Bøger af Gert Biesta
-
228,95 kr. ”At starte en diskussion om god uddannelse kræver blot, at man stiller et enkelt spørgsmål: Hvad er uddannelse til for?”Så enkelt formulerer Gert J.J. Biesta selv sit udgangspunkt, og ud fra dette grundspørgsmål leverer han kritiske analyser af de neoliberale styringsformer med internationale sammenligninger, markedsgørelse og ”accountability”-systemer og af de virkninger, dette har, på relationerne mellem stat og borger, skoler og forældre, lærere og elever. Konsekvenserne heraf for moral og etik, politik og demokrati belyses med inddragelse af filosofiske begreber og perspektiver fra forskellige forfattere.
- Bog
- 228,95 kr.
-
- Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole
395,95 kr. Den fremtid, vores børn skal leve i, bliver radikalt anderledes end i dag. Globalisering og hurtig samfundsforandring har skabt et stigende ”fremtidspres” på daginstitution og skole. Denne situation stiller nye krav til børns læring, dannelse og udvikling. Skolen er konstant i fokus med spørgsmålet: ”Kan den levere varen?” Kampen om daginstitutionspædagogikken er tilsvarende i fuld gang: ”Skal små børn lære eller lege?” Hvad er op og ned i den polariserede debat?Læring, dannelse og udvikling – kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole forholder sig aktivt sig til denne problematik. I dette konfliktfyldte felt, præget af ideologi og holdninger, har vi fundet det nødvendigt at forankre bogen i forskning. Den er derfor skrevet af aktive forskere, som er særligt kyndige inden for deres specifikke emne.Bogen er et kritisk opgør med den dominerende PISA-tænkning i skolen og den stigende tendens til skoleficering af daginstitutionen. Forfatterne fremlægger en række konstruktive faglige og brugbare svar på spørgsmålet: Hvilken læring, dannelse og udvikling kvalificerer bedst vores børn til fremtiden?Bogen henvender sig pædagog- og lærerstuderende samt studerende på en lang række diplomuddannelser og pædagogisk orienterede fag og moduler på universiteterne. Derudover vil den være inspirerende læsning for alle andre fagpersoner, som er engageret i børns og unges læring og udvikling.Jacob Klitmøller er adjunkt i pædagogisk psykologi, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Han forsker i brugen af undervisningsteknikker, fænomenologisk læringsteori og betydningen af skolebørns oplevelse af undervisning.Dion Sommer er professor i udviklingspsykologi, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Han forsker bl.a. i barndomspsykologi, udvikling og pædagogik i vor tid.
- Bog
- 395,95 kr.
-
210,95 kr. Læring sendes retur til genfortolkning, for ifølge forfatteren skal læring ikke opfattes som tilegnelsen af noget udefra, men som en reaktion på, hvad der er anderledes. Det kræver at underviserne viser en interesse i deres elevers tanker og følelser og tillader, at de reagerer på deres egne, unikke måder. Det har konsekvenser for pædagogik og for den sociale organisering af læringen.
- Bog
- 210,95 kr.
-
198,95 - 228,95 kr. Gert Biesta argumenterer i denne bog for, at uddannelse bør være verdensvendt snarere end rettet mod læreplaner og mål for eleven. Det er ikke kun, fordi uddannelse skal give eleverne viden og færdigheder til at agere i verden, men først og fremmest fordi verden er det sted, hvor vores eksistens som mennesker finder sted.Bogen udforsker, hvad en eksistentiel orientering for uddannelse indebærer, og hvorfor denne bør være et presserende anliggende for uddannelse i dag. Han fremhæver betydningen af undervisning, der ikke forstås som overførsel af viden og færdigheder, men som en handling, der retter elevernes opmærksomhed mod verden og det, vi skal kunne i verden. Bogen viser således, hvorfor undervisning har betydning for uddannelse. Den fremhæver skolens unikke position som stedet, hvor den nye generation får tid til at møde verden og møde sig selv i forhold til verden. I hvilket omfang samfundet stadig er villig til at stille denne tid til rådighed, er en vigtig indikation på dets demokratiske kvalitet.
-
- en uortodoks introduktion
245,95 kr. Der findes en enorm mængde teknisk information om forskningsmetoder, og man kan nemt miste overblikket over, hvorfor vi udfører uddannelsesforskning, og hvor og hvordan forskning kan bidrage til forbedringen af uddannelse. Uddannelsesforskning – en uortodoks introduktion fører dig gennem de bredere sociale og politiske sammenhænge inden for uddannelsesforskning og fokuserer på de grundlæggende spørgsmål, såsom hvad uddannelse egentlig “er”, og hvad det er til for. Ved at gøre det, stiller bogen spørgsmål, som mere “ortodokse” introduktioner til teori og praksis inden for uddannelsesforskning ofte lader ligge.Gert Biesta gennemgår en række centrale problemstillinger, der præger ethvert projekt inden for uddannelsesforskning, heriblandt teoriens rolle i forskning, hvad det betyder og kræver at forbedre uddannelse, karakteren af uddannelsespraksis, historien om uddannelsesforskning og videnskab, forbindelsen mellem forskning, professionalitet og demokrati, samt de sociale og politiske dimensioner af akademisk publicering. Hvert kapitel indeholder en række spørgsmål for at opfordre til yderligere diskussion.
- Bog
- 245,95 kr.
-
- Kunstundervisning 'efter' Joseph Beuys
188,95 - 198,95 kr. En af pædagogikkens største tænkere har skrevet en smuk, lille bog om kunst i uddannelse og om uddannelse til kunst. Kunstens og pædagogikkens veje krydses, og hér kan verden og tilværelsen komme til syne. I en stadig tiltagende instrumentalisering af uddannelse er spørgsmålet: Hvordan kan børn og unge igen få ro og rum til at modtage en opmuntrende undervisning, uden konstant at være under overvågning og kontrol?