De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Helle Merete Nordentoft

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Helle Merete Nordentoft & Birgitte Ravn Olesen
    244,95 kr.

  • - - perspektiver og metoder
    af Bente Frederiksen, Eva Just, Dorte Lund-Jacobsen, mfl.
    253,95 kr.

    Supervision har været anvendt i en årrække i det danske sundhedsvæsen. Hver dag udføres der masser af god supervision, som er med til at sikre den fortsatte udvikling af pleje, behandling og omsorg. God behandling handler om erfarne medarbejdere, der kan sikre en tråd i det arbejde, der foregår. Men det handler også om medarbejdere, der trods mange års erfaring ikke bare møder de nye kolleger med et – ”sådan plejer vi at gøre her…”.   . Det er bl.a. her supervision kommer ind som et redskab til at videreudvikle medarbejderne og deres omgang med hinanden og patienterne. Ved at stille kritiske, men konstruktive spørgsmål til arbejdsformerne og rutinerne sikres den fortsatte udvikling.   Hvordan udføres så den gode supervision? Hvilke praktiske redskaber kan man ty til når det måske kniber med inspirationen, så supervisionen ikke også blot ender med ”vi plejer”? Og hvordan sikres at fagligt fundament for supervisionen?   Det er vores fornemmelse, at der er behov for en samlet bog, der kommer rundt om supervisionens mange facetter – såvel den praktiske tilgang, som det teoretiske grundlag.   ”Supervision i sundhedsprofessionerne – metoder og perspektiver” er det første danske bidrag til de supervisorer som har grupper af ansatte i sundhedsvæsenet i supervision. Bogens metoder kan også anvendes til supervision og undervisning i andre sammenhænge hvor relationen mellem en fagprofessionel og modtager af dennes ydelse er i fokus.Bogen indeholder en vifte af metoder og tilgange til inspiration og fornyelse af supervisors praksis. Kapitlernes praksiseksempler er alle teoretiske underbygget.   Eksemplerne er taget fra forfatternes arbejde med supervision i sundhedssektoren, men læseren kan overføre dem til andre sammenhænge.   Anne Schantz Juutilainen f. 1959 er uddannet sygeplejerske, faglig supervisor og Master i Voksenuddannelse (MVO). Anne Schantz Juutilainen har superviseret mange forskellige grupper i sundhedssektoren og bl.a. deltaget i uddannelse af supervisorer og har gennem årene udviklet brugen af kreative metoder som indgangsvinkel i den faglige supervision. Anne Juutilainen har tidligere været selvstændig konsulent og arbejder nu som klinisk oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital.

  • - - perspektiver og positioner
    af Ingrid Poulsen, Helle Merete Nordentoft, Elisabeth Brøgger Jensen, mfl.
    269,95 kr.

    Kliniske metoder i sygeplejepraksis er en lærebog, der både viser hvordan kliniske metoder kan forstås og hvad kliniske metoder eksempelvis kan være. Bogen ønsker at vise kliniske metoder som et mangfoldigt begreb – både på et ideologisk, begrebsmæssigt og klinisk niveau. Emnet belyses fra to vinkler, en perspektiverende vinkel der diskuterer kliniske metoder som et relativt nyt begreb i sygeplejeprofessionen og en konkret vinkel som giver eksempler på udvalgte kliniske metoder.

  • af Eva Just & Helle Merete Nordentoft
    249,95 kr.

    Tværfaglighed har fået en øget opmærksomhed i det danske sundhedsvæsen pga. kravet om sammenhængende, helhedsorienterede og effektive patientforløb. Tværfaglig praksis sætter fokus på, hvordan øget tværfaglighed kan bidrage til at skabe en mere fleksibel organisering af sundhedsvæsnet, ved at forskellige professioner arbejder tæt sammen i tværfaglige team omkring patientens pleje og behandling.Bogen præsenterer fire teoretiske vinkler på tværfaglighed: viden og læring, kulturmøder, organisering og ledelse samt facilitering af tværfaglighed. De teoretiske vinkler kobles med fire fortællinger fra praksisfelter, som har været optaget af at udvikle tværfaglighed, og viser, at tværfaglighed udøves i praksis fra den første spirende vision til mødet med en række forskellige udfordringer.Tværfaglig praksis henvender sig til studerende og praktikere i sundhedsvæsenet, som har behov for inspiration til at forstå og evt. starte en tværfaglig udviklingsproces. Bogens fortællinger kommer fra sundhedsvæsnet, men de problemstillinger, som fortællingerne rejser, kan både praktisk og teoretisk betragtes som principielle perspektiver omkring tværfaglighed, der kan overføres til andre sociale praksisfelter, som udøver omsorgs- og behandlingsarbejde.Eva Just er cand.scient.soc., ph.d. og sygeplejerske og har arbejdet som leder, supervisor, underviser og organisationskonsulent i såvel det sociale som det sundhedsfaglige felt. Arbejder i dag som underviser i VIA University College og som supervisor/konsulent i egen virksomhed justeva.dk.Helle Merete Nordentoft er cand.comm., ph.d. og sygeplejerske. Hun forsker og underviser i, hvordan supervision og vejledning i sundhedsfeltet kan bidrage til at styrke tværfaglig kommunikation og kompetenceudvikling blandt personalet. Helle er lektor i vejledning på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

  • - Fra forskning til praksis
    af Helle Merete Nordentoft, Helle Hvass & Kristina Mariager-Anderson
    98,95 - 164,95 kr.

    Engang fik alle studerende på universiteterne individuel vejledning. Men det seneste årti har politikere gennemført reformer for at undgå, at studerende bliver forsinkede med studierne. Derfor er kollektiv vejledning kommet på dagsordenen. Samtidig er kravet til både universiteter og studerende, at kvaliteten af uddannelse ikke må forringes. Derfor er der behov for konkrete værktøjer, så studerende kan blive vejledt i større grupper i stedet for enkeltvist. Kollektiv Akademisk Vejledning. Fra forskning til praksis fortæller, hvordan vejledere kan skabe et fagligt og socialt vejledningsrum, som gør de studerendes forskellighed til drivkraft i læringsprocessen. Bogen henvender sig til undervisere, som er i gang med at vejlede kollektivt – eller har lyst til det. Den er baseret på de seks forfatteres erfaringer og forskning på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Kollektiv vejledning er præget af mange idealer, men også daglige udfordringer. Bogen viser, hvordan vejledere kan håndtere udfordringerne og styrke kvaliteten af kollektiv vejledning. Den indeholder et inspirationskatalog med eksempler og øvelser, som vejlederen kan bruge for at skabe gode rammer for studerendes deltagelse og læring.

  • - - perspektiver og metoder
    af Bente Frederiksen, Eva Just, Anne Juutilainen, mfl.
    157,95 kr.

    Supervision har været anvendt i en årrække i det danske sundhedsvæsen. Hver dag udføres der masser af god supervision, som er med til at sikre den fortsatte udvikling af pleje, behandling og omsorg. God behandling handler om erfarne medarbejdere, der kan sikre en tråd i det arbejde, der foregår. Men det handler også om medarbejdere, der trods mange års erfaring ikke bare møder de nye kolleger med et - "sådan plejer vi at gøre her…".  . Det er bl.a. her supervision kommer ind som et redskab til at videreudvikle medarbejderne og deres omgang med hinanden og patienterne. Ved at stille kritiske, men konstruktive spørgsmål til arbejdsformerne og rutinerne sikres den fortsatte udvikling.  Hvordan udføres så den gode supervision? Hvilke praktiske redskaber kan man ty til når det måske kniber med inspirationen, så supervisionen ikke også blot ender med "vi plejer"? Og hvordan sikres at fagligt fundament for supervisionen? Det er vores fornemmelse, at der er behov for en samlet bog, der kommer rundt om supervisionens mange facetter - såvel den praktiske tilgang, som det teoretiske grundlag. "Supervision i sundhedsprofessionerne - metoder og perspektiver" er det første danske bidrag til de supervisorer som har grupper af ansatte i sundhedsvæsenet i supervision. Bogens metoder kan også anvendes til supervision og undervisning i andre sammenhænge hvor relationen mellem en fagprofessionel og modtager af dennes ydelse er i fokus.Bogen indeholder en vifte af metoder og tilgange til inspiration og fornyelse af supervisors praksis. Kapitlernes praksiseksempler er alle teoretiske underbygget.  Eksemplerne er taget fra forfatternes arbejde med supervision i sundhedssektoren, men læseren kan overføre dem til andre sammenhænge.  Anne Schantz Juutilainen f. 1959 er uddannet sygeplejerske, faglig supervisor og Master i Voksenuddannelse (MVO). Anne Schantz Juutilainen har superviseret mange forskellige grupper i sundhedssektoren og bl.a. deltaget i uddannelse af supervisorer og har gennem årene udviklet brugen af kreative metoder som indgangsvinkel i den faglige supervision. Anne Juutilainen har tidligere været selvstændig konsulent og arbejder nu som klinisk oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital.

  • af Venka Simovska & Jeanette Magne Jensen
    246,95 - 358,95 kr.

    Sundhedspædagogik i sundhedsfremme kan også anvendes på diplom-, master- og kandidatuddannelser inden for pædagogik og sundhedsvidenskab.Bogen diskuterer udvalgte kernebegreber og synsvinkler i sundhedspædagogikken, som har essentiel betydning for sundhedsfremmende interventioner og aktiviteter, hvor målet er at opbygge ressourcer og skabe sundhed og trivsel for forskellige målgrupper. Den giver således det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme.Kritisk sundhedspædagogik er en nøglefaktor i arbejdet med sundhedsfremme. Den kritiske sundhedspædagogik tager sit udgangspunkt i et positivt og holistisk sundhedsbegreb og refererer til social og individuel empowerment og udvikling af handlekompetence gennem dialog mellem sundhedsprofessionelle og borgere situeret i en specifik kontekst.Når man arbejde med sundhedsfremme navigeres mellem to komplekse felter: det pædagogiske felt og det sundhedsfaglige felt, som har forskellige målsætninger, metoder og evalueringsmodeller, som gør det vanskeligt at svare på de centrale spørgsmål, som praktikerne stilles over for i deres hverdag, fx: ”Hvad er den bedste måde at forbedre sundheden på?”, ”Hvordan involveres brugerne i sundhedsfremme?” eller ”Hvordan skabes der viden om, hvad der virker?”Meningen med denne bog er ikke at give entydige svar på disse og lignende spørgsmål, men forfatterne inviterer læserne til refleksion på baggrund af det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme, som bogen præsenterer.

  • af Britta Hørdam, Kirsten Lomborg, Eva Just, mfl.
    478,95 kr.

    Dette er en grundbog til sygeplejestuderende, både i den teoretiske og kliniske undervisning. Bogen udfordrer på flere niveauer til refleksion og nytænkning. Sygeplejestuderende og sygeplejersker skal være omstillingsparate, og de skal kende sundhedsvæsenets nyeste udfordringer for at kunne navigere refleksivt og handle professionelt. De enkelte kapitler er bl.a. forsynet med øvelser, ligesom læringsfokus står centralt i bogen.Bogen dækker en bred vifte af emner såsom klinisk beslutningstagen, sammenhængende patientforløb og teknologi, og i 2. udgave er bogen udvidet med nye kapitler om bl.a. multisygdom og polyfarmaci samt evidensbaseret forebyggelse af visse kroniske sygdomme.Den er skrevet af eksperter, og den bygger på en god kombination af ekspertviden, klinisk erfaring og forskningsmæssig indsigt. Målet er at beskrive, hvordan sundhedsvæsenet aktuelt forandrer sig, og hvad disse forandringer betyder for de studerendes læringsprocesser.Bogen er desuden også relevant for færdiguddannede sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle, som ønsker en opdateret viden om det danske sundhedsvæsen. Det er også oplagt at bruge bogen på diplomniveau og til kortere kursusforløb og efter- og videreuddannelse.