsduelighedens pædagogik. Der gives ingen entydige svar på, hvad det vil sige ”at du i livet”, men gennem bogens kapitler kommer læseren et spadestik dybere i forhold til at forstå, hvordan vi kan bruge det relationelle forhold som platform for børns læring, trivsel og udvikling – og dermed deres livsduelighed. Mange af kapitlerne inddrager ICDP som en metode til at nå dette mål.Bogen er egnet for fagpersoner og studerende i den pædagogiske verden, som ønsker en bred introduktion til livsduelighedens pædagogik, og som samtidig er interesseret i nye, faglige beskrivelser af begrebet ”pædagogisk relationsprofessionalisme”.
- E-bog
- 318,95 kr.
-
368,95 kr. Engagement og vitalitet skaber rum for både leg, læring og trivsel. Det skaber plads til fællesskabet, kreativiteten og den magi, som vi oplever, når alting lykkes i den pædagogiske hverdag. De magiske læringsøjeblikke giver os en oplevelse af dyb samhørighed i læringssituationen og en følelse af at være med i noget, der kan få en afgørende betydning for resten af livet.I denne bog løftes forståelsen af det relationelle op på et helt nyt niveau med et skarpt blik på betydningen af pædagogisk engagement og atmosfære. Bogen trækker en parallel mellem det relationelle samspil og oplevelsen af det musikalske samspil – og derved skabes begrebet om relationel musikalitet.Formålet med bogen er at give de professionelle ny viden, men også konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med pædagogikkens relationelle og emotionelle faktorer og herigennem skabe vitale læringsfællesskaber.Bogen hviler på forskning fra positiv psykologi og positiv pædagogik og henvender sig til alle faggrupper, der beskæftiger sig med pædagogik, læring og formidling.'Tak for denne ydmygt anlagte, kompetent gennemførte og perspektivrige undersøgelse af det pædagogiske hjerteland!' Hans Henrik Knoop, lektor med særlige kvalifikationer ved DPU, Aarhus Universitet, samt ekstraordinær professor ved North-West University, Sydafrika
- E-bog
- 368,95 kr.